رهبر انقلاب: قبول قطعنامه از سوی امام مدبرانه و عاقلانه بود

رهبر انقلاب فرمودند: هدف جنگ افرزوان و کسانی که جنگ را بر ما تحمیل کردند در هم کوبیدن انقلاب و نظام اسلامی بود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از خبرآنلاین، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در بیاناتی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، فرمودند:  امروز را به مناسبت چهلمین سال از آغاز دفاع مقدس روز تکریم و بزرگداشت رزمندگان و پیشکسوتان و جلوداران عرصه دفاع مقدس قرار داده اند. بسیار کار به جا و درستی انجام گرفته است. این تکریم و نکوداشت جزو وظایف حتمی و ملی ما است.

ایشان فرمودند: پیشسکوتان و رزمندگان که امروز روز تکریم آنهاست چه کسانی هستند؟ کسانی هستند که از جان گذشتند، جان را کف دست گرفتند از آسایش و زندگی خانوادگی، فرزندان، همسر و پدر و مادر و حتی از آینده خود چشم پوشیدند و همه داشته های خودشان را به مصاف دشمنی بردند که تشخیص داده بودند که باید در مقابل او از اسلام و کشور دفاع کنند.

اهم بیانات معظم له را بخوانید؛

*از اسلام دفاع کردند از انقلاب و عزت ملی دفاع کردند از ناموس دفاع کردند برخی از اینها عروج کردند و برخی هم ماندند و کار را به پایان رساندند.

*این جماعتی که امروز به عنوان رزمندگان و پیشکستوتان در این جلسه سراسری و کشوری حضور دارند جزو کسانی هستند که افتخار داشتند که رفتند و این توفیق را داشتند که کار را به پایان رساندند.

 

*ما کی می توانیم اهمیت و عظمت رزمندگان را درست تشخیص دهیم آن وقتی که عظمت کار معلوم شود. عظمت عرصه و میدان را بتوانیم تشخیص دهیم. عظمت میدان یعنی تعریف دفاع مقدس.

*من در چند جمله کوتاه چرایی و چگونگی دفاع مقدس را امروز شرح می دهم. البته اینها را گفته ایم و گفته اند ولی باید تکرار کنیم و باید آنچه را حقیقت است بارها و هزاران بار کنیم. تحریف امری جدی و خطری بزرگ است.

*هدف جنگ افرزوان و کسانی که جنگ را بر ما تحمیل کردند در هم کوبیدن انقلاب و نظام اسلامی بود. هدف نهایی آنها این بود. ثانیا طرف اصلی صدام و حزب بعث نبودند. اینها وسیله ای بودند. صدام را با روحیات و جاه طلبی هایی که داشت پیش انداخته بودند اما پشت سر کسانی دیگر بودند قدرت هایی مثل امریکا بودند که از انقلاب ضربه جدی خورده بودند. برخی هم کسانی بودند که ولو مثل آمریکا از ایران طرد نشده بود و منافع کلان را از دست نداده بودند اما اینکه یک هویت و عنصر جدیدی در این منطقه بوجود آید که براساس دین و اسلام باشد نگران بودند لذا مقابل جمهوری اسلامی ایستادند.

*شوروری آن روز و ناتو در کنار آمریکا بودند و برخی کشورهای اروپای شرقی و غربی هم در مقابل ما قرار داشتند. لذا اسنادی که رو شد نشان داد که آمریکا با صدام توافقاتی پیش از آغاز جنگ داشته است. همانطور که کمک های اطلاعاتی و تسلیحاتی ذی قیمت در طول جنگ به سمت نیروهای قوای صدام و حزب بعث سرازیر بود.

*کاروان های نظامی  به صورت پیوسته که جلوی چشم ما بود و کشتی ها در بنادر امارات پهلو می گرفتند از امارات هر روزه بدون وقفه تحویل صدام می‌دادند.

*در داخل هم شرایط به صورتی بود که کشور را تشجیع میکرد.

*وضع نیروهای مسلح وضعیت خوبی نبود و تازه داشت از زیر یوغ فرماندهان طاغوت خارج شده بود. البته برخی فرماندهان ارتش فرماندهان خوبی بودند از جمله فلاحی و ظهیرنژاد اما  برای فرماندهی  ارتش آماده نبودند و آمادگی نداشتند و سپاه هم که تازه یک سال بود تشکیل شده بود و این وضع نیروهای نظامی و از نظر ابزار های نظامی در نهایت و شدت تنگدستی بودیم و برخی از آنها ناشناخته بود برای کسانی که مسوولیت داشتند و برخی از آنها در اوایل جنگ بسیاری از دست ما رفته بود.

