تخته‌کردن خودروسازان زیان‌ده به نفع مردم است

یک کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط فعلی با مدیریت دولتی تعطیلی خودروسازان زیان ده از هر جهت به نفع کشور و اقتصاد است.

به گزارش تازه‌نیوز، «بهروز شهدایی» کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با «تحریریه» در خصوص تبعات عدم واگذاری سهام خودروسازی و شرکت های تودلی و چرایی اصرار دولت برای باقی ماندن درع رصه مدیریت خودروسازی کشور، گفت: وقتی مدیر عامل خودروسازی بهمن در مصاحبه ای خدمت مقام معظم رهبری به این نکته اشاره می کند که مدیریت ایران خودرو را پنج سال به شرط سود دهی به بنده بدهید در غیر این صورت حاضرم در وسط میدان آزادی تیرباران شوم، نشان می دهد علی رغم وجود معضلات و زیان دهی های فراوان شرکت های خودروسازی همچنان به نجات و سوددهی این شرکت‌ها امید وجود دارد البته مشروط به آنکه این شرکت ها دیگر حیاط خلوت دولت و مدیران نباشند.

وی در این باره یادآور شد: با اینکه دولت سهم ناچیزی در ایران خودرو و سایپا دارد اما در عمل نشان داده علاقه وافری به حفظ مدیریت خود دارد. علاقمندی دولت به مدیریت در صنایع، مختص خودروسازی و شرکت های ایران خودرو و سایپا نیست، چرا که شاهد این روند در سایر حوزه ها اعم از صنایع بزرگی مثل فولادی ها و پتروشیمی ها هستیم؛ هر چند به ظاهر دولت مدیریت این شرکت ها را واگذار کرده اما در عمل مدیریت و قیمت گذاری با دولت است.

این کارشناس بازار سرمایه نمونه دیگری از مدیریت عملی دولت را واگذاری اسمی شرکت ها به مردم تحت عنوان سهام عدالت دانست و افزود: با اینکه در ظاهر دولت مدعی واگذاری سهام عدالت به مردم است اما شاهد هستیم مدیریت سهام عدالت در دست سهامدار (عدالت) نیست، بلکه دست دولت است؛ بنابراین می بینیم دولت به صورت ظاهری سهامی را واگذار می کند اما چون همچنان مایل به بهره برداری های مختلفی است که فقط مالی نیست، تمایلی به واگذاری مدیریت ندارد.

بهروز شهدایی در این باره تصریح کرد: با اینکه دولت سهام خود را می فروشد، آن صنعت و شرکت و سهام را به صورت ظاهری واگذار می کند و پول خود را دریافت می کند اما چون دولت همچنان مایل است که مدیران و آدم های مورد نظر خود را در آن شرکت ببیند تا مجری اوامر دولت باشند با تحمیل فشار روی سهامداران مانع از تحقق مدیریت واقعی بخش خصوصی می شود. بنابراین حتی اگر همین میزان سهام باقیمانده از شرکت های خودروسازی و سهام های تودلی هم واگذار شود تا زمانی که دولت میل به مانور قدرت دارد صنایع روند خصوصی سازی واقعی را طی نمی کنند.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه و بورس معتقد است: بطور قطع شرکت های خودروساز زیان ده می توانند سود ده باشند، با توجه به اینکه نیروی مازاد دارند اما در صورت مدیریت درست می توانند سود ده شوند. در شرایط فعلی با مدیریت دولتی تعطیلی خودروسازان زیان ده از هر جهت به نفع کشور و اقتصاد است. بنده بر این باورم تعطیلی شرکت های خودروساز زیان ده موجب کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف بنزین، واردات خودروی ایمن و استاندارد به کشور و در نتیجه کاهش مرگ ومیر و تروما و معلولیت و تلفات جاده ای می شود.

شهدایی در پایان عنوان داشت: حتی اگر به کارکنان این شرکت ها، بدون اینکه کار کنند، تا سی سال حقوق و بیمه بیکاری هم بدهند قطعا باز به نفع اقتصاد است به جای آنکه این شرکت ها باز باشند و کار کنند! با بررسی میانگین مصرف سوخت سمند در می یابیم این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین مصرف می کند – البته این عدد در کاتالوگ ماشین درج شده چرا که مصرف آن بیش از این مقدار است. نکته اینجاست که فورد مشکی «ای و» که آقای فورد به عنوان اولین ماشین تولید کرد مصرفی به اندازه سمند داشت! مصرف بالای بنزین در خودروهای ساخت ایران منجر به افزایش کسری بودجه دولت شده است و همین موضوع معیشت و اقتصاد و بودجه سالانه کشور را تحت فشارهای مختلفی قرار داده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.