اصلی‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان برای ایرانیان (۲۰۲۴)

فرصت‌های شغلی و شرایط کشور آلمان به حدی مطلوب است که به نقل از statista.com تنها در دو سال گذشته ۷٫۲میلیون مهاجر وارد آلمان شده‌اند.

در سال ۲۰۲۳ حدود ده هزار ایرانی به آلمان آمده‌اند. اما آیا هریک از این افراد از روش یکسانی وارد شده‌اند؟ برای اخذ اقامت آلمان ۶ روش اصلی وجود دارد که در ادامه این مطلب تمامی این روش‌ها را معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر است این روش‌ها از ابتدا اقامت موقت را به دنبال دارند و بعد از ۳ الی ۷ سال به اقامت دائم تبدیل می‌شوند.

روش اول؛ مهاجرت تحصیلی به آلمان، گامی بلند به سوی موفقیت

اگر می‌خواهید در یک کشور بسیار پیشرفته ادامه تحصیل بدهید و در بهترین دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنید باید روش تحصیلی را برای مهاجرت به آلمان انتخاب کنید. بسیاری از رشته‌های تحصیلی در آلمان هم به زبان انگلیسی و هم به زبان آلمانی ارائه می‌شود.

آلمان به دلیل داشتن دانشگاه‌های معتبر با شهریه‌های پایین یا رایگان، یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان است. حدود ۱۳۲۷۹ ایرانی در حال حاضر در آلمان مشغول تحصیل هستند.

فرقی نمی‌کند در کدام مقطع بخواهید در آلمان تحصیل کنید؛ اخذ پذیرش از یک دانشگاه یا مؤسسه آموزشی، تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی، تهیه کلیه مدارک لازم، ارائه تمکن مالی، آماده کردن مسکن انجام معاینات پزشکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان است.

مهاجرت

روش دوم مهاجرت کاری به آلمان؛ جایی که تخصص شما ارزشمند است

آلمان سالانه صد‌ها هزار نیروی کار متخصص از کشور‌های مختلف دنیا جذب می‌کند. بیشترین تعداد مهاجرانی که وارد آلمان می‌شوند از طریق روش‌های کاری هستند. حمایت بی‌نظیر آلمان از متخصصان حوزه‌های مختلف، اقتصاد توسعه یافته و قدرتمند آلمان، دستمزد‌های بالا، اعطای اقامت موقت و دائم این کشور و.. از مزایای بیشمار مهاجرت کاری به آلمان است. در صورتی که در زمینه‌ای تخصص دارید و بتوانید مدرک زبان آلمانی بگیرید و سایر شرایط را هم داشته باشید می‌توانید به آلمان مهاجرت کنید.

روش‌هایی که می‌توان با آن‌ها به آلمان مهاجرت کاری کنید، شامل موارد زیر هستند:

  • مهاجرت کاری با ویزای بلوکارت آلمان
  • ویزای جاب آفر برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی
  • ویزای جاب آفر ویژه متخصصین IT
  • ویزای کار فریلنسر و کسب‌وکار شخصی
  • مهاجرت با کارت ICT آلمان

در زیر خلاصه ای از این روش‌ها را با هم مرور می کنیم.

مهاجرت کاری با ویزای بلوکارت آلمان

ویزای بلوکارت آلمان، یک مجوز اقامت برای نیروی کار ماهر از کشور‌های غیر عضو اتحادیه اروپا است که به منظور جذب متخصصین در حوزه‌هایی با کمبود نیروی کار طراحی شده است. این برنامه امکان کار و زندگی در آلمان را برای متقاضیان واجد شرایط فراهم می‌آورد و به آن‌ها اجازه می‌دهد پس از مدتی کار در آلمان، برای اقامت دائم درخواست دهند.

ویزای جاب آفر برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی

در صورتی که فارغ التحصیل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی هستید، می‌توانید با مدرک این رشته در آلمان کار کنید، اما باید مدرک خود را معادل‌سازی کنید. همچنین چنانچه مدرک شما معادل‌سازی نشد، بازهم می‌توانید در آلمان کار کنید. برای این دو حالت ۳ ویزا وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها مهاجرت کنید.

  • ویزای 17A
  • جاب آفر ویژه کادر درمان
  • استفاده از بلوکارت برای حوزه پزشکی

ویزای جاب آفر ویژه متخصصین IT

اگر در حوزه IT تخصص دارید و و سابقه کاری شما به اندازه ۳ الی ۷ سال است، می‌توانید با ویزای کار متخصصین آی تی در آلمان کار کنید و اقامت بگیرید. برای این کار سه مسیر روبروی شما است.

