ظریف: سیاست فشار حداکثری آمریکا با مقاومت ملت بزرگ ایران شکست خورد

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه در خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم، گفت: رهبر انقلاب هفته گذشته در سخنرانی فرمودند که برای بازگشت آمریکا به برجام عجله‌ای نداریم؛ بنابراین از نظر ایشان نه هنوز برجام بوی گند می‌دهد و نه دفن شده و نه اتفاق دیگری افتاده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف روز سه شنبه با حضور در صحن مجلس در پاسخ به سوال نماینده مردم مشهد، گفت: در واقع در خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم که هفته گذشته در سخنرانی خودشان فرمودند که برای بازگشت آمریکا به برجام عجله‌ای نداریم. لذا از نظر ایشان نه هنوز برجام بوی گند می‌دهد و نه دفن شده و نه اتفاق دیگری افتاده است. مجلس محترم هم قانونی که تصویب کرد برای اجرایی شدن برجام است و نه برای دفن برجام. دست‌کم ریاست محترم مجلس اینگونه به ما فرمودند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: حضرت آقا فرمودند که ما عجله ای نداریم اما اگر آمریکا تعهداتش را اجرا کند و تحریم‌ها را بردارد آن وقت می‌تواند برگردد و در قالب پنج به علاوه یک بنشیند. فرمایشی بود که در جلسه گفتند و مبنای سیاست ما هم همین است. ریاست محترم مجلس در جلسه حضور داشتند و این فرمایش حضرت آقاست.

ظریف با اشاره به اظهارات کریمی قدوسی درباره ملاقات ظریف با فردی به نام بریگمن یک هفته قبل از شهادت سردار سلیمانی ادامه داد: ملاقات من نه یک هفته قبل از شهادت سردار بزرگ ما جناب آقای سلیمانی بود بلکه یک سال و نیم قبل از آن بود و برای آزاد کردن یک سلیمانی دیگر یعنی جناب آقای دکتر مسعود سلیمانی دانشمند بزرگ کشورمان که یک سال در بدترین شرایط اسیر آمریکا بود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: فردی که از طرف آمریکا می‌خواست در این زمینه مذاکره کند و ما از او استفاده بکنیم، آقایی را همراه خودش آورد که بعدا معلوم شد این آقا ۱۰ سال قبل از آن در رژیم صهیونیستی بوده است.  او را نمی‌شناختیم و خبر نداشتیم ما فقط طرف ملاقات کننده را می‌شناختیم و آن آقا فقط یادداشت برمی‌داشت و بعد هم عکسی با من گرفت.

وی گفت: امیدوارم بر اساس این که قرار است به برادران خودمان حسن ظن داشته باشیم و سوءظن نداشته باشیم، برای من راحت‌ترین کار این است که بنشینم و شعار بدهم ولی بالاخره آقای مسعود سلیمانی دانشمند ماست که در بند آمریکایی‌هاست. افتخار داشتم با آقای سلیمانی از زوریخ به عنوان راننده در هواپیما همراه ایشان بنشینم که ایشان را به سلامتی به ایران بیاوریم و در هواپیما به من گفت که چه اتفاقاتی برایش در آمریکا افتاده است.

ظریف ادامه داد: برادر عزیزم آقای کریمی قدوسی گناه من این بود که برای آزاد کردن او با کسانی گفت و گو کنم که از آنها هیچ خوشم نمی‌آید. شما بپذیرید اگر حضرت آقا می‌فرمایند این‌هایی که پشت میز مذاکره می‌نشینند همان تروریست‌های بغداد هستند، من که مجبور هستم در مقابل اینها بنشینم و با آنها گفت و گو کنم من هم این را درک می‌کنم و اگر لبخندی پشت میز مذاکره می‌زنم برای این است که مقاومت مردم ایران را برابر زورگویی‌های آنها نشان بدهم.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: یک روز جلو کری نماز خواندم وقتی نماز تمام شد به او گفتم می دانید برای چرا اینجا نماز خواندم برای اینکه به خودم یادآوری کنم که قدرقدرت خداست تو نیستی. روش ما در مذاکره با آمریکا این بوده است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: من با صدام هم ملاقات و مذاکره کردم خیال می‌کنید خوشم می‌آمد با صدام مذاکره کنم؟ خیال می کنید لذت بردم از این که روبروی صدام نشستم؟ نه کار من است و ناگزیرم. چاره ای نداریم این را به عنوان یک گناه از من ثبت نکنید ان شاء الله کفاره گناهان ما خواهد بود.

وی با اشاره به اظهارات کریمی مبنی بر اینکه ظریف درخواست مذاکره کرده است، گفت: من هرچه گفتم علنی گفتم اما فرمودید که بنده درخواست مذاکره کردم من با اجازه رییس جلسه اگر تمایل داشته باشید این مصاحبه هم با اشپیگل هم موجود است یکی از محکم‌ترین مصاحبه‌هایم هست بارها حضرت آقا فرمودند که فلانی محکم صحبت می‌کند.

ظریف گفت: سوال این است آیا در پی قتل سلیمانی احتمال مذاکره با آمریکا را رد می‌کنید؟، پاسخ من این بود نه! من هرگز این احتمال را که افراد رویکرد خود را تغییر داده و با واقعیات را دریابند، رد نمی‌کنم. برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید ساکن است آنچه مهم است نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را اصلاح کرده تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد ما هنوز پشت میز مذاکره هستیم یعنی پنج بعلاوه یک. آنها هستند که میز را ترک کرده‌اند ایالات متحده و آسیب عظیمی به مردم ایران وارد کرده است. روزی فرا خواهد رسید که آنها باید بابت آن آسیب خسارت بدهند ما صبر زیادی داریم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.