عصبانیت مدیرعامل سابق استقلال: این افراد ۱۵ است روی فوتبال چمبره زده‌اند!

واعظ آشتیانی، مدیرعامل سابق استقلال گفت: از فدراسیونی که انتخاباتش غیرقانونی بود حالا شما انتظار دارید با فساد مبارزه کند؟

به گزارش تازه‌نیوز، همشهری‌آنلاین نوشت: امیررضا واعظ آشتیانی از مدیران باسابقه وزارت ورزش و باشگاه استقلال گفت: امیدوارم اینبار با فساد در فوتبال برخورد قاطع و بازدارنده انجام شود و مثل بسیاری از پرونده ها با نفوذ و کارهای از این دست همه چیز بدون هیچ برخوردی به فراموشی سپرده نشود.

آشتیانی در خصوص فساد این روزهای باشگاه مس رفسنجان که پای چند مدیر ارشد فدراسیون هم به میان آمده تاکید کرد: من باور ندارم فساد ساختاری است. بلکه سلیقه ای است. یعنی یک جزیره ای را درست می کنند و در آن جزیره به صورت سلیقه‌ای اعمال فساد می کنند. ضمن اینکه ما اول ببینم که دستگاه ها و ارگان ها مثل مجلس و جاهای دیگر که در ادوار گذشته به خصوص در یک دهه گذاشته اقدام به تحقیق و تفحض از فوتبال کردند (تحقیق و تفحضی که در کمیسیون اصل ۹۰ وقت مجلس شورای اسلامی انجام شد) سرانجام آنها به کجا کشید!؟ اول آنها را بیاییم ارزیابی کنیم ببینیم چه نتایجی داشته!؟ بعد بگویم که آیا این اقدام هم جواب می دهد یا نه؟! و چه نفوذی در این ارتباط وجود دارد!

وی ادامه داد: فدراسیونی که شبانه برایش تصمیم گیری می‌شود که انتخاباتش برگزار شود یا نشود دیگر شما بیشتر از این نباید انتظار داشته باشید. فدراسیونی که انتخاباتش غیرقانونی بود حالا شما انتظار دارید که بحث مبارزه با فساد در آن مطرح باشد!؟ اصولا در ابتدا کسانی که سردمدار این موضوع هستند باید کمترین آسیب ها را در وجود خودشان داشته باشند. یعنی کمترین نقطه سیاه ها را در کارنامه خود داشته باشند و درعین حال تحت تاثیر اژدهای ۷ سر قرار نگیرند. وقتی یک موضوعی را زحمت می کشند و به نتیجه ای می رسانند به مرور زمان آن را به حاشیه نبرند و تعطلیش نکنند.

او در خصوص اینکه مدیران فوتبال دائما تکرار می کنند فدراسیون پاکی هستند تصریح کرد: اگر به خاطر داشته باشید آقای کفاشیان رییس وقت فدراسیون در مقطعی می گفت فوتبال پاک است و به تعبیر ایشان کسانی که فوتبال ناپاک را مطرح کردند خودشان ناپاک هستند.

این مطالب را هم ببینید:

گفته‌ها اینقدر ادامه پیدا کرد اما گوش شنوایی نبود که چه فسادهایی دارد اتفاق می افتاد. مقام معظم رهبری در سال گذشته در نشستی که با برخی از قهرمانان و ورزشی ها داشتند حتی اشاره به این نکته کردند که مراقب باشید مافیا شکل نگیرد. یعنی ایشان هم به نوعی دغدغه مافیا در فوتبال و ورزش را دارد.

حالا یک عده چه جوری می خواهند بگویند که در فوتبال یا در ورزش فساد نیست و یا مسایل دیگر وجود ندارد. در هر صورت آن چیزی که مسلم است خود آن سازمان مربوطه و یا ارگان مربوطه فی‌النفسه پاکیزه است اما افراد ناباب، افراد ناکار آمد و افرادی که ضعف مدیریت دارند آنها تولید فساد می کنند. این واقعیت را باید بپذیریم که همیشه نفوذ همواره از کنار افراد ضعیف، افراد ناکارآمد بروز می کند. یعنی ورود آنها از کنار افرادی که سوء مدیریت دارند،شکل می گیرد. اگر یک مدیری نیروهایش براساس ساختارهای منطقی قرار گرفته باشند حداقل می توانیم بگویم کمتر با فساد مواجه خواهیم بود.

این مدیر ورزشی کشورمان اضافه کرد: نکته دیگری که می خواهیم بپردازیم این است که متاسفانه در جامعه ما نرخ جرم ارزان است! یعنی خود بالا بودن نرخ جرم بازدارندگی ایجاد می کند. به طور نمونه وقتی کسی به خاطر جرم سرعت غیرمجاز ۶۰ هزارتومان جریمه می شود اصلا این جریمه برایش مهم نیست. شاید سرتاسر اتوبان را ۱۰ بار ۶۰هزار تومان هم جریمه بدهد اصلا برایش مهم نباشد. ولی اگر گفتند برای کسی که سرعت غیر مجاز برود یک هفته ماشین را در پارکینگ متوقف خواهد شد یا گواهینامه یک سال توقیف خواهد شد، دیگر کسی دنبال هنجارشکنی و قانون شکنی نمی‌رود.

