کیهان: چرا می‌گویید اگر امریکا به برجام برگردد ما هم برمی‌گردیم؟

حسین شریعتمداری گفت: پاسخ نظام به درخواست آمریکا برای حضور دوباره در برجام، کاملاً روشن، قانونی و منطقی است.

به گزارش تازه‌نیوز، حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کسانی که با نابلدی و ساده‌اندیشی خود فاجعه برجام را به مردم تحمیل کرده بودند، برای فرار از تبعات آن خسارت بزرگ -و شاید هم در ادامه ساده‌اندیشی پیشین-‌حضور بایدن در ریاست جمهوری آمریکا را به فال نیک گرفته! و ادعا می‌کردند که راه و روش او با ترامپ متفاوت خواهد بود و این پرسش را بی‌پاسخ می‌گذاشتند که مگر تحمیل برجام در دولت اوباما و با معاونت همین آقای بایدن صورت نگرفته بود؟! و …
از دیگر سوی، شرایط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام با صراحت و به وضوح اعلام شد و آن، اینکه
اولاً؛ درپی بازگشت آمریکا به برجام نیستیم و اگرچه لغو تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم ولی تکیه و تاکید اصلی ما بر خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق تامین داخلی و بومی نیازهاست. ثانیاً؛ آمریکا اگر قصد بازگشت به برجام را داشته باشد باید ابتدا تمامی تحریم‌ها، چه تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای وضع شده و چه سایر تحریم‌ها که بهانه‌های واهی و من‌درآوردی دیگری نظیر حقوق بشر و حمایت از تروریسم داشته‌اند لغو شوند. ثالثاً؛ لغو تحریم‌ها نباید با وعده و وعید باشد بلکه باید نتیجه عملی لغو تحریم‌ها دیده شود.
رابعاً؛ هیچگونه مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت و تنها بعد از لغو عملی همه تحریم‌ها به آمریکا اجازه خواهیم داد
به عنوان یکی از کشورهای گروه ۱+۵ وارد برجام شود.
۴- ماجرا همانگونه که دیده می‌شود، کاملاً روشن و صریح و خالی از ابهام است ولی متاسفانه برخی از دولتمردان محترم، با مصاحبه‌های پی‌درپی در داخل و خارج کشور و توئیت‌ها و مقالات متعدد، مسئله‌ای با این وضوح را پیچیده می‌کنند! و از شرایطی برای بازگشت آمریکا به برجام سخن می‌گویند که بعضاً با تصمیم قطعی و رسماً اعلام شده نظام متفاوت است و یا دستکم آنکه برای دشمن چنین توهمی را پیش می‌کشد. انتظار آن است که مسئولان محترم کشورمان از مصاحبه‌ها و توئیت‌های غیرضرور خودداری کنند و بیرون از نظر صریح و بی‌حاشیه و تصمیم قطعی و رسماً اعلام شده نظام که برخاسته از نگاه قانونمند و جمعی نظام است سخنی بر زبان و نوشته‌ای بر قلم نیاورند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.