پاسخ به یک سوال مهم درباره بارش برف و باران در ترکیه و ایران

ترکیه عرض‌های بالاتر از ایران و دو منبع رطوبتی قابل توجه دارد که الگوی جو آن را با کشورمان متفاوت کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، رئیس سازمان هواشناسی درباره پربارشی برخی کشورهای همسایه در مقایسه با کشورمان نیز گفت:‌ یکی از اصلی‌ترین عوامل در شکل‌گیری شرایط ناپایدار جوی، توپوگرافی، پستی و بلندی‌های سطح زمین و میزان رطوبت است که می‌تواند منجر به بارندگی شود اما اگر رطوبت وجود نداشته باشد وزش باد و خیزش گرد و غبار روی می‌دهد. ترکیه عرض‌های بالاتر از ایران و دو منبع رطوبتی قابل توجه دارد که الگوی جو انرا با کشورمان متفاوت کرده است.

به نقل از همشهری‌آنلاین، وی با بیان این‌که متوسط بارش سالانه ایران ۳۲۰ و ترکیه ۵۰۰ میلیمتر است درباره مسائل مطرح شده درباره جنگ اقلیمی تصریح کرد: چنانچه کشوری در جهان وجود داشته باشد که با بهره‌گیری از قدرتی زیاد، انرژی‌های سیستم‌های جوی را تحت کنترل خود قرار دهد، قطعاً یک مسئله پنهانی نخواهد بود و آن‌قدر می‌تواند این قدرت را اشاعه دهد که بر همه جا حکومت کند. اما انرژی‌های سیستم‌های جوی بسیار زیاد است و این‌که با فرآیندهای کوچک‌مقیاس بخواهیم آنها را تحت تاثیر قرار دهیم، امکان‌پذیر نیست.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: اما اگر منظور از جنگ اقلیمی پیامدهای تغییر اقلیم و پیامدهای ناشی از افزایش دمای کره زمین باشد، کشورها می‌توانند به این مرحله از اختلاف نظر برسند چرا که پیامدهای آن موجب کاهش منابع آبی می‌شود همان‌طور که کشور ما یکی از اصلی‌ترین مناطق در زمین است که مشکل تنش آب دارد و بخشی از این تنش می‌تواند محتمل از پیامدهای تغییر اقلیم باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.