همه‌چیز درباره ترور مستشاران سپاه در سوریه؛ صادق امیدزاده که بود؟

دیروز ۵ مستشار ایرانی در حمله اسرائیل به شهادت رسیدند.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه هم‌میهن نوشت: ابتدای دی‌‌ماه سیدرضی موسوی از مستشاران بلندپایه ایران در سوریه توسط اسرائیل ترور شد و پایان دی‌ماه، یوسف امیدزاده معروف به حاج صادق، به همراه ۳ نفر دیگر در حمله اسرائیل به شهادت رسیدند. خبر این عملیات ترور حوالی ظهر روز گذشته از سوی رسانه‌های عربی منتشر شد. براساس خبری که المیادین ساعت ۱۱ به وقت محلی به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه – سانا – منتشر کرد، اسرائیل روز شنبه ساختمانی مسکونی در محله المزه دمشق را هدف قرار داد. همچنین خبرنگار المیادین در دمشق نیز گزارش داده است که در این حمله، ساختمان ۳ طبقه مذکور به دنبال حمله اسرائیل به‌طور کامل ویران شده است.

۴ نفر از شهدای این حمله ایرانی و بقیه آن‌ها، احتمالاً سوری بوده‌اند. سانا از کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و آسیب دیدن دیگر ساختمان‌ها در این حمله خبر داده است.  به گزارش سانا، این حمله هوایی حوالی ساعت ۱۰:۲۰ صبح روز شنبه از سمت بلندی‌های جولان اتفاق افتاده است. این خبر تاکید کرده است که حمله با واکنش پدافند هوایی سوریه مواجه و بعضی موشک‌ها نیز منهدم شده‌اند. اما تاکنون هیچ منبعی اعلام نکرده است که آیا اسرائیل در این حمله از موشک زمین به زمین استفاده کرده یا با پهپاد و جنگنده، این ساختمان را هدف قرار داده‌اند. جروزالم پست به نقل از منابع خبری، مدعی شده که این حمله با استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده انجام شده است. در بیانیه سپاه پاسداران نیز، به استفاده از جنگنده برای انجام این ترور اشاره شده است.

بیانیه سپاه پاسداران

عصر دیروز شهادت ۴ نفر از مستشاران ایرانی در سوریه، از سوی سپاه پاسداران مورد تائید قرار گرفت. روابط عمومی این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی اقدام متجاوزانه رژیم ددمنش و جنایتکار صهیونیستی در حمله هوایی به دمشق 4 تن از مستشاران نظامی سپاه و مدافعین حرم و تعدادی از نیروهای سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. شهادت شهیدان حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی را به حضرت ولیعصر(عج)، مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی)، خانواده‌های معظم شهیدان و آحاد فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت می‌گوییم.» شب گذشته، روابط عمومی سپاه با انتشار بیانیه دیگری اعلام کرد که تعداد شهدای این حمله به ۵ نفر رسید. محمدامین اسدی یکی از اعضای این نهاد که در جریان عملیات اسرائیل مجروح شده بود، ساعاتی پس از انتقال به بیمارستان به خاطر شدت جراحات به شهادت رسید.

صادق امیدزاده که بود؟

مدتی طول کشید تا جزئیاتی از عملیات دیروز اسرائیل در دمشق منتشر شود. ابتدا اعلام شد که فرمانده اطلاعات نیروی قدس و جانشین او در این عملیات به شهادت رسیدند. اندکی بعد، این خبر اصلاح و اعلام شد که حاج صادق، مسئول اطلاعات نیروی قدس در سوریه بوده است. پس از انتشار بیانیه رسمی از سوی سپاه پاسداران که از فردی به این نام در آن به‌عنوان شهید این حمله نام برده نشده بود، خبرگزاری دانشجو – وابسته به سازمان بسیج دانشجویی – خبر داد که شهید حجت‌‌الله امیدوار همان حاج صادق امیدزاده، مسئول اطلاعات نیروی قدس در سوریه بوده است.  وقتی این نام را در اینترنت جست‌وجو می‌‌کنیم، نتایجی برای ارائه وجود دارد.

همشهری‌آنلاین از شهید امیدزاده به‌عنوان یکی از ایرانیانی نام می‌برد که مرداد سال ۹۱ و در ابتدای بحران سوریه، توسط مخالفان سوری گروگان گرفته شده و در نهایت با دخالت دولت قطر آزاد شدند.

