طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

اعتبار ۳۰ هزار میلیاردی همسان سازی در لایحه ۱۴۰۰ با تصویب کمیسیون تلفیق به ۹۰ هزار میلیارد افزایش یافت که با این مصوبه کمی از نگرانی‌های بازنشستگان تامین اجتماعی درباره وضعیت حقوقی‌شان برای سال ۱۴۰۰ کاسته می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه خراسان نوشت: ۳.۵ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی حالا با مصوبه کمیسیون تلفیق درباره وضعیت حقوقی‌شان برای سال ۱۴۰۰ کمی از نگرانی‌هایشان کاسته می‌شود؛ چراکه با مصوبه نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق، اعتبار لازم برای اجرای دومین مرحله همسان‌سازی حقوق آن‌ها در لایحه بودجه سال آینده لحاظ شده است.

مشکل لایحه ۱۴۰۰ چه بود؟

طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که پس از سال‌ها پیگیری، امسال به همت دولت اجرایی شد، توانست حقوق‌های چندمیلیون بازنشسته کشوری، لشکری و تامین اجتماعی را ارتقا دهد و کمک‌حال بسیاری از خانواده‌ها باشد. با این حال، اختلاف قابل‌توجه بین حقوق ۳.۵ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی با حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، شکاف حقوقی میان آن‌ها را پر نکرد و گلایه‌های به‌حقی را به دنبال داشت. پاسخ سازمان برنامه و بودجه به این گلایه‌ها، وعده اجرای دومین مرحله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود که در لایحه ۱۴۰۰ هم اعتباری برای آن پیش‌بینی شده بود، اما این ردیف بودجه، حاشیه‌ای داشت که نگرانی‌هایی را ایجاد کرد.

دولت مدعی بود که در بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه، ۹۰ هزار میلیاردتومان برای مرحله دوم همسان‌سازی پیش‌بینی کرده، اما این ادعا دو ایراد مهم داشت: اول این‌که در بند (و) تبصره ۲، اشاره صریحی به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود نداشت و فقط «رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی» ذکر شده بود. ایراد دوم هم این‌که، در همین بند بودجه، «هوو»‌های دیگری هم برای همسان‌سازی وجود داشت که باید بودجه موردنیاز آن‌ها از همین ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تامین می‌شد؛ از جمله تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی خانواده شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال.

۶۰ هزار میلیارد افزایش یافت

اما حالا با مصوبه کمیسیون تلفیق، این مشکل رفع شده و ۶۰ هزار میلیارد تومان به ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیشنهادی در لایحه بودجه اضافه شده تا مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به طور کامل اجرایی شود.

«علی‌اکبر بسطامی» عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ می‌گوید: از ۹۰ هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی دولت در لایحه، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان آن برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده بود که پس از جلسات کارشناسی و بررسی‌های لازم، مقرر شد ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر به‌طور ویژه به این موضوع اختصاص پیدا کند و اعتبار همسان‌سازی در سال ۱۴۰۰ معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان باشد.

جبران شکاف حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس این نکته را هم می‌گوید که: این اعتبار به‌طور خاص برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد، دلیلش هم این است که در طرح همسان‌سازی، میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری قابل‌قبول بود، اما افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رضایت‌بخش نبود و عدالت حکم می‌کرد این مشکل حل شود.

موضع صحن علنی چه خواهد بود؟

بسطامی درباره پیش‌بینی تایید یا رد این مصوبه در صحن علنی مجلس نیز می‌گوید: در جلسات کمیسیون تلفیق، هم دولت و هم سازمان تامین اجتماعی با این مصوبه موافقت کرده‌اند و هیچ مخالفی در این زمینه نداریم؛ ضمن آن‌که منبع تامین این اعتبار هم از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تامین اجتماعی و کاهش بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان است، به همین دلیل قطعا این مصوبه در صحن علنی مجلس نیز تایید خواهد شد.

تلاشی که به ثمر رسید

«علی دهقان‌کیا» رئیس‌کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران هم در این‌باره می‌گوید: کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور برای افزایش اعتبار همسان‌سازی در لایحه بودجه تلاش زیادی داشتند و خوشبختانه نمایندگان مجلس همکاری خوبی کردند که باید به نمایندگی از بازنشستگان از آن‌ها تشکر کنم. وی ادامه می‌دهد: آقای نوبخت هم قول داده‌اند برای اجرایی شدن مرحله دوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کمک کنند و امیدواریم این طرح اوایل سال آینده اجرایی شود تا شکاف حقوقی موجود را پُر کند.

۱ نظر
  1. منصور

    سلام به آقاب نوبخت این قدر با بازنشستهای تأمین اجتماعی زورگویی نکن هر دفع می گفت تامین اجتماعی به ما مربوط نیست حالا که مجلس توافق کردی بودجه 90هزر میلیاردی موافقت کردند آقای نوبخت ممکن اگر اما گذری تا این بودجه بدهد به بازنشستها کشور ولشکری اگر چیز ماندی بدهد بازنشستهای سازمان تامین اجتماعی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.