با سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان آشنا شوید +عکس

این ابرکامپیوتر چینی به پردازنده MT-3000 مجهز شده که توسط دانشگاه ملی فناوری دفاعی (NUDT) طراحی شده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از دیجیاتو، پاییز امسال، چین سریع‌ترین ابرکامپیوتر بومی خود با نام Tianhe Xingyi را معرفی کرد. در آن زمان مشخصات این ابررایانه اعلام نشده بود اما اکنون در مقاله‌ای اشاره شده که Tianhe 3 (Xingyi) به پردازنده MT-3000 مجهز شده که توسط دانشگاه ملی فناوری دفاعی (NUDT) طراحی شده است. MT-3000 دارای نوعی معماری ناهمگون منحصربه‌فرد است که شامل هسته‌های پردازنده چندمنظوره، هسته‌های کنترل و هسته‌های شتاب‌دهنده ماتریسی می‌شود.

براساس این مقاله که توسط The Next Platform منتشر شده، پردازنده MT-3000 ساخته‌شده توسط NUDT دارای یک ساختار چند منطقه‌ای است که 16 هسته CPU همه‌منظوره با 96 هسته کنترل و 1536 هسته شتاب‌دهنده را با یکدیگر ترکیب می‌کند. از نظر قدرت، گفته می‌شود که پردازنده MT-3000 به حداکثر عملکرد 11.6 FP64 TFLOPS دست یافته است و بازده انرژی 45.4 گیگافلاپس/وات را در فرکانس عملیاتی 1.20 گیگاهرتز ارائه می‌کند.

مهم‌ترین جنبه معماری پردازنده MT-3000 این است که هسته‌های شتاب‌دهنده همه‌منظوره و هسته‌های ماتریسی را در یک قطعه سیلیکون قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

The Next Platform همچنین اشاره کرده که MT-3000 به‌عنوان یک پردازنده فشرده، باید براساس یک فرایند پیشرفته ساخته شده باشد که می‌تواند بین 14 نانومتر تا 10 نانومتر باشد. این تراشه احتمالاً توسط کارخانه ریخته‌گری چینی SMIC ساخته شده است که همچنین پردازنده نسبتاً پیشرفته HiSilicon Kirin 9000S را برای هواوی براساس فرایند 7 نانومتری نسل دوم خود تولید می‌کند.

با وجود MT-3000، گفته می‌شود که ابرکامپیوتر Tianhe Xingyi چین به عملکرد محاسباتی بی‌سابقه‌ای دست پیدا می‌کند و در بنچمارک‌های LINPACK، توان 1.57 اگزافلاپس را از خود نشان داده است. برای مقایسه، عملکرد Frontier که سریع‌ترین ابررایانه ایالات‌متحده است، به 1.102 اگزافلاپس می‌رسد.

ابرکامپیوتر Tianhe-3 موارد استفاده مختلفی ازجمله انجام محاسبات با سرعت بالا، آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ و تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ را شامل می‌شود. انتظار می‌رود که این ابرکامپیوتر توانمندی‌های «مرکز ملی سوپرکامپیوتر گوانگژو» را تقویت کند و خدماتی را به شهر گوانگژو و استان گوانگدونگ ارائه دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.