خطر در کمین خریداران ایرانی مسکن در ترکیه!

آمارها نشان می دهد که ایرانیان در کنار شهروندان عراقی، سوری، افغانی و آلمانی جز بالاترین سرمایه گذاران در ترکیه بوده اند که سرمایه آنها در خطر است.

به گزارش تازه‌نیوز، آمار سال ۲۰۲۰ خریداران خارجی خانه در ترکیه نشان می‌دهد ایرانیان با خرید ۷۱۸۹ مسکن در این کشور، صدرنشین بوده‌اند. پس از ایرانیان نیز به ترتیب شهروندان عراق، روسیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان و آلمان در رده‌های دوم تا ششم قرار گرفته‌اند.

در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۴۱ هزار و ۲۹۸ مسکن در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شد که سهم ایرانیان ۱۷٫۴ درصد بود. نکته قابل توجه این است که ایرانیان در سال ۲۰۱۹ تعداد ۵۴۲۳ خانه، در سال ۲۰۱۸ تعداد ۳۶۵۲ خانه و در سال ۲۰۱۷ تعداد ۷۹۲ خانه در ترکیه خریده بودند. این اعداد و ارقام به معنی آن است که در سال ۲۰۲۰ تعداد خانه خریداری شده ایرانیان در ترکیه نسبت به سال ۲۰۱۷ حدودا ۹ برابر شده است.

این موضوع با توجه به خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۸ و تسهیل قوانین اعطای شهروندی ترکیه قابل توجه است.

وضعیت خرید و فروش خانه در ماه دسامبر

تحریریه گزارش داد: در ماه دسامبر بار دیگر پس از دو ماه، ایران به صدر خریداران خارجی مسکن در ترکیه برگشت. در ماه دسامبر ایرانیان ۷۶۴ خانه در ترکیه خریداری کردند که نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است. در ماه‌های اکتبر و نوامبر خریداران عراقی خانه در ترکیه از ایرانیان پیشی گرفته بودند. با این حال در دسامبر، ماه پایانی سال میلادی، اوضاع به شرایط سابق برگشت و ایرانیان صدر را پس گرفتند. در ماه دسامبر پس از ایرانیان، به ترتیب شهروندان عراق، روسیه، افغانستان و قزاقستان بیشترین خانه‌ها را در ترکیه خریده بودند.

رشد ۳۳ درصدی خرید خانه در ترکیه در یک سال

رشد استقبال از مسکن ترکیه توسط ایرانیان در شرایطی است که تقاضای بیشتر کشورها نسبتا ثابت باقی مانده است. عراقی‌ها در سال گذشته ۷۵۹۶ خانه در ترکیه خریده بودند، در حالی که این نسبت در سال جاری به ۶۶۷۴ عدد رسیده است. روس‌ها نیز در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۸۹۳ خانه در این کشور خریده بودند که در سال ۲۰۲۰ به ۳۰۷۸ خانه رسیده است. یعنی خرید عراقی‌ها ۱۲ درصد کاهش و خرید روس‌ها ۶٫۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که رشد خرید ایرانیان به ۳۲٫۵ درصد در یک سال اخیر می‌رسد.

چند نکته مهم در زمینه سرمایه گذاری در ترکیه

بر اساس موسسات رتبه‌بندی ریسک، وضعیت ریسک ترکیه چندان جالب نیست. موسسه اویلر-هرمس در فصل چهارم ۲۰۲۰ ترکیه را از نظر ریسک کوتاه مدت در میان کشورهای حساس و سطح ۳ قرار داده است. از نظر ریسک میان مدت نیز این کشور رتبه C را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، موسسه «ام بست» ریسک‌های ترکیه را سطح بالا می‌داند و آن را در سطح ۴ از ۵ سطح موجود قرار داده است. بر اساس این گزارش، ریسک اقتصادی این کشور متوسط است اما ریسک سیاسی و مالی زیاد است. این موضوع نشان می‌دهد اگر از ریسک و نااطمینانی اقتصاد کلان فرار می‌کنید، ترکیه گزینه مناسبی برای سرمایه شما نبوده است.

وضعیت متغیرهای اقتصاد کلان این کشور؛ تورم ترکیه احتمالا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ درصد باشد و چشم‌انداز تورمی آن هم حدود ۱۱ درصد است. نرخ بیکاری این کشور هم نسبتا بالا است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ بیکاران این کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲ درصد خواهد بود. همین موضوع نشان از وضعیت اقتصاد کلان نه چندان مناسب این کشور دارد. علاوه بر این، ریسک‌های سیاسی این کشور همواره احتمال تاثیرگذاری بر اقتصاد را دارند.

افت نرخ ارز ترکیه؛ هر دلار آمریکا در اول اکتبر سال ۲۰۱۹ حدود ۵٫۷۲ لیر ترکیه بود. این میزان در اول اکتبر سال ۲۰۲۰ به ۷٫۷۵ لیر رسید و در حال حاضر معادل با ۷٫۴۷ لیر شده است. در واقع اگر شما هنگام خروج و خرید خانه دلار خارج کرده و مسکن خریداری کرده‌اید، اکنون زیان کرده‌اید. چرا؟ چون همان طور که در ادامه می‌گوییم خانه در ترکیه (در بازه مهرماه سال گذشته تا امسال) کمتر از ۳۰ درصد رشد کرده اما دلار ۳۵ درصد افزایش یافته بود. یعنی نگهداری دلار رشد بیشتری نسبت به خرید خانه داشت.

هزینه فرصت؛ در فاصله اکتبر (تقریبا معادل مهرماه) سال ۲۰۱۹ تا همین ماه در سال ۲۰۲۰، بهای اسمی مسکن در ترکیه حدود ۲۹٫۲ درصد و بهای واقعی مسکن ۱۵٫۵ درصد رشد کرده است. این در حالی است که در همین مدت اگر در شهری مانند تهران مسکن داشتید، بهای آن بیش از دو برابر شده بود.

تمام این نکات حاکی از آن است که سرمایه گذاری و خریداران مسکن در ترکیه چندان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نبوده است.

۱ نظر
  1. علی

    مردم مرن یه واحد خونه بخرن تو ترکیه که از این زندان فرار کنن برن اونجا آزاد زندگی کنند . کسی نمیره ترکیه خونه بخره برای سرمایه گذاری

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.