 

*  من  چند ماه بعد از جنگ که در این یگان ها گردش می‌کردم می دیدیم ارتش به جای آنکه بیشتر از 100 تانک داشته باشد، 46 تانک داشتند. سپاه هم که اصلا امکانات نظامی نداشت و دشمن تشویق می شد در چنین شرایطی جنگ تحمیلی شروع شد و اینجاست که انسان نقش بسیار حساس و شگفت انگیز رهبری امام بزرگوار  را تشخیص می دهد.

*امام ردر چنین شرایطی آغاز جنگ و تداوم آن پیشبرد آن را به پیش برد . برخی تعجب می کردند که چطورر یک روحانی مسن و پیرمردی با سن 80 ساله  بتواند جنگ را اداره کند. مسئله امام و کار بزرگشان این بود که از اول حجم بزگی این اتفاق را فهمید و ما این موضوع را نمی‌فهمیدیم. بالاخره دو کشور همسایه اختلافاتی پیدا می‌کردند اما ایشان دشمن را شناخت.

* امام خمینی (ره) از روز نخست متوجه شدند که جنگ عادی نیست و دشمن را شناختند، امام راحل(ره) می‌دانستند صدام ابزار است. در همین راستا ایشان در سخنرانی های دوران جنگ با اشاره به آمریکا و شوروی، به پشت پرده جنگ اشاره می‌کردند.

* امام خمینی (ره) می‌دانستند که ملت باید پای کار جنگ باشد، زیرا امام راحل (ره) تشخیص داده بود همانطور که ملت انقلاب را به پیروزی رساند، جنگ را نیز باید مردم به پیش می‌بردند.

* نگاه تیزبین امام خمینی(ره) اعماق جریان جنگ را می‌دید، گاهی بنده و مسؤولان نظامی به ایشان مراجعه می کردیم و از تسلط ایشان به مسائل نظامی تعجب می‌کردیم.

* زمانی که امام خمینی (ره) به شکستن حصر آبادان و آزاد سازی خرمشهر اشاره کردند، برخی حتی باور نمی کردند این مهم محقق شود.

* متاسفانه از نقش امام خمینی (ره) در جنگ غفلت شده و به آن پرداخته نشده است.

* امام خمینی (ره) بر اساس اقتضائات جنگ به نیروی‌های نظامی و مردم روحیه و دلگرمی می‌دادند، گاهی نیز ایشان از ایجاد غرور در بین رزمندگان پس از عملیات های مهم جلوگیری می‌کردند، برای مثال ایشان پس از فتح خرمشهر فرمودند؛ «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»* دشمن جنگ را به راه انداخت با هدف اینکه نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند و با روی کار آوردن یک دستگاه حکومت وابسته ضعیف و زبون سلطه خودش را بر کشور ایجاد کند.

* همه دنیای قدرتمند می‌ریزند سر یک کشور که آن را ساقط کند و مسلط شوند و تجزیه کنند. هشت سال تمام توان خود را به کار ببرند که آخرش هم هیچ غلطی نتوانند بکنند. ملت ایران تنیجه درخشانی به دست آوردند.

* ایران در جنگ‌های یکی دو قرن اخیر یعنی در دوره قاجار و پهلوی همیشه شکست خورد. در دوره پهلوی در جنگ دوم جهانی در همین شهر تهران نیروهای متفقین در خیابان‌ها رژه می‌رفتند و جلوی مردم فساد می‌کردند. بخش‌هایی از شمال و جنوب کشور تحت سلطه اینها قرار گرفت.

* سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی به تهران آمدند و بدون اطلاع پادشاه بی‌عرضه و اطرافیان نادان او در ایران جلسه گذاشتند و شاه ایران که وارد جلسه اینها شد و تحقیرش کردند.

* در دوره جمهوری اسلامی، کشور سربلند ایران توانست در مقابل دنیای قدرتمند مقابل خودش یعنی شرق و غرب بایستد و پیروز شود.

* دفاع مقدس بخشی از هویت ملی ما و یکی از عقلانی‌ترین اقدامات ملت ایران بود.

* بسیج مردمی در دفاع مقدس، مدل‌سازی جدید بود. امروز با نگاه درست می‌توانیم از مدل بسیج مردمی استفاده کنیم.

