اشک ریختن وینیسیوس پس از سوالات مربوط به نژادپرستی +ویدئو و عکس

درنشست‌ خبری تیم ملی برزیل، وینیسیوس به علت تعدد سوالات مربوط به نژادپرستی علیه او احساساتی شد و اشک ریخت. وینیسیوس گفت: متأسفم، من فقط می‌خواهم فوتبال بازی کنم و هرکاری می‌توانم برای خانواده و کشورم انجام می‌دهم.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ورزش سه، فردا شب در برنابئو تیم‌های ملی اسپانیا و برزیل در دیداری دوستانه با شعار مبارزه با نژادپرستی به مصاف هم خواهند رفت. مسئله نژادپرستی از سال گذشته به شکل ویژه‌ای در فوتبال اسپانیا حاشیه‌ساز شده و سوژه اصلی آن نیز وینیسیوس بوده است. تقریبا در بیشتر ورزشگاه‌های اسپانیا وینی مورد توهین‌های مختلف قرار می‌گیرد و بالاخره امروز بغضش در نشست خبری شکست.

اولین سوال نشست؛ فکر می‌کنید به‌خاطر نژادپرستی این همه توهین به شما در بازی‌ها می‌شود؟ 

فکر می‌کنم چیزی بسیار غم‌انگیز است که در هر بازی و هر هفته این را تجربه کرده‌ام. من هم می‌گویم که فقط من نیستم، فقط در اسپانیا نیست و در همه جای دنیاست. در کشور من سیاه بودن سختی‌هایی دارد و همیشه یک سفید پوست در اولویت است. برای پدرم هم این اتفاق افتاد، به‌خاطر رنگ پوستش او را استخدام نکردند. من برای هر اتفاقی که برایم می‌افتد توهین‌های زیادی می‌شنوم. نژادپرستان آزاد هستند و کسی آنها را محکوم نمی‌کند. هر روز که می‌گذرد به‌خاطر تمام توهین‌هایی که دریافت می‌کنم غمگین‌تر می‌شوم. هر روز یاد می‌گیرم کاری کنم که تا پنج یا شش سال دیگر مردم مشابه رفتاری که با من می‌شود را تجربه نکنند.

شما در برنابئو این بار به عنوان میهمان و مهمتر از همه با شعار مبارزه علیه نژادپرستی بازی خواهید کرد. چه انتظاری از مسابقه دارید؟

از همه بازیکنان اسپانیا برای حمایتشان تشکر می‌کنم. این فقط در اسپانیا نیست، به‌طور کلی نژادپرستی همه جای دنیا وجود دارد. بازیکنان اسپانیایی بیشتر و بیشتر به من کمک کردند، پیام فرستادند، مصاحبه کردند. همیشه فکر می‌کردم فیفا، کنمبول، یوفا و غیره می‌توانند کارهای بیشتری مانند فدراسیون فوتبال برزیل انجام دهند. من می‌خواهم برای همه فقرا بجنگم. من می‌خواهم که این شرایط تغییر کند، که وقتی می‌آیم با مطبوعات صحبت می‌کنم، مجبور نباشم در این مورد حرف بزنم.

در پاسخ اول گفتید که مجرمان مجازات نمی‌شوند، آنها سفیدپوستانی هستند که در مورد شما و نژادپرستی صحبت می‌کنند…

فکر می‌کنم آنها باید کمتر در مورد هر کاری که من در زمین انجام می‌دهم صحبت کنند. البته باید پیشرفت کنم اما فقط 23 سال دارم و این یک روند طبیعی است. من برزیل را در جوانی ترک کردم و نتوانستم چیزهای زیادی در مورد نژادپرستی یاد بگیرم. اینجا در اسپانیا می‌توانید تحصیل کنید. هر دفعه تمایل کمتری به بازی پیدا می‌کنم و اراده‌ام کمتر می‌شود. من می‌خواهم به مبارزه ادامه دهم. (وینی اینجا شروع به گریه می‌کند)

دیدن شما در حال گریه کردن اینجا سخت است. با این همه اتفاق منفی، احساس تنهایی نمی‌کنی؟ از کجا نیرو می‌گیری؟

من معتقدم که همه مردم با من هستند و من را همراهی می‌کنند. هر روز پیام‌های بیشتری برای ادامه مبارزه برای من ارسال می‌کنند. آنها پشتیبان من در کنار خانواده‌ام هستند. من این حمایت (از طرف خانواده‌ام) و آرامش خاطر را دارم که اینجا باشم و برای افراد زیادی صحبت کنم. حضور در اینجا و صحبت کردن در مورد همه افرادی که ممکن است با آنچه من از سر گذرانده‌ام داشته باشند، مهم است.

چندین خبرنگار حاضر در سالن نیز همراه وینی شروع به گریه کردند.

در بازی‌های گذشته تمرکز لازم را نداشتی و مردم علیهت اتهام می‌زدند. مردم عصبانی می‌شوند، به تو توهین می‌کنند و حتی شعار نژادپرستانه می‌دهند.