واعظ آشتیانی افزود: در فوتبال ما به یکباره می بینیم یک مربی را بی‌دلیل و بی منطق دومیلیارد تومان جریمه می کنند! آخر با کدام منطق و جرم انگاری؟ با کدام تعریف موجود شما می آیید ۲ میلیارد جریمه می کنید و بعد از مدتی آن جریمه را ۵۰ میلیون تومان می‌کنید. یعنی ۲ میلیارد کجا؟ ۵۰میلیون کجا!؟ پس ببینید این مسائل نشان می‌دهد یک بهم ریختگی، یک بی انظباطی، بی برنامگی و شلختگی مدیریتی در مجموعه فدراسیون وجود دارد و همین عامل باعث شده شما امروز اتفاقات رنگارنگ را شاهد باشید. ضمن اینکه حالا یک شهرستانی و استانی دارد یک پرونده ای را دارد پیگیری می کند امیدوارم این پروند هم به سرنوشت آن پرونده های دیگر دچار نشود. باید برای یک بار هم شده یک برخورد جدی و قاطع که قدرت بازدارندگی از هنجار شکنی داشته باشد صورت بگیرد.

این مدیر فوتبالی کشورمان تاکید کرد: در هر صورت من اعتقادم این است که باید در ابتدا به گذشته نگاه کنیم چه اتفاقی افتاده!؟ آیا می توانیم خوشبین باشیم!؟ هرچند مطالبه مردم است که در حوزه های مختلف از جمله فوتبال یک برخورد قاطع با مفاسد بشود.

عرض کردم وقتی فدراسیون فوتبال فعلی پایه و اساس اش غیر قانونی است و یک جماعتی بیش از ۱۵ سال روی آن چمبره زده‌اند، شما دیگر انتظاری بهتر از این نباید داشته باشید. اگر بنا است برخورد قانونی با این مفسده انجام شود باید افراد توانا، افراد متعهد، افراد متخصص و در حین حال افرادی که پاک هستند روی کار بیایند.

وقتی دلال ها تعیین تکلیف می کنند، وقتی که برخی رسانه ‌ها در این مفسده ها حضور دارند، یعنی هر کدام جزیره ای دارند و هر کدام دنبال سهم خودشان می‌روند. یعنی یک گروهی تحت عنوان رسانه، جزیره‌ای را تشکیل داده و سهمش را می‌خواهد. یک گروهی دیگر که از مدیران باشند آنها همین طور سهم شان را می‌خواهند.

او درباره اینکه بحث برکناری عزیزی خادم به رای مجمع گذاشته نشد و خود او هم حاضر نشد استعفا بدهد اما حالا با اتمام محرومیت اش برخی رسانه ها تاکید دارند در حال حاضر فدراسیون دو رییس فدراسیون دارد گفت: فدراسیون فعلی غیرقانونی است وقتی دبیرکل فدراسیون فوتبال در آخر شب می گوید به دلیل مشکلاتی که وجود دارد انتخابات برگزار نمی شود و هیات رییسه که وجاهت قانونی ندارد به لحاظ تعداد و نفرات می‌گوید انتخابات برگزار شود، این نشان از چه واقعیت تلخی است؟ اینجا این انتخابات مخدوش است. انتخابات یک انتخابات قانونی نیست.

وی اضافه کرد: اما در مورد موضوع عزیزی خادم به اعتقاد من راه قانونی را هیات رییسه درست رفت. یعنی حق هیات رییسه بود. هیات رییسه عزیزی خادم را عزل نکرد. ایشان را موقت کنار گذاشت تا در مجمع ادله ایشان مطرح شود. این حق عزیزی خادم بود که در مجمع فدراسیون فوتبال حاضر شود و در مورد مسایلی که هیات رییسه مطرح کرده توضیح دهد. اما از سوی دیگر کمیته اخلاق نسبت به یک موضوعی حکمی را مبنی بر محکومیت ایشان (عزیزی خادم) صادر می کند. وقتی این حکم صادر می شود ایشان دیگر حق حضور در مجمع عمومی را نخواهد داشت از این رو این اتفاق از سوی کمیته اخلاق صورت گرفت. حالا کمیته اخلاق چقدر اخلاق را رعایت کرد یا نکرد این یک بحث جدا است. من فکر می کنم آن دنیا باید جواب بدهند که آیا این انتصابی که به ایشان (عزیزی خادم) داشتید قانونی، منطقی، خدا پسندانه بوده یا نبوده!؟ این را دیگر آنها (اعضای کمیته اخلاق) باید بروند جواب بدهند.

هیات رییسه هم عزیزی خادم را معلق کرده است. برکنار نکرده،چراکه حق ندارد برکنار کند. برکناری حق مجمع است که حرف ها را بشنوند اگر خوب جواب می دهد ابقاش می کنند. اصلا آن موضوع را رد می کنند و شما این را بدانید انتخاب در فدراسیون های ورزشی بر عهده مجمع است اما تعلیق رییس فدراسیون برعهده هیات رییسه است. تصمیم برکناری مجدد با مجمع است. لذا در این مورد (برکناری عزیزی خادم) از نظر شکلی و قانونی خدشه ای برای برکناری عزیزی خادم نیست ولی پشت پرده چه کردند و کمیته اخلاق چه کرد بر می گردد به وجدان خود آدم‌ها.

واعظ آشتیانی که خودمقطعی مدیرعامل باشگاه استقلال بود درباره اینکه مشابه اتفاقات باشگاه مس رفسنجان به او هم پیشنهاد شده بود تاکید کرد: نه. همیشه آن کاراکتر و شخصیت مدیر حائزاهمیت است. حتی وقتی آن فرد (یکی از اعضای وقت باشگاه استقلال) بحث رشوه دادن به داور ازبکی را مطرح کرد من متعجب بودم که چطور چنین پیشنهادی را به من می دهد. از همکاران خودمان بود که من فصل بعد اخراجش کردم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.