رییس دیوان عالی کشور: نظر پزشکی قانونی به عنوان یک کارشناس خبره مورد توجه قضات است

رییس دیوان عالی کشور گفت: نظر پزشکی قانونی به عنوان یک کارشناس خبره مورد توجه قضات است و اگر در این مرحله دقت نظر کافی برای اعلام نظر وجود نداشته باشد رأی نهایی نیز درست نخواهد بود.

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام احمد مرتضوی مقدم در جمع مدیران پزشکی قانونی گفت: کار پزشکی قانونی با روح و روان افراد سر وکار دارد و از مشاغل سختی است که موجب فرسایش می‌شود بنابراین خدمت در این عرصه نیاز به توفیق و اخلاص دارد.

وی افزود: نظر پزشکی قانونی به عنوان یک کارشناس خبره مورد توجه قضات است و اگر در این مرحله دقت نظر کافی برای اعلام نظر وجود نداشته باشد رأی نهایی نیز درست نخواهد بود.

رییس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به خصوصیات مدیران در نظام اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: داشتن تقوای دینی از اولین این خصوصیات است. تقوای دینی به این معنی که فرد از گناه، تعدی و ظلم برای کسب رضایت الهی بپرهیزد. امیرالمومنین (ع) در نامه خود به مالک، ضمن تأکید بر رعایت تقوای الهی، به ایثار و به کارگیری نهایت توان در راه انجام وظایف و تبعیت از اوامر الهی فرا می‌خواند.

وی ادامه داد:خصوصیت دیگر، حق مداری است. دادن حق به حقدار بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد و اینکه از نزدیکان باشد یا بیگانه، البته در این راه مشکلاتی هم خواهی داشت لذا حضرت برای توفیق در این مسیر توصیه به صبر و حسابگری و آینده نگری می‌کنند. رییس دیوان عالی کشور افزود:مسئولیت پذیری ازدیگر ویژگی‌های مدیران در نظام اسلامی است. هر مسئولی تکلیف دارد تا تمام توانش را برای به نتیجه رساندن آنچه بر عهده دارد به کار بگیرد.

وی در ادامه به ویژگی‌های مدیران مسئولیت پذیر اشاره و خاطرنشان کرد: تکریم مردم و ارباب رجوع، پاسخگویی صحیح و راهنمایی درست مردم و تسریع در ا نجام امور مردم از جمله ویژگی‌های مدیران و مسئولان مسئولیت پذیر در نظام اسلامی است.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با تأکید بر جلوگیری از خرج تراشی برای مردم، آن را از دیگر ویژگی‌های مدیران مسئولیت پذیر برشمرد و افزود: ارائه خدمات به مردم و پاسخگویی به درخواست‌های آنان باید به نحوی باشد که مانع خرج تراشی برای آنان شود چرا که طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها در مواردی برای مردم هزینه‌های گزافی به همراه دارد پس با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، هزینه‌های اضافی به مردم تحمیل نکنید.

وی تسهیل کار مردم و سخت نگرفتن بر آنان تا آنجا که مقررات اجازه می‌دهد و نیز توجه و ارزش قایل شدن برای وقت مردم را از دیگر ویژگی‌های مدیران مسئولیت پذیر دانست و تصریح کرد: متاسفانه در برخی ادارات برای وقت مردم ارزش قایل نمی‌شوند و ساعت‌ها مردم در راهروها معطل می‌مانند در حالی که در نظام اسلامی باید به وقت مردم اهمیت بدهیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت پاسخ ارباب رجوع را بدهیم.

رییس دیوان عالی کشور همچنین به نتایج رعایت این امور اشاره و خاطرنشان کرد: انسان مسئولیت پذیر موجب تحکیم نظام می‌شود و اهل تفاهم و هم افزایی است بنابراین مدیر مسئولیت پذیر برای پیشبرد بهتر امور و اقدام مثبت برای کشور حاضر به تفاهم و گذشت است. وی جلوگیری از اسراف و تبذیر، پرهیز از استفاده غیرمجاز از امکانات بیت‌المال، جلوگیری از زیاده طلبی و خواسته‌های نابجا و … را از دیگر ویژگی‌های مدیران مسئولیت پذیر عنوان کرد و خواستار توجه به این ویژگی‌ها در عرصه‌های مدیریتی برای ارائه بهتر خدمات و استفاده بهینه از امکانات موجود شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.