شروط تبدیل مسکن مهر به طرح اقدام ملی

دولت قصد دارد واحد‌های باقی مانده از طرح مسکن مهر را با شرایط خاص به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص دهد و به آن‌ها سرو سامان دهد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از روزنامه خراسان، دولت در نظر دارد واحد‌های باقی مانده از طرح مسکن مهر را با شرایط خاص به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص دهد؛ این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بیش از یک دهه از عمر طرح مسکن مهر می‌گذرد، مسکن‌هایی که در دولت نهم کلید خورد تا بسیاری از قشر‌های کم درآمد جامعه را صاحب مسکن کند. از طرفی بسیاری از واحد‌های مسکن مهر در جا‌هایی احداث شده بودند که استقبال کمتری از آن شد یعنی به رغم این که به بهره برداری رسیدند، اما متقاضی ندارند و مشکلات حقوقی و نبود زیرساخت‌های مناسب نیز طی این سال‌ها مسکن مهر را با چالش‌هایی جدی مواجه کرده است.

با وجود این در دولت یازدهم نیز تکمیل واحد‌های مسکن مهر یکی از مطالبات جدی بود. مطالباتی که گاه با حاشیه‌هایی همراه می‌شد. از این که آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی، مسکن مهر را «مزخرف» خواند و اسلامی وزیر دیگر دولت تدبیر و امید در سفر به یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی واحد‌های مسکن مهر را به دلیل آماده نبودن ۱۰۰ درصدی افتتاح نکرد و روبان را قیچی نکرد!

آغاز طرح اقدام ملی مسکن در سال ۹۸

با این حال زمستان سال گذشته دولت، طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را در دستور کار خود قرار داد اجرای آن را در کرمان کلید زد و به تدریج در دیگر استان‌ها نیز آغاز شد. ۲۶ اسفند ۹۸ با آغاز فرایند ثبت نام‌ها سهمیه خراسان رضوی در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ۳۹ هزار و ۹۰۸ واحد مسکونی در نظر گرفته شد. طبق آن چه اکنون اعلام شده است، دولت در نظر دارد واحد‌های باقی مانده از طرح مسکن مهر را با شرایط خاص به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص دهد، به نظر می‌رسد با اختصاص این واحد‌ها به طرح اقدام ملی می‌خواهد سرو سامانی به واحد‌های مسکن مهر به ویژه مسکن‌های مهر بدون متقاضی بدهد.

شرط تبدیل مسکن‌های مهر تعاونی به واحد‌های مسکونی اقدام ملی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اختصاص واحد‌های باقی مانده از طرح مسکن مهر به طرح اقدام ملی مسکن اظهار کرد: طبق شیوه‌نامه ابلاغی در زمینه تعیین تکلیف واحد‌های باقی مانده از طرح مسکن مهر، اگر پیشرفت فیزیکی آن‌ها در حد لازم باشد و مشکل حقوقی نداشته باشند امکان تعمیم آن‌ها به طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که این موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوط ابلاغ شده است.

میرجعفریان با بیان این که اجرای این طرح شامل مشهد و شهرستان‌های خراسان رضوی نیز می‌شود، تصریح کرد: مسکن‌های مهر که در خراسان رضوی ساخته شده و فاقد متقاضی است و مشکل حقوقی ندارد در قالب شیوه نامه می‌تواند در طرح اقدام ملی مسکن قرار بگیرد.

وی در ادامه با بیان این که مسکن‌هایی که در قالب تعاونی‌ها ساخته شده می‌تواند در قالب طرح اقدام ملی مسکن قرار بگیرد، تصریح کرد: اگر این تعاونی‌ها بتوانند مشکلات حقوقی خود را برطرف کنند می‌توانند در قالب این طرح قرار بگیرند.

پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد و نداشتن مشکلات حقوقی ۲ شرط اصلی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که واحد‌های مسکن مهر با چه میزان پیشرفت فیزیکی می‌توانند در قالب طرح اقدام ملی قرار بگیرند؟ گفت: واحد‌های مسکن مهر که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و از طرفی اگر مشکلات حقوقی نداشته باشند جزو این طرح قرار می‌گیرند. میر جعفریان با بیان این که هم اکنون حدود سه هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در استان وجود دارد، اظهار کرد: این تعداد واحد‌های مسکونی نیز در حال پالایش هستند که اگر بتوانند مشکلات حقوقی را برطرف کنند اداره کل راه و شهرسازی می‌تواند اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکن مهر استان می‌تواند در قالب اقدام ملی مسکن قرار بگیرد

وی با اشاره به این که طبق آمار‌ها حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکن مهر در استان بر اساس پالایشی که شده می‌تواند در قالب اقدام ملی مسکن قرار بگیرد، تصریح کرد: به تدریج پالایش مسکن‌های مهر انجام خواهد شد؛ ضمن این که شیوه نامه اجرای این طرح به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.