اسرائیل نمی‌تواند دانش هسته‌ای را در ایران بمباران کند!

«برای ویران کردن تاسیسات هسته ای ایران به حمله نظامی فراگیر نیاز است و این اقدام سبب واکنش نظامی خواهد شد. همچنین این اقدام موجب می شود ایران به تلاش های خود برای دستیابی به قدرت بازدارندگی کامل سرعت ببخشد.»

به گزارش تازه‌نیوز، تارنمای «العهد» لبنان نوشت، «کریستوف بلوث» نویسنده آمریکایی با اشاره به گزارش انجمن کنترل تسلیحات در واشنگتن ( Arms Control Association) عنوان داشت که برنامه هسته ای ایران به سطح پیشرفته ای رسیده است و اقدام نظامی نمی تواند مانع از پیشرفت و گسترش آن شود.

به نقل از تحریریه، نویسنده این گزارش که در تارنمای «Asia Times» هم منتشر شده، چند عامل را در این زمینه موثر عنوان کرد: نخست اینکه ایران تجربه ایده‌آلی برای تولید سلاح هسته ای دارد و بمباران نمی تواند این تجربه ها را از بین ببرد. هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای می تواند به طور موقت برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. به طور قطع هرگونه تعطیلی برنامه هسته ای ایران موقتی خواهد بود.

وی معتقد است: برای این هدف نابودسازی تاسیسات هسته ای ایران در نطنز ضروری است اما این اقدام به انجام حملات زیادی نیاز دارد تا به عمق سرزمین های ایران دسترسی پیدا شود. همچنین پشت سرگذاشتن پدافند هوایی ایران و پیروزی بر آن هم مطرح است. ایران طی سال های گذشته تاسیسات هسته ای خود در نطنز را بسیار استوار کرده است ضمن آنکه این کشور در صورت هرگونه حمله ای به سرعت می تواند تاسیسات خود را ترمیم کند. به ویژه که مولفه های اساسی در این زمینه مانند دستگاه های سانتریفیوژ به مکان نامشخصی منتقل شده اند.

وی تاکید دارد: برای ویران کردن تاسیسات هسته ای ایران به حمله نظامی فراگیر نیاز است و این اقدام سبب واکنش نظامی خواهد شد. همچنین این اقدام موجب می شود ایران به تلاش های خود برای دستیابی به قدرت بازدارندگی کامل سرعت ببخشد. در چنین سناریویی احتمال خارج شدن ایران از توافق منع گسترش سلاح هسته ای و جلوگیری از ورود بازرسان آژانس بین المللی به تاسیسات هسته ای ایران هم مطرح است.

«سینا عزدی» نویسنده و پژوهشگر آمریکایی در اندیشکده مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جرج واشنگتن معتقد است: قدرت فناوری ایران از زمان عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ به طور چشمگیری افزایش یافته است. ایران اکنون قدرت و فناوری برای تولید بمب اتمی را دارد.

این تحلیلگر در گزارشی که در نشریه «فارین پالسی» منتشر کرد، آورده است که مولفه های امنیتی سبب شد که ایرانی ها در سال های گذشته برنامه هسته ای خود را بازسازی کنند. طی تاریخ تجربه مسائل امنیتی و سیاست هسته ای نشان داده اند که افزایش تنش با رژیم اسرائیل سبب می شود که نخبگان سیاسی ایران برای گذر از آستانه هسته ای شدن تصمیم بگیرند.

این نویسنده خاطرنشان می کند: مسوولان دولت سابق آمریکا از جمله «جان بولتون» بارها خواستار حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران شدند. اما این سناریو بسیار خطرناک است و هر حمله ای به تاسیسات هسته ای ایران پیامدهای زیستی بسیار خطرناکی برای منطقه به همراه خواهد داشت. هرگونه حمله ای به تاسیسات هسته ای ما را برای مدت طولانی به عقب بر می گرداند. ایرانی ها در گذشته ثابت کرده اند که می توانند با شتاب زیادی برنامه هسته ای خود را بازسازی و گسترش دهند. تجربه ایران در حمله رژیم اسرائیل به تاسیسات نظنز در سال ۲۰۲۱ این موضوع را ثابت کرده است زیرا ایرانی ها تنها چند روز پس از آن حمله رژیم اسرائیل غنی سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رساندند.

این نویسنده هشدار داد که حمله به تاسیسات هسته ای ایران سبب می شود که تهران از معاهده منع گسترس سلاح های هسته ای خارج شود و برای دستیابی به بمب اتمی تلاش کند. رژیم اسرائیل نمی تواند دانش هسته ای را در ایران بمباران کند. اگر نیاز باشد ایران می تواند با تکیه بر قدرت فناوری و توان غنی سازی خود برنامه اش را توسعه دهد. از این رو، استفاده از گزینه نظامی درباره برنامه هسته ای ایران مناسب نیست.

وی در پایان تاکید کرد: تصمیم ایران برای مسلح شدن به برنامه هسته ای بستگی به نگاه رهبران سیاسی این کشور به تهدیدهای منطقه ای دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.