خیانت پشت خیانت؛ سوریه هم با روسیه و چین همصدا شد!

. در تمام این سال‌ها هیچ کشوری (اعم از دوست یا دشمن ایران) نبوده که از امضای بیانیه‌های نشست‌های عربی به بهانه این بند خاص، امتناع کند و این شامل دو کشور دوست روسیه و چین هم شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، سوریه اولین شریک ایران نیست که از پشت به آن خنجر زده است. از سال ۲۰۰۵ شورای همکاری خلیج فارس شروطی برای گسترش روابط کشور‌های عضو این شورا با ایران گذاشت که یکی از آن‌ها «پایان اشغال‌گری ایران بر جزایر سه گانه» بود. این ادعا به شکلی رقیق‌تر در سال‌های آتی بار‌ها در بیانیه‌های کشور‌های عربی تکرار شده به جای شکل دستوری «پایان اشغالگری ایران»، به تلاشی برای حل مساله از راه‌های حقوقی و بین‌المللی بین دو کشور تبدیل شده و هر کشوری که این بیانیه‌ها امضا کند، به نوعی بر این موضع عربی صحه گذاشته است. در تمام این سال‌ها هیچ کشوری (اعم از دوست یا دشمن ایران) نبوده که از امضای بیانیه‌های نشست‌های عربی به بهانه این بند خاص، امتناع کند و این شامل دو کشور دوست روسیه و چین هم شده است.

موضوع همراهی چین و روسیه با بیانیه‌های ضد ایرانی کشور‌های عربی، پیش از این مورد اعتراض مقامات ایرانی قرار گرفته است.

روسیه ۲۹ آذرماه سال گذشته در ششمین شست مجمع همکاری کشور‌های عربی و روسیه شرکت کرد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و نماینده روسیه در این نشست پای یک بیانیه ضد ایرانی مشابه را امضا کرد. در بیانیه پایانی نشست آذر ماه در بندی به جزایر سه‌گانه ایرانی اشاره کرده و از راه‌حل و ابتکارات صلح‌آمیز با هدف حل مناقشه میان ایران و امارات از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری، بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت کردند.

یک سال قبل از روسیه، سران کشور‌های حاشیه خلیج فارس و چین در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه بین ایران و امارات شدند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.