دربی‌های اسفند ماه به نفع استقلال یا پرسپولیس؟

استقلال و پرسپولیس در حالی به مصاف هم می‌روند کفه ترازو در دربی‌های اسفند ماه به نفع آبی‌پوشان سنگینی می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، خبر ورزشی نوشت: تقابل استقلال و پرسپولیس از جمله دیدارهایی است که در تمام ماه‌های فصل شاهد آن بوده‌ایم و برخی از مهم‌ترین این مسابقات به میزبانی اسفند ماه برگزار شده است. جدال‌هایی که حاشیه‌های عجیب و غریبی نیز در آن شاهد بودیم و البته اتفاقاتی را دیدیم که حالا در سرفصل‌هایی در تاریخ رویارویی‌های استقلال و پرسپولیس تبدیل شده‌اند و می‌توان در مورد هر کدام از آنها ساعت‌ها صحبت کرد.

کفه سنگین استقلال

استقلال و پرسپولیس تا به امروز ۱۰ مرتبه به میزبانی ماه اسفند مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند که کفه ترازو کاملاً به نفع آبی‌ها سنگینی می‌کند. استقلالی‌ها موفق به کسب ۵ پیروزی شده‌اند و سهم پرسپولیس ۲ برتری بوده است. سه بازی نیز با تساوی به پایان رسید تا حالا همه در انتظار جدال یازدهم این دو تیم در روزهای منتهی به فصل بهار باشند.

اولین پیروزی با ضربات پنالتی

یکی از اتفاقات منحصر به فرد در دیدارهای اسفند ماهی آبی و قرمز، به پنالتی کشیده شدن آن برای اولین مرتبه است. این دو تیم نوزدهم اسفند سال ۱۳۶۷ در جام حذفی به مصاف یکدیگر رفتند و مسابقه در پایان ۱۲۰ دقیقه با مساوی بدون گل تمام شد تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. در این ضیافت پرسپولیس با نتیجه ۴ بر ۲ مسابقه را به سود خود تمام کرد و استقلال از گردونه جام حذفی کنار رفت. این اولین تقابل استقلال و پرسپولیس بود که به ضربات پنالتی کشیده شد و اتفاقاً امیر قلعه نویی سرمربی کنونی تیم ملی که در آن مسابقه برای اولین مرتبه پیراهن آبی را بر تن می‌کرد، یکی از پنالتی‌های استقلال را خراب کرد. محمدرضا شکورزاده نیز دیگر پنالتی استقلال در آن مسابقه را خراب کرد.

آخرین گل هاشمی نسب به استقلال

مهدی هاشمی نسب مربی کنونی استقلال از جمله بازیکنانی بود که در دوران فوتبالش پیراهن هر دو تیم استقلال و پرسپولیس را بر تن کرد و در لباس هر دوی آنها موفق به گل زنی در دربی شد. هاشمی نسب هشتم اسفند سال ۱۳۷۸ برای آخرین بار تحت عنوان بازیکن پرسپولیس مقابل استقلال صف آرایی کرد و یک گل حساس هم به ثمر رساند تا نقش تعیین کننده‌ای در پیروزی ۲ بر صفر قرمز پوشان مقابل حریف سنتی خود ایفا کند.

درگیری عابدزاده و پروین

یکی دیگر از اتفاقات معروف دربی‌ها در ماه اسفند به ماجرای اختلاف علی پروین با احمدرضا عابدزاده برمی‌گردد. استقلال و پرسپولیس پنجم اسفند سال ۱۳۷۹ در حالی به مصاف یکدیگر رفتند که پروین، عابدزاده را نیمکت نشین کرد و به داوود فنایی بازی داد. استقلال مسابقه را با یک گل به سود خودش تمام کرد و انتقاد از سرمربی پرسپولیس به خاطر بازی ندادن عابدزاده خیلی زیاد شد. البته مربیان پرسپولیس ابتدا مدعی شدند که احمدرضا مصدوم بوده ولی حدوداً سه ماه بعد وقتی پرسپولیس برای شرکت در مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا راهی کره جنوبی شد و علی پروین احمدرضا عابدزاده را با تیم نبرد، مشخص شد که علاوه بر مصدومیت، مسائل دیگری نیز در میان بوده است.

گل تاریخی

یکی از شیرین‌ترین پیروزی‌های استقلال مقابل پرسپولیس اسفند ماه سال ۱۳۸۳ به دست آمد. این دو تیم هفتم اسفند آن سال هنگامی که هر دو در کوسه قهرمانی بودند، به مصاف یکدیگر رفتند. استقلال با گل رضا عنایتی پیش افتاد اما پرسپولیس با گلزنی شیث رضایی و سهراب انتظاری در آستانه پیروزی قرار گرفت. قبل از رسیدن به دقیقه ۹۰ محمود فکری با یک شوت محکم کار را به تساوی کشاند و در آخرین لحظات وقت‌های تلف شده سانتر فرزاد مجیدی با ضربه سر فراموش نشدنی پیروز قربانی همراه شد تا استقلال به گل سوم برسد و فاتح مسابقه شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.