بایدن در اولین تماس تلفنی با پوتین: رهبر مخالفان را آزاد کن!

خبرها از گفتگوی تند دو رئیس جمهور روسیه و آمریکا حکایت دارد.

به گزارش تازه‌نیوز، بایدن و پوتین تلفنی باهم گفتگو کردند. در گزارش‌های رسانه‌های خارجی آمده است که بایدن به پوتین زنگ زده و وی را تحت فشار قرار داد تا ناوالنی، رهبر مخالفان را از زندان آزاد کند. آنطور که دیلی‌میل گزارش داده، رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا، همچنین درباره تحریم‌های ناشی از حمله سایبری سولارویندز هشدار داد.

بایدن در مورد تمدید پیمان هسته‌ای START نیز با پوتین بحث کرده و وی را به سوی آن فراخواند.

حمله روسیه به اوکراین و پرداخت جایزه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان نیز مورد بحث دو طرف قرار گرفت.

ماجرای ناوالنی چیست؟

شهریور ماه امسال خبری درباره رهبر مخالفان پوتین منتشر شد. الکسی ناوالنی، منتقد پوتین که برای حضور در مراسمی در هتل شهر سیبریایی تومسک اقامت داشت، توسط افراد ناشناس مسموم شد. ناوالنی،‌ شهریور ماه حین یک پرواز داخلی به مقصد مسکو دچار ناراحتی وخیم جسمانی شد و پس از انتقال به بیمارستان گفته شد که به کما رفته است. وی که منتقد و سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین است، پس از ۲۶ روز اولین تصویر از خود را در بیمارستانی در برلین منتشر کرد. او پس از درمان، به روسیه بازگردانده شده است.

دیروز هم خبری از مسکو منتشر شد. نشریه معتبر لارپوبلیکا چاپ ایتالیا از بازداشت حدود 3500 نفر در روسیه در اعتراضاتی که در حمایت از ناوالنی برگزار شد، خبر داد؛ رقمی عجیب. روز گذشته حدود 3500 تظاهرکننده در خلال تظاهرات اعتراض آمیزی که توسط ناوالنی برگزار گردید، در روسیه بازداشت شدند. این بالاترین رقم در تاریخ روسیۀ مدرن به شمار می آید که نشان از آن دارد که مقامات یک ذره نیز تسلیم نخواهند شد به ویژه در آستانۀ برگزاری انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود.

تظاهرات مزبور بدون مجوز بوده و در همه جا به بازداشت تظاهرکنندگان و آن هم اغلب به شکل خشونت آمیز منجر شد. البته اغلب آنها آزاد شدند لیکن به لطف قوانین محدودکننده ای که اواخر سال 2020 به تصویب رسیدند، کمیته تحقیقاتی روسیه چندین پروندۀ کیفری به ویژه در مورد استفاده از خشونت در قبال نیروهای پلیس گشود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.