پاسخ رییس سازمان سنجش به انتقاد تعدادی از داوطلبان کنکور دکتری

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تعیین حد نصاب‌ها در کنکور دکتری ۹۹ بر عهده دانشگاه‌ها است و بر اساس سیستم معین شده در موضوع معرفی افراد واجد شرایط به دانشگاه‌ها برای مصاحبه T به درستی عمل کرده‌ایم.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از میزان، بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان سنجش، ابرهیم خدایی در خصوص انتقاد تعدادی از داوطلبان کنکور دکتری ۹۹ در خصوص معرفی نشدن به دانشگاه با وجود رتبه‌های زیر ۱۰۰ اظهار داشت: بخشی از اعتراض‌ها در خصوص بالا بردن حد نصاب‌ها توسط برخی دانشگاه‌ها نسبت به سال گذشته بود. تعیین حد نصاب‌ها جزو اختیارات دانشگاه‌ها است و بر اساس قانون نمی‌توانیم به دانشگاه‌ها اجبار کنیم که چه حد نصابی را تعیین کنند.

وی با بیان اینکه قانون هم به دانشگاه‌ها این اختیار را داده است، به بخش دیگر اعتراضات داوطلبان اشاره کرد و گفت: تعدادی از دانشگاه‌ها هم حد نصاب را به اشتباه بالا برده بودند که درخواست پایین آوردن آن را مطرح کردند؛ از این رو، به داوطلبان اطلاع رسانی‌های لازم انجام گرفت و عده‌ای از آن‌ها برای مصاحبه دعوت شدند.

به گفته رییس سازمان سنجش آموزش کشور، تعدادی دیگر از داوطلبان هم از بالا بودن حد نصاب نوبت دوم نسبت به دوره روزانه گله داشتند.

معاون وزیر علوم درباره داوطلبی که با وجود رتبه ۴۰ برای مصاحبه به دانشگاه‌های تهران دعوت نشده بود، توضیح داد: این موضوع بستگی به ظرفیت دانشگاه در رشته مدنظر دارد. دانشگاه‌های دولتی حدود ۱۳ هزار ظرفیت پذیرش داشتند، اما نزدیک به ۴۲ هزار نفر یعنی سه برابر و نیم ظرفیت پذیرش برای مصاحبه دعوت شدند.

خدایی افزود: داوطلبی که با وجود رتبه ۴۰ برای مصاحبه معرفی نشده، باید دید کدام دانشگاه را انتخاب کرده است؛ به عنوان مثال بعد از بررسی‌ها مشخص می‌شود او دانشگاه شهید بهشتی را انتخاب کرده که هشت نفر ظرفیت پذیرش دارد. با توجه به اینکه سه برابر ظرفیت پذیرش یعنی ۲۴ نفر دعوت به مصاحبه شدند، پس امکان دعوت به مصاحبه این فرد وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه تراز دانشگاه‌ها و معرفی افراد برای مصاحبه یک بخش فنی دارد، خاطرنشان کرد: رتبه ۴۰ همیشه هم رتبه مناسبی برای پذیرش در دانشگاه نیست؛ چرا که باید ظرفیت آن دانشگاه را هم در نظر گرفت. در مثالی دیگر باید بگویم یک نفر در کنکور رتبه ۱۰۰ را کسب می‌کند، اما بعد از اعلام نتایج نهایی، قبول نشده است. بعد از بررسی‌ها مشخص می‌شود او فقط سراغ دانشگاه علوم پزشکی تهران رفته است که علت قبول نشدن را توجیه می‌کند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: این را هم باید در نظر داشت که بخشی از ظرفیت‌ها به سهمیه‌ها اختصاص می‌یابد.

خدایی خاطرنشان کرد: سازمان سنجش بر اساس سیستمی که تعیین شده بود، به درستی عمل کرده است.

بعد از اعلام اسامی داوطلبان دکتری که در انتخاب رشته دعوت به مصاحبه شده بودند، مانند سال گذشته عده‌ای از آنان خبر از دعوت نشدن به مصاحبه دادند.

یکی از این داوطلبان اعلام کرد: به همراه دیگر داوطلبان کنکور دکتری ۹۹ از همه رشته‌ها و در سراسر کشور به تراز‌های نجومی اعلام شده برای دعوت به مصاحبه اعتراض داریم. همانگونه که اطلاع دارید امسال با شرایط بسیار سخت ویروس کرونا و تعویق چند باره کنکور، همه داوطلبان دچار اضطراب زیادی شده بودند که با اعلام این تراز‌های نجومی که نسبت به سال‌های ۹۷، ۹۸ و سال‌های ماقبل آن حدود هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نمره و حتی بیشتر به تراز‌ها اضافه شد؛ داوطلبان ناامید شده اند.

این داوطلب می‌گوید: برای نمونه اینجانب با رتبه ۲ رقمی امسال به هیچ دانشگاهی در تهران دعوت نشده ام در حالی که پارسال و سال‌های قبل از آن، داوطلبان با رتبه‌های بسیار بالاتر از من در همین گرایش، در کد رشته محل‌های بسیاری را در تهران مجاز به مصاحبه شده بودند. از مسوولان درخواست داریم در این اندک زمان باقی مانده تا مصاحبه ها، از مراجع ذیربط درخواست کنند تا دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه تهران، حداقل هزار و ۵۰۰ نمره از تراز اعلامی خود بکاهند تا برای داوطلبان امسال که با این شرایط سخت کنکور داده اند هم عدالت رعایت شود.

داوطلب دیگری در نامه‌ای نوشته است: با رتبه ۴۰ و اندی به هیچ کدام از دانشگاه‌های تهران برای مصاحبه دکتری دعوت نشدم، در حالی که پارسال با رتبه ۹۰ و اندی دعوت به مصاحبه شدم.

یک داوطلب دیگر هم اعلام کرده است که با توجه به شرایط سخت امسال و تعویق‌های چند باره کنکور، استرس و اعمال فشار‌های روحی وارد شده به داوطلبان کنکور دکتری ۹۹ لازم است عدالت آموزشی اجرا و تراز‌های مصاحبه در همه دانشگاه‌ها و رشته‌ها کاهش یابد؛ این اقدام با توجه به شرایط کشوری و درگیری با بیماری منحوس کرونا لحاظ شود به طوری که اختلاف شایع و معنی‌داری به این وضوح حذف شود؛ به عنوان مثال برخی دانشگاه‌ها تراز یک و برخی دیگر تراز هشت هزار لحاظ کرده‌اند. وی درخواست کرده است که اقدامات لازم مبذول و با کاهش حداقل هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار واحدی حد نصاب تمامی رشته‌ها و دانشگاه‌های کشور امکان رقابت سالم و یکسان مصاحبه فراهم شود.

کنکور دکتری سال ۹۹ با چند ماه تاخیر ۹ مردادماه امسال برگزار شد و در نهایت حدود ۴۲ هزار نفر برای انتخاب رشته مجاز شدند؛ بعد از پایان فرایند انتخاب رشته و اعلام نتایج آن از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فرایند مصاحبه دانشگاه‌ها با داوطلبان هم اکنون و به صورت مجازی در حال انجام است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.