۳۰۰ میلیون فقره اسلحه دست مردم آمریکا غرب و حتی دانش‌آموزان‌شان است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رشد هشت درصدی اقتصادی باید توأم با عدالت باشد و نباید منجر به فشار به افراد شود.

به گزارش تازه‌نیوز، صادق آملی لاریجانی امروز (جمعه، ششم بهمن ماه) در جمع دانشگاهیان در دانشگاه آزاد قائمشهر، با اشاره به جریان فکری مدرنیته و تجدد، اظهار کرد: این یک جریان است و فلسفه نیست، در تمام لایه‌های زندگی ما دخالت کرده و بدون شک بررسی ماهیت و آثار مدرنیته امری مهم است.

به نقل از ایسنا، وی با اشاره به نظر علما و فیلسوفان درباره موضوع و ماهیت مدرنیته، بیان کرد: فردگرایی از جمله مسائل مطرح‌شده در مدرنیته است در این راستا، انسان به‌عنوان فرد مطرح می‌شود و مسیر زندگی و ارزش‌ها را خود انتخاب و خلق می‌کند و محققان امر، معنای مدرنیته را در همه جا برده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه موضوع مدرنیته در فلسفه غرب تاثیر گذاشته است، ادامه داد: یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم مدرنیته، عقلانیت ابزاری است و عقل واسطه امور است. در این نظریه، عقل ابزاری نگاه می‌کند که چه چیزی بیشترین نتیجه را می‌دهد و انسان‌ها را به این مسیر هدایت کرده‌اند و در نهایت مصرف‌گرایی یک اثر جریان مدرنیته است.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: بسیاری از جامعه‌شناسان به عقل ابزاری انتقاد دارند، زیرا در این مهم، به‌طور مثال اگر محیط زیست خراب شد برای شما مهم نیست و اهداف نهایی قابل طرح نیست.

وی با بیان اینکه مدرنیته درباره غایت نهایی بحث نمی‌کند، افزود: فردگرایی و عقل ابزاری ناشی از مدرنیته از نظر سیاسی نیز نتیجه واگرایی داشته و از آن، استبداد نرم در قالب دموکراسی پدید آمده است. در این مقوله، هر کسی زندگی خود را دنبال می‌کند و کاری به سرنوشت عمومی و سیاسی ندارد. همچنین هر کسی به زندگی خود توجه می‌کند و سرنوشت عمومی برایش مهم نیست. در نتیجه در رای‌گیری شرکت نمی‌کند و اگر شرکت کند هم نتیجه برایش مهم نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق نظر فیلسوفان غربی سه اشکال در مدرنیته وجود دارد و معنای زندگی در مدرنیته کمرنگ می‌شود. کمرنگی زندگی‌ها از اشکالات مدرنیته است و به محاق رفتن ارزش‌ها نیز از دیگر پیامدها و دستاوردهاست.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه از پیامدهای مدرنیته رشد اقتصادی بیشتر و مصرف بیشتر است، بیان کرد: رشد اقتصادی موجب لگد شدن عده‌ای می‌شود و در مدرنیته به آن توجه نمی‌شود.

وی به سیاست‌های این مجمع اشاره و اظهار کرد: رشد هشت درصدی اقتصادی باید توأم با عدالت باشد و نباید منجر به فشار به افراد شود.

او با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون فقره اسلحه دست مردم آمریکا، غرب و حتی دانش‌آموزان‌شان است، افزود: در مدرنیته، آزادی حقیقی و علاقه‌مندی به تعیین سرنوشت منتفی می‌شود و قدرت مالی و اقتصادی از جمله پیامدهای مدرنیته و عقل ابزاری است و آزادی را محدود می‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.