حقوق پایان مهر ماه براساس طرح همسان‌سازی حقوق بازنستگان کشوری پرداخت می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: حقوق پایان مهر ماه براساس طرح همسان‌سازی حقوق بازنستگان کشوری پرداخت می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، علی اکبر کریمی عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان مرکزی با اشاره به خدمات وزارت رفاه و تامین اجتماعی به مردم اظهار داشت: گستردگی افراد تحت پوشش در وزارت رفاه بسیار زیاد است و همه آحاد کشور تقریبا تحت پوشش این وزارتخانه هستند به طوری که حدود 70 میلیون نفر یارانه بگیر امورات خود را در این وزارتخانه پیگیری می‌کنند.

وی افزود:  تمامی صندوق‌های بازنشستگی مهم کشور از جمله تامین اجتماعی، صندوق‌هایی که تحت نظارت وزارت رفاه هستند، جمعیت قابل توجهی از جمعیت کشور شاغلین و بازنشستگان و نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی را تحت پوشش دارد که در مجموع وزارتخانه پرکاری است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی بسیاری از طرف سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌های بیمه از جمله صندوق بیمه روستائیان، عشایر و غیره به طور مستقیم یا غیرمستقیم زیرمجموعه وزارت رفاه محسوب می‌شوند که نشان می‌دهد این مجموعه بزرگ خدمات گسترده‌ای به جامعه هدف ارائه می‌دهد.

کریمی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور چند موضوع قابل توجه هستند به طوری که با توجه به فشارهای اقتصادی موجود در کشور مردم به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند و مشکلات جدی دارند که با عنایت به وظایف قانونی در وزارت رفاه بخشی از برطرف شدن مشکلات مردم در این شرایط برعهده این وزارتخانه است به همین سبب باید تلاش‌های بسیاری شود تا از شرایط سختی که مردم در آن قرار دارند بتوانیم به خوبی عبور کنیم.

وی عنوان کرد: یکی از مسائل و دغدغه‌ای که در چند سال اخیر وجود داشته ایجاد شکاف بسیار بزرگی بین حقوق بازنشستگان جدید و قدیم است که نتیجه آن در مجلس دنبال شد و در نهایت در قانون برنامه ششم تکلیفی برای دولت مصوب شد به طوری که دولت موظف شد برای متناسب‌سازی و یکسان‌سازی حقوق‌های بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان تحت پوشش کشوری انجام دهد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جلسه‌ای با مسئولان وزارت رفاه و بانک‌های مربوطه برگزار شد که با پیگیری‌های انجام شده طرح همسان‌سازی حقوق بازنستگان کشوری اجرا می‌شود و حقوق پایان مهر ماه بر این اساس پرداخت می‌شود به طوری که بر اساس آن بازنشستگان گذشته 90 درصد حداقل حقوق بازنشستگان جدید را دریافت می‌کنند و این شکاف تا حدی برطرف می‌شود که قدم بزرگی است.

کریمی ادامه داد: در سازمان تامین اجتماعی تلاش‌هایی در حال انجام است و دسته‌بندی بازنشستگان با توجه به اینکه جمعیت بسیار گسترده‌ای هستند انجام می‌شود، دغدغه زیادی در بین محافل کارگری در حوزه‌های بازنشستگان ایجاد شده و کانون‌های بازنشستگان استان هم مکاتباتی داشتند.

وی افزد: یکی از دغدغه‌های آنها لحاظ سنوات خدمتی مشاغل سخت و زیان‌آور بود که این موضوع با تهران پیگیری شد در نهایت کسی که در شغلی سخت و زیان‌آور خدمت کرده و پرداخت حق بیمه و احتساب سنوات خدمتی با ضریب ترجیحی و تشویقی انجام شده به‌طوری که به عنوان مثال در ازای یک سال خدمت یک و نیم سال سنوات محسوب شده و با 20 سال خدمت و 30 سال سنوات بازنشسته شده در این شرایط اگر محاسبات پرداخت حقوق بر اساس 20 سال باشد درواقع اجحاف در حق آنها است زیرا به سبب تفاوت شغل آنها 30 سال حق بیمه پرداخت کردند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقویت کلی معیشت مردم که دهک‌های پایین تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی هستند دغدغه‌ای است که امروز وجود دارد و در مجلس هم طرحی برای اختصاص منابع مالی در قالب کارت الکترونیکی معیشتی برای جمعیت زیادی از کشور پیش‌بینی شده که بتوانند افراد با این کارت مبالغی شارژ شود.