این مسئله برای نخستین بار از سوی سازمان منافقین و به نقل از یک هفته‌نامه فرانسوی در ۱۴ مرداد ۹۱ مطرح شد و این سازمان، نام شهید امیدزاده را به‌عنوان یکی از ایرانیان گروگان‌گرفته‌شده از سوی مخالفان سوری اعلام کرد اما نام او در منابع دیگری هم وجود دارد که این مستشار نظامی را از چهره‌های تاثیرگذار بر تحولات سوریه معرفی کرده‌اند. خرداد امسال بود که روزنامه واشنگتن‌پست گزارشی از استراتژی ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی با هدف بیرون کردن آنان منتشر کرد. از درز گزارش‌های امنیتی محرمانه و گفته‌های چند مقام اطلاعاتی، به‌عنوان منابع گزارش اختصاصی واشنگتن‌پست یاد شده است. گزارش مذکور ادعا کرده است که ایران با تقویت گروه‌های مقاومت به دنبال ضربه زدن به نیروهای آمریکایی است. منظور از تقویب نیز، آموزش و تجهیز گروه‌های نزدیک به ایران است تا بتوانند خودروهای زرهی مورد استفاده نظامیان آمریکایی را مورد هدف قرار دهند. در گزارش واشنگتن‌پست، از شهید امیدزاده به‌عنوان یکی از افسران تاثیرگذار در این راهبرد ادعایی نام برده شده است.

واکنش وزارت امور خارجه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت شدید ترور مستشاران ایرانی در سوریه، نقض مکرر حاکمیت و تمامیت سرزمینی سوریه و تشدید حملات متجاوزانه و تحریک‌آمیز به اهداف مختلف در خاک سوریه توسط رژیم مجرم و کودک‌کُش صهیونیستی را گویای عجز و درماندگی این رژیم در میدان نبرد و مبارزه با نیروهای مقاومت در غزه و کرانه باختری در بیش از صد روز گذشته و تلاشی مذبوحانه برای گسترش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه دانست. او افزود: «شایسته است دولت‌ها، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد، نسبت به اقدامات متجاوزانه، تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی واکنش صریحی داشته و آن را به‌طور قاطع محکوم کنند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: «بی‌تردید خون این شهیدان والامقام هدر نخواهد رفت و جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پیگیری سیاسی، حقوقی و بین‌المللی این اقدامات متجاوزانه و جنایتکارانه، حق خود را در پاسخ متقابل به تروریسم سازمان‌یافته رژیم جعلی صهیونیستی در زمان و مکان مقتضی محفوظ می‌داند.»

واکنش‌های چهره‌‌ها به ترور مستشاران سپاه

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر روز گذشته در واکنش به ترور مستشاران ایرانی در سوریه، پیامی صادر کرد. در پیام قالیباف آمده است: «رژیم‌ غاصب و متجاوز صهیونیستی در جنایتی آشکار با بمباران مناطق مسکونی سوریه، جمعی از دلاوران و مجاهدان خدوم ملت ایران را ناجوانمردانه به شهادت رسانید تا بار دیگر عجز و درماندگی خود از رویارویی در خطوط مقدم نبرد با رزمندگان اسلام را به‌نمایش بگذارد. شهیدان سرافراز، سردارحجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی در دفاع از آرمان‌های اسلام و حریم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به‌عنوان مستشار نظامی و در حین انجام وظیفه، در بمباران جنگنده‌های مزدوران صهیونیستی در دمشق به شهادت رسیدند و به‌یقین با رشادت رزمندگان در تلافی این جنایت، مجازات سختی برای رژیم غاصب اسرائیل درانتظار خواهد بود.» سردار محمد کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران، گفت: «این حمله نشان می‌دهد که نقاطی که سپاه در اربیل و مقر داعش و موساد مورد هدف قرار داد، چقدر اثرگذار و مؤثر بوده و قطعاً بیش از آنچه اعلام شده، اسرائیل تلفات داشته است. از این رو در دمشق که یکی از مناطقی است که نیروهای سپاه به‌عنوان مستشار فعال بودند را مورد اصابت موشک یا پهپاد قرار دادند.» کوثری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا جلسه‌ای در آن ساختمان برقرار بوده یا نه، اضافه کرد: «خیر، به‌هیچ‌وجه چنین چیزی نیست که مثلاً بگوییم جبهه مقاومت بخواهد در آنجا جلسه بگذارد. این پنج عزیز شهیدمان از قدیم‌الایام در آنجا مستشار بودند و بالاخره آن‌ها را شناسایی کردند و دست به جنایت زدند. محل تردد ۵ مستشار شهید شناسایی شده بود.»

بیانیه جهاد اسلامی

جنبش جهاد اسلامی فلسطین یکی از نخستین واکنش‌دهندگان به ترور مستشاران ایرانی بود. در بیانیه جهاد که خبرآنلاین آن را بازنشر کرده، آمده است: «این تجاوز که مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را هدف قرار داد، در چارچوب تلاش رژیم غاصب صهیونیستی برای پوشاندن شکست‌های نظامی خود در میدان از طریق گسترش دایره تجاوزها در منطقه است. این عملیات ترور، اتحاد و همبستگی در داخل جمهوری اسلامی ایران و تداوم نبرد با دشمنان را بیشتر می‌کند و به جایگاه سوریه که حامی مسئله فلسطین است، آسیب نمی‌زند.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.