نوبخت: درمورد سرلیستی تا ۱۹ بهمن اقدامی نمی‌کنیم؛ احتمال دادن لیست مشترک با اصلاح‌طلبان وجود دارد

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: جمع‌بندی ما متوقف است تا ۱۹ بهمن؛ تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود و مشخص شود چند نفر در تهران و سایر حوزه‌ها داریم. سرلیستی خیلی موضوع مورد مجادله نخواهد بود.

محمدباقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در نشست خبری امروز – دوشنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ با اشاره به شرایط جامعه در آستانه برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند و با بیان این‌که « برای کاستن این نارضایتی ها دو روش مدنی و نافرمانی مدنی وجود دارد» خاطرنشان کرد: اعتدال و توسعه نه روش انفعال و نه روش اعتراض را در این مرحله برای کاستن نارضایتی‌ها مناسب نمی‌داند. ما به روش مدنی اعتقاد داریم و انتخابات فرصتی است که از ابزار هرچند تضعیف شده مجلس برای کمک به مردم استفاده کنیم. تا جایی که برای ما امکان دارد از طریق مجلس برای تامین خواسته‌های ملت استفاده می‌کنیم.

به نقل از ایسنا، بخش هایی از اظهارات نوبخت را در ادامه می خوانید:

  • حزب اعتدال و توسعه با اعتقاد بر این‌که می‌تواند بخشی از نارضایتی‌های مردم را در مجلس شورای اسلامی دنبال کند، در انتخابات شرکت کرده است و با اعضای خود و افراد همسوی تایید صلاحیت شده در حوزه های مختلف حضور خواهد داشت.
  • افزایش مشارکت شاید برآیند دو مولفه است؛ اول این‌که دستگاه‌های ذی‌ربط زمینه مشارکت را فراهم کنند. اگر رقابت قوی باشد، مشارکت هم زیاد خواهد بود. دوم این‌که خود گروه‌های سیاسی رسمی وارد عرصه رقابت شوند.

 

  • حزب اعتدال و توسعه و برخی احزاب اصلاح طلب و اصولگرای معتدل با شفافیت و صداقت وارد میدان شده‌اند اما دستگاه‌های ذی ربط باید امکان رقابت را فراهم کنند. اعتدال و توسعه یک سعی تبلیغی برای برخورداری از مشارکت تشکل های صنفی هم داشت.
  • با برخی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل جلسه داریم و قرار شد با هماهنگی در هر حوزه‌ای که این احزاب افراد مطمئن دارند، بر آن‌ها تمرکز کرده و با یکدیگر رقابت نکنیم؛ بنابراین احتمال لیست مشترک وجود دارد.
  • ایده‌آل، امید و تلاش ما این است که وارد مجلس شویم. اگر افراد ما تایید می‌شدند متصور بود که اکثریت مجلس را داشته باشیم. فرصت تامین مطالبات مردم در حد ممکن را از دست نمی‌دهیم.
  • اگر اکثریت مجلس را بدست آوریم می‌توانیم مسئولانه نسبت به مردم عمل کنیم اما اگر اقلیت شدیم، اقلیت مطالبه گر و فعال خواهیم بود و انتطار ات مردم در حد توان خود را بیان می کنیم.

 

  • من چهار دوره نماینده اول مردم رشت بودم و از عواطف آن‌ها مطلعم. با مردم گیلان و رشت همیشه رابطه عاطفی دارم. قابل پیش‌بینی بود که مردم رشت مطالبه حضور من را داشته باشند اما تغییر حوزه نداده‌ام.
  • تا جایی که با خبرم، اعتراص روحانی در همان بیانیه وی بود البته بعد از ردصلاحیت وی را ندیده‌ام ولی تا جایی که اطلاع دارم، اعتراض وی در حد همان بیانیه بود.
  • در هر حوزه‌ انتخابیه‌ای که نفر داشته باشیم، حضور خواهیم داشت.
  • جمع‌بندی ما متوقف است تا ۱۹ بهمن؛ تا نظر نهایی شورای نگهبان اعلام شود و مشخص شود چند نفر در تهران و سایر حوزه‌ها داریم. سرلیستی خیلی موضوع مورد مجادله نخواهد بود.
  • اصلاحات یک جبهه است و تنوع نگاه در آن‌جا وجود دارد. ما برخی احزاب اصلاح طلب هماهنگ و همراه هستیم اما برخی احزاب دیدگاه دیگری دارند. ما در اعتدال و توسعه معتقد به مشارکت در انتخابات هستیم. انتخابات مشارکتی یکی از مولفه‌های افزایش قدرت ملی است. ما باید تحریم را تمام کنیم.

 

  • کسانی که دیگاه دیگری داشتند حتما الان متوجه شده‌اند. برای رفع تحریم‌ها به مشارکت قوی در انتخابات نیازمندیم تا قدرت ملی ما افزایش یابد. ما در دوره مسئولیت خود مشاهده می‌کردیم که مشارکت ۲۴ میلیونی چه تاثیری در مذاکرات خارجی دارد.
  • منطقی است حزبی که نیروی تایید صلاحیت شده ندارد با انگیزه در انتخابات شرکت نکند اما برخی احزاب نگاه صفر و صدی ندارند. برخی احزاب هم اصلا حضور ندارند. امیدوارم شورای نگهبان احزابی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند را در قبال احزابی که شرکت نکرده‌اند، شرمنده نکند.
  • ۱۵ نفر از کادر اصلی اعتدال و توسعه در تهران ثبت نام کردند که تا الان ۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.