برنامه هسته‌ای ایران در مرحله حساس؟/ دولت چهاردهم از توانایی‌های تازه اتمی پرده‌بردای می‌کند؟

اتاق فکر آمریکایی نوشت: برنامه هسته ای ایران در مرحله حساسی قرار دارد و ممکن است رئیس جمهوری بعدی ایران سرعت آن را افزایش دهد و حتی به صورت رسمی از کسب توانایی های تازه اتمی پرده برداری کند.

به گزارش تازه‌نیوز، تحریریه نوشت: «آندره آ استریکر» و «آنتونی روجیرو» کارشناسان اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در زمینه پیشرفت برنامه هسته ای ایران مدعی شدند: ایران از حمله گسترده حماس در ۷ اکتبر حمایت کرد تا از آن برای گمراه کردن افکارعمومی جهان استفاده کند. علت آن است که توجه نهادهای نظامی، اطلاعاتی و سیاسی در واشنگتن و اسرائیل به این موضوع جلب شده و دیگر بر ایران و برنامه هسته ای آن متمرکز نیست.

طبق ادعای اتاق فکر آمریکایی «این شرایط به خوبی با راهبردهای رهبر عالی ایران در زمینه پیشبرد برنامه هسته ای و تولید سلاح اتمی مطابقت دارد. در حالی که فشار غرب بر حکومت ایران کاهش یافته، حکومت ایران برنامه تسلیحات هسته ای خود را پیش برده است.»

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک فوق در موسسه علم و امنیت بین المللی تولید شد و در بنیاد ضدایرانی دفاع از دموکراسی ها منتشر شده است.

این گزارش زمان فوران یا آستانه هسته ای ایران مورد ارزیابی قرار داده است. منظور از آستانه هسته ای، مدت زمانی است که ایران برای غنی‌سازی ذخایر اورانیوم خود تا ۹۰ درصد که همان درجه غنی سازی برای ساخت سلاح‌ هسته‌ای است، نیاز دارد.

این بنیاد در بخشی از گزارش تحلیلی که پس از سقوط بالگرد رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان منتشر کرد؛ آورده است: حال از صحنه ایران چه انتظاری می رود؟ یادآوری این نکته مهم است که رهبران ایران از حوادث ۷ اکتبر برای حواس‌پرتی جمعی با هدف پیشبرد مرحله‌ای از طرح خود برای ساخت «سلاح کشتار جمعی» علیه اسرائیل استفاده کرده اند. از آن زمان، جنگ چندجبهه ای علیه اسرائیل در جریان است.

این گزارش مدعی شد: جان باختن رئیسی و امیرعبداللهیان بدون شک در ایران آشفتگی بزرگی ایجاد خواهد کرد، اما در شرایط برای اسرائیل تغییر قابل توجهی پیش بینی نمی شود. تهران با رهبری آیت الله خامنه ای، هر روز که می گذرد، به پیشرفت خود در مسیر دستیابی به قابلیت هسته ای مستقل ادامه می دهد. باید به موضوع تأخیر انداختن در پیشرفت در تولید اورانیوم غنی شده با درجه نظامی توجه شود که از جمله کارها آماده شدن برای ضربه زدن به قابلیت های غنی سازی و مواد انباشته شده ایران است.

دفاع از دموکراسی ها تاکید دارد: با این حال، تمرکز اصلی باید به تأخیر در توسعه سیستم تسلیحاتی، هدف قرار دادن دانشمندان برجسته هسته ای و تضعیف حکومت ایران معطوف شود. در این راستا فوت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه باید به‌عنوان نیروی محرکه‌ای برای تجدید مخالفت داخلی، بهره‌برداری از هرج‌ و مرج موقت و جنگ‌ قدرت بالقوه داخلی در نظر گرفته شود.

گزارش با اشاره به وضعیت غنی‌سازی اورانیوم ایران با توجه به تحولات یک هفته اخیر آورده است: درک این نکته حائز اهمیت است که ایران در حال حاضر در حوزه غنی سازی اورانیوم (۶۰ درصد) در همان مرحله ای قرار دارد که می‌خواهد باشد؛ انتقال به سطح بعدی غنی‌سازی ( یعنی تا ۹۰ درصد) احتمالاً تنها زمانی انجام خواهد شد که همه اجزای دیگر، از جمله قابلیت مونتاژ کلاهک هسته ای، آماده شود. انتقال سطح غنی سازی به ۹۰ درصد اکنون فایده ای برای ایران نخواهد داشت و اتفاقات چند روز گذشته تغییری در وضعیت این حوزه ایجاد نمی کند.

کارشناس این اتاق فکر آمریکایی تصریح دارد: اسرائیل باید تصور کند که هر رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ای که بعد از این انتخاب شوند به مسیر فعلی ایران ادامه می‌دهند و حتی ممکن است برخی رویکردهای هسته‌ای را تشدید و سعی کنند تا رهبر ایران را متقاعد سازند تا به طور رسمی دستور پیشرفت سیستم تسلیحاتی را بدهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.