با خوراکی‌ها از کبدتان محافظت کنید!

کبد یکی از اندام‌های داخلی بدن است که حدود ۲ درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد. کبد دائما باید در حال فعالیت باشد تا بدن همیشه در وضعیت سالم و طبیعی خودش قرار بگیرد.

به گزارش تازه‌نیوز، تصفیه‌سازی ذرات مضر در خون، تجزیه سموم، ارتقای متابولیسم، کمک به عملکرد سیستم ایمنی و کمک به دستگاه گوارش جزو مهم‌ترین عملکردهای کبد است. به همین دلیل هم همه ما باید در رژیم غذایی مان از بهترین خوراکی‌ها برای ارتقای سلامت کبد استفاده کنیم.

در ادامه این مطلب به معرفی 4 خوراکی که عادت به خوردن آنها به حفظ سلامت کبد کمک می کند، پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از:

 

۱. زنجبیل

زنجبیل از گیاهان ریشه‌ای است که مصرف آن از جنبه‌های مختلفی به ارتقای سلامت کبد کمک می‌کند. وجود ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی در زنجبیل، مانند جینجرول و شوگاول، می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی هم مفید باشد. درواقع، همین ترکیبات می‌توانند از ابتلا به بیماری‌های کبدی پیشگیری کنند و حتی وضعیت بیماری‌های کبدی را هم کنترل کنند زیرا استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و شکل‌گیری ترکیبات التهابی و مرتبط با آسیب‌های سلولی را در بدن کمتر می‌کنند. شما می‌توانید پودر زنجبیل یا زنجبیل تازه را به انواع وعده‌های غذایی اصلی یا میان‌وعده‌ها اضافه کنید.

 

۲. سیر

سیر هم مانند زنجبیل سرشار از ترکیبات مهم و تقویت‌کننده برای کبد است، مانند آلیسین، آلینین و آجوئن. همه این ترکیبات خاص دارای کیفیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمندی برای بدن هستند. مصرف منظم سیر می‌تواند وضعیت کبد را در میان افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی بهتر کند و حتی خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش بدهد. مطالعات مختلفی هم نشان داده‌اند که مصرف منظم سیر خام می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش بدهد. بنابراین، شما می‌توانید سیر خام و سیر پخته را به انواع غذاهای روزانه تان اضافه کنید.

 

۳. دانه چیا و بذر کتان

دانه چیا و بذر کتان سرشار از فیبرهای غذایی باکیفیت هستند که اتفاقا اهمیت زیادی هم برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی دارند. این خوراکی‌های سرشار از فیبر مستقیما کالری دریافتی روزانه را کاهش می‌دهند و نقش مثبتی در کنترل وزن بدن دارند، درحالی که رشد باکتری‌های مفید را هم در روده افزایش می‌دهند. مجموعه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که مصرف منظم دانه چیا و بذر کتان به کاهش التهاب و محافظت از کبد در برابر بیماری‌های احتمالی کمک کند. علاوه بر اینها، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بذر کتان به کاهش نشانگرهای بیماری کبد کمک می‌رساند و تجمع چربی را در کبد افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی کاهش می‌دهد.

 

۴. شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از خوراکی‌هایی است که می‌تواند به محافظت از سلامت کبد کمک کند. دلیلش هم این است که مصرف شکلات تلخ باکیفیت می‌تواند سطح آنزیم‌های کبدی را کمتر کند و سلامت کلی کبد را ارتقا بدهد. البته شکلات تلخ انتخاب‌شده باید 90 درصد باشد و قند افزوده نداشته باشد زیرا همین قند افزوده به سلامتیپ کبد آسیب می‌رساند.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.