  • اقامت دائم از طریق بلوکارت ویژه متخصصین IT با مدرک دانشگاهی معتبر (BlueCard) [AufenthG 18b2]
  • ویژه متخصصین حوزه IT با مدرک دانشگاهی یا فنی‌حرفه‌ای مرتبط (skill worker) [AufenthG 18b1]
  • ویژه متخصصین حوزه IT با حداقل ۳ سال سابقه کار حرفه‌ای طی۷ سال گذشته [AufenthG 19c2 & BeschV 6]

مهاجرت

ویزای خود اشتغالی و فریلنسری

اگر قصد دارید به عنوان یک پزشک، وکیل، معمار و غیره کارفرمای خودتان باشید و به صورت مستقل در آلمان فعالیت کنید، لازم است از طریق ویزای خوداشتغالی برای ورود به آلمان اقدام کنید. اگر شغل شما در لیست زیر است، واجد شرایط این ویزا هستید:

  • تخصص‌های پزشکی مانند دکتر، دندان‌پزشک و روانشناس
  • تخصص‌های مالی و حقوقی مانند وکیل، حسابدار و سردفتر اسناد رسمی
  • تخصص‌های فنی-مهندسی مانند معمار، مهندس و نقشه‌بردار
  • تخصص‌های مرتبط با اطلاعات مانند روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم و معلم
  • تخصص‌های هنری مانند بازیگر، نوازنده و طراح مُد و لباس
  • مهاجرت از طریق ICT (انتقال درون شرکتی)

روش سوم مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری،  ثبات اقتصادی، امنیت و رفاه

اگر به اندازه کافی سرمایه دارید و سن شما هم برای تحصیل مناسب نیست یا قصد ندارید به صورت کاری به آلمان مهاجرت کنید می‌توانید با سرمایه‌گذاری در آلمان اقامت این کشور را بدست‌آورید.

 روش چهارم؛ مهاجرت به آلمان از طریق پیوست به خانواده،  پیوند دوباره خانواده در قلب اروپا

اگر یکی از بستگان درجه یک شما در آلمان اقامت قانونی ( بلو کارت یا اقامت بلند مدت ) داشته باشد در صورتی که شرایط آن را داشته باشید می‌توانید با استفاده از ویزای پیوست آلمان ( German Family Reunion Visa) به این افراد ملحق شوید و اقامت بگیرید. این اعضاء می‌توانند همسران، فرزندان، والدین یا حتی برادران و خواهران باشند.

برای مهاجرت پیوست به خانواده، معمولاً اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای ثابت کردن رابطه خانوادگی و وابستگی به افراد در آلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مدارک شامل سند ازدواج، شناسنامه، سوابق تحصیلی و شغلی، و سایر مدارک مرتبط است. همچنین، افراد باید شواهدی از توانمندی مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و خانواده در آلمان ارائه دهند.

روش پنجم، مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ،  با یک تیر دو نشان، تحصیل و کار 

اگر تحصیلات بالا مثل لیسانس و فوق لیسانس ندارید و سن شما زیر ۳۲ سال است می‌توانید از طریق آسبیلدونگ به آلمان مهاجرت کنید. دوره آموزشی آوسبیلدونگ (Ausbildung) یک سیستم آموزشی دوگانه در آلمان است که به شما امکان می‌دهد همزمان با تحصیل در یک رشته خاص، تجربه عملی کسب کنید.

این دوره‌ها که حدود ۴۰۰ تا هستند به طور معمول بین ۲ تا ۳. ۵ سال طول می‌کشند و در نهایت به شما مدرک دیپلم فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود. بعد از پایان دوره شما می‌توانید به استخدام همان شرکت در بیاید یا در شرکت‌های دیگر در آلمان استخدام شوید و اینگونه اقامت خود را تمدید کنید. داشتن مدرک دیپلم، تسلط به زبان آلمانی (B۲)، داشتن پیشنهاد شغلی از یک شرکت آلمانی و داشتن تمکن مالی از اصلی‌ترین شرایط برای مهاجرت به آلمان از طریق این روش است.

روش ششم، مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی، پرخطر و طاقت فرسا

یکی از روش‌های رفتن به آلمان که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، مهاجرت از طریق پناهندگی است. برای مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی، ابتدا باید به یکی از کشور‌هایی که عضو اتحادیه اروپا هستند، بروید و در آنجا درخواست پناهندگی بدهید. پس از اینکه درخواست شما بررسی شود و به شما پناهندگی داده شود، می‌توانید به آلمان مهاجرت کنید.

شرایط عمومی روش های مهاجرت به آلمان 

هریک از روش‌هایی که در بالا گفته شد، هرکدام شرایط ویژه خود را دارند، اما به‌طور کلی برای همه این روش‌ها شرایط عمومی وجود دارد. این شرایط برای همه روش‌ها مشترک است و در زیر آن‌ها را آوردیم.

  • داشتن تمکن  مالی
  • داشتن بیمه سلامت
  • تسلط به زبان آلمانی
  • داشتن ویزا

جمع بندی

مهاجرت به آلمان، به عنوان یکی از قدرتمندترین و توسعه یافته‌ترین کشور‌های جهان، می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیری را برای زندگی، تحصیل و کار به ارمغان بیاورد. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف مهاجرت به آلمان، از جمله مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، پیوست خانواده، آسبیلدونگ و پناهندگی پرداختیم.

منبع این نوشته موسسه مهاجرتی پارسی کانادا (parsicanada.com ) است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.