کریمی بیان کرد: این اقدام در واقع سیستم کوپن به صورت الکترونیکی است که به این شکل در اختیار افراد قرار می‌گیرد و وجهی از افراد دریافت نمی‌شود که نقدینگی و تورم را در جامعه افزایش دهد بلکه سبد کالایی است که در قالب کارت الکترونیکی به افراد داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح پیشبینی شده برای اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی برای حدود 20 میلیون نفر شارژ مالی و نوبت‌ها در سال بیشتر است و برای افراد مازاد تا سقف 60 میلیون نفر با این سازو کار پیشبینی شده و تلاش می‌شود تا در 6 ماهه دوم امسال فشار معیشتی به عموم مردم کاهش پیدا کند و مجلس هم در این زمینه تلاش می‌کند تا این اتفاق بیفتد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بیکاری گفت: اگرچه محاسبات بر اساس نرخ و شاخص‌های علمی است اما بیکاری پنهان در جامعه پایین نیست و نرخ افراد بیمه شده تامین اجتماعی که موضوع شفاف و روشنی است اقدام خوبی است.

کریمی افزود: هرچه بتوانیم تعداد شاغلین و افراد تحت پوشش تامین اجتماعی را که بیمه و شغل داشته باشند رشد دهیم اقدام موثری انجام شده بنابراین بر ایجاد سامانه متقاضیان شغل در استان تاکید کردیم که یک ضرورت است.

وی بیان کرد: زمانی که فرد شغلی پیدا کرد و بیمه شد از سامانه خارج می‌شود اما تا وقتی این کار انجام نشده این سامانه بستری است که تعداد بیکاران واقعی را شناسایی می کند و ساز و کاری است که متقاضیان شغل و افراد متقاضی برای جذب و به کارگیری افراد می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این کار یک اقدام کنترلی برای فرصت‌های شغلی در شهرستان و استان به افراد بومی است و فرصت‌های محدود شغلی که در شرایط سخت فعلی وجود دارد به افراد غیربومی و خارج از استان اختصاص پیدا نکند که این موضوع باید انجام شود.

کریمی ادامه داد: در زمینه بیمه روستائیان مشکلاتی در نحوه تمدید بیمه سالانه آنها و مبالغی که بابت این موضوع دریافت می‌شود گزارش شده که باید روستائیان آزمون وسع برگزار شود و مبتنی بر منطق وسعی که برای آنها ارزیابی می‌شود اقدام شود و سازکار و زمان آن هم مشکلاتی داشته که امیدواریم رفع شود.

وی افزود: در حوزه بیمه سلامت هم اقدام خوبی انجام می‌شود، برای پوشش بیمه در استان و کشور 2 موضوع وجود دارد یکی در زمینه بیمه درمان که بیمه سلامت ایرانیان تقریبا این موضوع پوشش می‌دهد به طوری که هر کسی در کشور به لحاظ درمان متقاضی پوشش این بیمه باشد می‌تواند به سازمان بیمه سلامت مراجعه کند و با آزمون وسع به صورت رایگان، نیم بها یا پاره وقت حق بیمه از بیمه درمان برخوردار باشد و بیمه بازنشستگی نیز با پرداخت حقوق مربوط است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در زمینه سازمان تامین اجتماعی و اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود لزوم توسعه خدمات درمانی در استان مرکزی با توجه به جمعیت بسیار گسترده که بیش از 70 درصد جمعیت استان تحت پوشش این سازمان هستند موضوع مهمی است به طوری که در اراک این ظرفیت بیشتر از سطح استان است.

کریمی ادامه داد: در استان در طرح اولیه بیمارستان امام خمینی(ره) اراک حدود 100 تخت بیشتر داشته که متاسفانه تعداد آن کاهش یافته و اکنون این نیاز به شدت احساس می‌شود و جزو اولویت‌های استان بوده که این بیمارستان توسعه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: کلینیکی که برای پذیرش بیماران سرپایی است باید در اسرع وقت به بهره برداری برسد و در مجتمع فرهنگی ورزشی کارگران اراک نیز اقدامات اجرایی شروع شده که جزو نیازهای اراک است و سازمان تامین اجتماعی این پروژه به سرعت دنبال می‌کنند تا خدمات آن به جمعیت گسترده کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در حوزه ورزشی، تفریحی و فرهنگی باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.