اگر مردم شروع به تنبیه افرادی کنند که این کار را انجام می‌دهند، همه چیز برای همه بهتر خواهد بود. امروز آنقدر شکایت، نامه و غیره وجود دارد که در نهایت اتفاقی که برای دوست من در بارسلونا افتاد رخ می‌دهد. یک فرآیند باز می‌شود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اگر صحبت نکنیم تفکر آنها را تغییر نخواهیم داد. حتی ویدیوی کودکی را پخش کردند که به من توهین نژادپرستانه می‌کرد. من آنها را سرزنش نمی‌کنم زیرا آنها بی‌گناه هستند و همان کاری را می‌کنند که والدینشان انجام می‌دهند.

فردا جو سانتیاگو برنابئو را چگونه تصور می‌کنی؟

این یک رویا خواهد بود که بتوانم در خانه، در اسپانیا، با پیراهنی که همیشه دوست داشتم و برای تیم ملی خودم بازی کنم. اسپانیا یکی از بهترین تیم‌های جهان است. خیلی وقت بود که با هم روبه‌رو نشده‌ایم. انتظار دارم مسابقه‌ای مثل بازی مقابل انگلیس و یک نمایش بسیار کامل باشد. از این دوئل بسیار خوشحالم و می‌خواهم برزیل پیروز بیرون بیاید.

گلزنی اندریک و توصیه برای او

خوشحالم که اندریک اولین گل خود را به ثمر رساند. من او را در سن 15 سالگی ملاقات کردم و خوشحالم که او دارد رویای خود را زندگی می‌کند و تنها در 17 سالگی به این مرحله رسیده است. این پیشرفت برای او و خانواده‌اش بسیار مهم است. امیدوارم مردم به او کمک کنند، که او هم مانند من روند خود را داشته باشد. اینکه او در 18 سالگی به رئال رسیده، خیلی مهم است. رئال بزرگترین باشگاه در جهان است و افراد زیادی در مورد آن خوب صحبت و همچنین بد صحبت می‌کنند. و در مورد نژادپرستی، مطمئن باشید من اینجا خواهم بود تا در همه چیز به او کمک کنم.

-یک سال پیش مبارزه با نژادپرستی آغاز شد…

همانطور که در ابتدا گفتم، مردم با هر شکایتی معتقدند که من علیه اسپانیا هستم ولی نیستم. من با نژاد پرستان مخالفم من خواهان برابری برای همه هستم. بعد از یک سال تماس‌های زیادی داشتم، جلسات زیادی که می‌خواستند همه چیز را متحول کنند، در حالی که دیگران فقط می‌خواهند من کاری انجام ندهم. من از یوفا، فیفا کمک می‌خواهم. لالیگا در حال تکامل است، سعی می‌کند بجنگد، اما گاهی اوقات به همه موارد نمی‌رسد. لالیگا جلسات زیادی با من در این مورد داشت. بازیکنان نیز با من صحبت می‌کنند و این به من قدرت می‌دهد. در برزیل، اعمال نژادپرستانه در حال حاضر جرم محسوب می‌شود. امیدوارم فدراسیون‌های دیگر دنیا هم بپیوندند تا بازیکنان فقط فکرشان را به فوتبال داشته باشند. که بتوانند تغییرات اساسی ایجاد کنند تا بتوانند این موضوع را پشت سر بگذارند. حالا من بیشتر در مورد نژادپرستی می‌فهمم، به همین دلیل است که اینقدر مناسب صحبت می‌کنم. محمد علی کلی یک نمونه بود و من اینجا هستم تا از طرف برزیلی‌ها صحبت کنم. چون خیلی‌ها از من دفاع می‌کنند.

قبلاً چند بار گریه کرده‌ای؛ از کجا قدرت برای ادامه دادن پیدا می‌کنی؟

از خانواده‌ام، از مردمی که در برزیل رنج می‌برند. می‌دانم از کجا آمده‌ام و برای رسیدن به اینجا چه رنج‌هایی کشیدم و جنگیدم. خیلی سخت است.

-به ترک رئال مادرید فکر کرده‌ای؟

من هرگز به ترک رئال مادرید فکر نکرده‌ام زیرا اگر من تیم را ترک کنم با نژادپرستان موافق خواهم بود. من به مبارزه و گلزنی ادامه خواهم داد تا مردم چهره من را بیشتر ببینند. من به تکامل خود ادامه می‌دهم تا این اتفاق بیفتد. فوتبال بازی کنم و مردم را خوشحال کنم. نژادپرستان یک اقلیت هستند. از آنجایی که من بازیکنی جسور هستم و برای رئال مادرید که هر سال عناوین قهرمانی را به دست می‌آورد بازی می‌کنم، این موضوع پیچیده‌تر می‌شود. من محکم و قوی خواهم ماند زیرا رئیس باشگاه نیز از من حمایت می‌کند. در رئال همه از من حمایت می‌کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.