آرامش در بازار خودرو؛ زمان خرید ماشین رسیده است؟

روند رشد قیمت خودرو که از اواسط دی‌ماه آغاز شده بود تا ۱۴بهمن‌ماه ادامه داشت و پس از ثبت بیشینه خود در این روز، روند کاهشی را آغاز کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی بازار نشان می‌دهد پس از اوج‌گیری قیمت خودرو در نیمه بهمن، حالا روند کاهشی قیمت‌ها آغاز شده است.البته این روند هنوز موجب نشده که قیمت خودرو به قبل از رشد قیمت‌ها در نیمه دی‌ماه برگردد، بااین‌حال می‌توان این ادعا را داشت که قیمت خودرو در روزهای اخیر به قیمت‌های ابتدای بهمن بازگشته است. برای بررسی بازار خودرو قیمت ۱۸ محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی یکم تا ۲۵ بهمن زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم. بر این اساس تغییرات قیمتی در بازه زمانی مذکور بسیار جزئی بود، به طوری که بهای خودروهای داخلی به طور میانگین ۳.۸۷میلیون تومان، معادل ۰.۷درصد، افزایش داشته و خودروهای مونتاژی مورد بررسی نیز در این بازه، رشد قیمتی ۶.۵میلیون تومانی معادل ۰.۴درصد را تجربه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

روند رشد قیمت خودرو در بازار از خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری آغاز شد و با خبر مربوط به فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار و همچنین ناآرامی‌ها در منطقه اوج گرفت. این ناآرامی‌ها موجب شد نرخ ارز در بازار آزاد افزایش پیدا کند، به طوری که بهای دلار به بیش از ۵۸هزار تومان رسید. بازار خودرو نیز در تبعیت همیشگی خود از نرخ ارز، تحت تاثیر این موضوع روی مدار رشد قیمت قرار گرفت. اما در روزهای اخیر بازار ارز آرامش نسبی به خود می‌بیند و می‌توان گفت تقریبا روی ۵۵هزار تومان ثابت مانده است. بنابراین بازار خودرو تحت‌تاثیر بازار ارز نسبتا آرام گرفته است. حال باید دید روند کاهشی قیمت خودرو که طی ۱۰ روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم ادامه خواهد داشت یا خیر. اگر تا انتهای سال جاری شاهد رشد نرخ ارز نباشیم احتمالا می‌توان انتظار داشت که روند افت قیمت خودرو ادامه‌دار باشد. البته این موضوع تا حد زیادی به اتفاقات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی بستگی دارد که چندان قابل‌پیش‌بینی نیستند.

افت‌و‌خیز قیمتی در بازار خودرو

روند رشد قیمت خودرو که از اواسط دی‌ماه آغاز شده بود تا ۱۴بهمن‌ماه ادامه داشت و پس از ثبت بیشینه خود در این روز، روند کاهشی را آغاز کرد. با این وجود برخی از محصولات هنوز تفاوت قیمتی با یکم بهمن‌ماه دارند. برای مثال پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک در ابتدای ماه جاری ۸۲۰میلیون تومان معامله می‌شد اما ۱۴بهمن قیمت ۸۵۰میلیون تومان را ثبت کرد. روز گذشته این محصول در بازار ۸۴۰میلیون تومان خرید و فروش شد تا همچنان رشد ۲۰میلیون تومانی و ۲.۴درصدی نسبت به بهای آن در ابتدای بهمن را داشته باشد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز در این بازه زمانی از ۵۴۰میلیون تومان به ۵۵۵میلیون تومان رسید تا رشد ۱۵میلیون تومانی و ۲.۷درصدی داشته باشد. اوج قیمت این خودرو مربوط به ۱۴بهمن بود که ۵۷۵میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. پژو پارس سال نیز رشد قیمت مشابهی را تجربه کرده و از ابتدای بهمن تا روز گذشته ۱۵میلیون تومان و ۲.۵درصد رشد قیمت داشته و از ۵۹۰میلیون تومان به ۶۰۵میلیون تومان رسیده است. در مقابل برخی خودروها در بازه زمانی مذکور افت قیمت را ثبت کرده‌اند.

برای مثال دناپلاس دنده‌ای که در روز ابتدایی یازدهمین ماه از سال ۷۶۰میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته در بازار ۷۴۵میلیون تومان قیمت‌گذاری شد تا افت بهای ۱۵میلیون تومانی و ۱.۹درصدی را ثبت کند. قیمت پژو پارس LX در این مدت زمانی از ۷۳۵میلیون تومان به ۷۲۵میلیون تومان رسید. بهای شاهین نیز از یکم تا ۲۵بهمن‌ماه ثابت بوده و روی ۶۶۰میلیون تومان مانده است. سری هم به خودروهای مونتاژی بزنیم. از بین ۱۰محصول مونتاژی مورد بررسی «دنیای اقتصاد» چهار محصول با رشد قیمت و چهار محصول با افت قیمت مواجه بوده‌اند. همچنین بهای دو محصول کاملا به بهای ابتدای ماه جاری بازگشته است. با وجود آنکه بیشتر این تغییرات چندان قابل‌توجه نبوده اما رشد بهای فیدلیتی هفت‌نفره کاملا محسوس بوده و از یک‌میلیارد و ۸۴۰میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۹۵۰میلیون تومان رسیده تا افزایش ۱۱۰میلیون تومانی و ۵.۹درصدی داشته باشد. بهای MVM X۲۲ نیز در این مدت‌زمان با رشد همراه بوده است.

این خودرو که روز گذشته ۷۷۵میلیون تومان خریدوفروش شد، یکم بهمن ماه بهایی معادل ۷۴۰میلیون تومان داشت؛ بنابراین در بازه زمانی مذکور رشد قیمت ۳۵میلیون تومانی و ۴.۷درصدی داشته است. لاماری ایما با وجود آنکه در بیشتر مواقع شدیدا تحت‌تاثیر رشد قیمت قرار می‌گیرد اما این بار بهای آن روی یک‌میلیارد و ۸۲۰‌میلیون تومان ثابت مانده است. محصولات چری از ابتدای ماه میانی زمستان تاکنون افت قیمت را ثبت کرده‌اند. آریزو ۶ اکسلنت که در ابتدای ماه جاری قیمتی معادل یک‌میلیارد و ۴۳۰میلیون تومان داشت، دیروز یک‌میلیارد و ۳۹۰‌میلیون تومان خریدوفروش شد تا افت قیمت ۲.۸درصدی را ثبت کند. آریزو ۵ هم افت قیمت مشابهی داشته و از یک‌میلیارد و ۲۶۰میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۲۲۰میلیون تومان رسیده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.