کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر شرایط به سمتی برود که تعادلی که بعد از حمله ایران به اسرائیل صورت گرفته در جهان باقی بماند به احتمال زیاد می‌توانیم حتی سکه ۴۰ میلیونی را در نظر بگیریم.

به گزارش تازه‌نیوز، رشد ادامه‌دار بازار طلا در چند روز گذشته تا جایی بود که رکورد‌های جدیدی را از خود به ثبت رساند. در این مدت طلای ۱۸ عیار در فاصله کمی از رقم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار گرفت و سکه نیز قیمت ۴۸ میلیون تومان را لمس کرد، وضعیتی که تحت تاثیر حمله هوایی سپاه پاسداران به اسرائیل رخ داد و دلار را به ۷۰ هزار تومان نیز رساند. اما این وضعیت چند ساعت بیشتر دوام نداشت. در روز یکشنبه دلار به ۶۷ هزار تومان برگشت و با تبیعت از آن، بازار طلا نیز در مسیر نزولی قرار گرفت.

با باز شدن بازار جهانی طلا و بی تفاوتی آن به تنش اخیر، این شیب نزولی با شدت بیشتری دنبال شد. بر این اساس در روز دوشنبه طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و سکه نیز در لحظه تنظیم این گزارش(بامداد سه شنبه) با ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. روندی که به گفته «مجتبی دیبا» تحلیلگر بازار‌های مالی احتمالا به نفع اوضاع سیاسی درمنطقه به پایان برسد و به دنبال آن بازار طلای داخلی نیز با خیال راحت‌تری به کاهش خود را ادامه دهد.

انس جهانی، سکه را به زیر می‌کشد

مجتی دیبا در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: می‌توانیم انس جهانی طلا را مانند یک متر و معیار و یک دماسنج در نظر بگیریم. انس جهانی اگر شرایط بغرنجی را در دل خود می‌دید با باز شدن بازار بعد از یک گپ بزرگ یک روند صعودی داشت. به عبارتی جنگ معمولا شرایطی برای انس جهانی به همراه دارد که خریداران می‌خواهند از هم سبقت بگیرند، اما چنین چیزی را ما امروز ندیدیم. این می‌تواند خبر خوبی برای بازار ما هم باشد؛ بنابراین از این زاویه دید اگر بخواهیم بررسی کنیم بزرگان بازار فعلا سایه جنگ را در بازار‌های جهانی نمی‌بینند.

کف قیمتی طلای ۱۸ عیار به این رقم رسید

به گفته او در بازار داخل نیز اگر سکه را به عنوان یک معیار بخواهیم در نظر بگیریم در این دو روز کاهش خوبی داشته است. اگر شرایط به سمتی برود که تعادلی که بعد از حمله ایران به اسرائیل صورت گرفته در جهان باقی بماند به احتمال زیاد می‌توانیم حتی سکه ۴۰ میلیونی را در نظر بگیریم. دلار یک عامل مهم تاثیر گذار دیگر در بازار طلا و دلار است که هم روز یکشنبه و هم روز دوشنبه اصلاح تقریبا مناسبی کرد و به گفته دیبا اگر بازار جهانی طلا طبق پیش بینی‌ها متعادل باشد دلار هم می‌تواند حتی کاهشی‌تر شده و مناطقی مثل ۶۴ یا ۶۵ هزار تومان را بار دیگر ببینید.

این تحلیلگر بازار‌های مالی در پیش بینی خود از این بازار می‌گوید: در حالت خیلی خوب و ایده‌آل حتی احتمال برگشت به ۶۱ هزار تومان نیز وجود دارد. این می‌تواند تاثیرات خیلی خوبی روی بازار سکه و طلای داخلی هم بگذارد. هر چند در همین لحظه که حباب سکه ۱۸ درصد است منطقا دراین فضا حتی می‌شود ورود‌های جذاب کرد. اما باید یادآور شد شرایط کلی بازار طلا تعادلی یا به عبارتی در حالت رویارویی بدگمانی یا خوش گمانی است. باید دید این رویارویی به نفع کدام طرف تمام می‌شود که به نظر می‌رسد که به نفع اوضاع سیاسی برای منطقه پایان یابد.

بر این اساس طبق گفته‌های این کارشناس بازار‌های مالی برای طلای ۱۸ عیار نیز زاویه دیدی که برای سکه داشتیم نیز صدق می‌کند و می‌توانیم یک اصلاح تا ۳ میلیون و ۳۲۰ را داشته باشیم.

حراج سکه بازوی بانک مرکزی برای کاهش قیمت طلا

از اثر انس جهانی طلا و کاهش دلار بر بازار طلا اگر بگذریم حراج سکه نیز بازوی مهم دیگر بانک مرکزی برای کاهش قیمت‌ها شد.

مجتبی دیبا در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: همچنان یکی از عوامل بالا رفتن قیمت‌ها عامل تقاضاست. این محرک از طرف بازارساز با این مدل خنثی می‌شود. این نکته خوبی است و شرایط مناسبی هم هست برای این کار. تجربه ثابت کرده که بازارساز سعی می‌کند با دادن اینگونه آفر‌ها تا حدی بازار‌ها را در همان شرایط خودش نگه دارد و این برای کلیت سودسازی از طرف دولت خیلی جذاب است. تجربه نشان داده که سعی می‌کند در منطق حرکتی خودش در همان جا آماده باش نگه دارد که بتواند خودش هم یک سود‌هایی ببرد؛ بنابراین فکر می‌کنم بازارساز تصور می‌کند در این نقاط می‌تواند یک تحرکی بدهد و در واقع جنسی که دارد را گرانتر بفروشد تا بتواند بعدا آن را ارزان‌تر از دست خریدار‌ها در بیاورد.

سقف انس جهانی طلا با آغاز یک جنگ چقدر است؟

دیبا در پاسخ به این سوال به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در حالت تشدید و آغاز یک جنگ کارشناسان طلای جهانی را تا ۴ هزار دلار هم عنوان می‌کردند، ولی اگر یک جنگ تقریبی با دامنه نوسان کوتاه را اگر بخواهیم در نظر بگیریم می‌توانیم انس را تا ۲ هزار و ۵۲۲ ببینیم.

او در ادامه توضیح می‌دهد: اما به خاطر اینکه در روز جمعه شرایط تورمی آمریکا به شکلی پیش رفت که امکان اصلاح نرخ بهره در ماه ژوئن کم شد، یک مقدار دلار قدرت گرفت. قدرت گرفتن دلار می‌تواند باعث ریزش انس بشود. بر این اساس ما انس جهانی را زیر ۲ هزار و ۳۱۵ دلار می‌توانیم ببینیم. یا حتی عدد‌های پایین‌تر مثل ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰ دلار. اینکه چرا تا الان اتفاق نیفتاده تا حدی به گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه اسرائیل چه واکنشی نشان می‌دهد بستگی دارد. اما با توجه به چیزی که الان در بازار هست کلیت بازار جنگ بزرگی رو نمی‌بینید و می‌شود از دلش چیز‌هایی را استنتاج کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.