* در دفاع مقدس برای حضور مردم یک مدل‌سازی جدیدی انجام گرفت و نحوه حضور مردمی یک نحوه شگفت آوری است و بر اساس این مدل بروز استعدادها صورت گرفت.

* امروز اگر همت کنیم، می‌توانیم با نگاه درست به مردم از این مدل دفاع مقدس استفاده کنیم، البته وضع جنگ و اقتصاد یک مسئله دیگری است و صاحبان اندیشه می‌توانند این را به عنوان یک ابزار اقتدار ملی نگاه و دنبال کنند. در این مدل، پشت جبهه به قدر جبهه اهمیت دارد، یعنی همه نمی‌توانند تفنگ به دست گیرند. رغبت‌ها و تمایل‌ها و توانایی‌ها مختلف است. بعضی پشت جبهه می‌توانند نقش آفرینی کنند.

* در زمان جنگ کمک رسانی‌ها و رسیدگی به مجروحان و بدرقه باشکوه شهیدان بسیار حائز اهمیت بود. اگر از شهدا یک چنین تکریم و احترام می‌شد، شوق شهادت این طور در دل‌ها مشتعل نمی‌شد. وقتی پیکر شهید وارد یک شهر می‌شد آن حضور مردمی و استقبال مردمی و بدرقه تا آرامگاه یکی از حوادث بسیار مهم و تأثیر گذار بود.

* در دفاع مقدس عالی‌ترین فضائل اخلاقی بروز کرد. شبیه این مسئله را نمی‌توان سراغ گرفت اما با این کثرت جمعیت، غیر از جبهه دفاع مقدس را سراغ ندارم که این طور فضائل اخلاقی مردم بروز کرده باشد. منطقه جبهه، منطقه صدق و صفا بود. در آن منطقه اخلاص خود را در عمل نشان می‌دادند. تواضع و خدمت به دیگران از جمله فضائل اخلاقی در جبهه‌ها بود. برخی از این جوانان عارف واصل در جبهه کارشان به جایی رسیده بود که آینده را می‌دیدند و از شهادت خود و دوستانشان خبر می‌دادند و از حوادثی که ممکن بود پیش بیاید خبر می‌دادند.

* این نکته بیش از بقیه نکاتی که عرض شد مشخص است که به برکت اسلام و ایمان دینی است. انسان متحیر می‌ماند که چقدر ایمان تأثیر داشت.

* حس مادری را من و شما نمی‌فهمیم اما یک مادر جوانش را به جبهه می‌فرستاد و وقتی پیکر این جوان را می‌آورند خوشحال بود که جوانش را برای خدا داده است.

* دفاع مقدس برای کشور سرمایه سازی کرد. آورده‌های دفاع مقدس بسیار زیاد است، اولاً امنیت کشور به برکت دفاع مقدس است و دفاع مقدس نشان داد که هزینه تعرض و تجاوز به این کشور بسیار زیاد است. وقتی یک ملت نشان داد که همت و قدرت دفاع از خود را دارد و پاسخ کوبنده به متجاوز می‌دهد، موجب می‌شود که متجاوز به تجاوز خود به این کشور تأمل کند و اگر بخواهد عاقلانه عمل کند باید بفهمد که هزینه تجاوز بسیار است.

* دفاع مقدس به ملت ما روحیه خودباوری داد. امروز این روحیه را در میدان علم و ساخت و ساز و دیگر موارد گاهی مشاهده می‌کنید، این به خاطر دفاع مقدس است. یعنی یک جوان بیست و چند ساله با اقتدار تمام و اطمینان به نفس یک جمعیت یا یک لشکر را دنبال خود راه می‌انداخت و ضربه قاطع به دشمن می‌زد. این به مردم روحیه خود باوری و اطمینان به نفس می‌دهد.

* دفاع مقدس توانست ثابت کند که ملت ایران از ورطه‌هایی مثل جنگ تحمیلی می‌تواند با سربلندی، سربلند کند. حرکت به سمت نوآوری فنی و علمی هم در دفاع مقدس به دست آوردیم زیرا در آن دوران به چیزهای زیادی احتیاج داشتیم ولی امکاناتش را نداشتیم و نیروهای مؤمن و فداکار به سمت آن رفتند تا درست کنند. مرحوم تهرانی مقدم ماجرای موشک سازی را به شکلی راه انداخت زیرا ما به موشک نیاز داشتیم و به ما هم موشک نمی‌دادند. بنابراین کار کردند و بهترین وجه هم کارها را انجام دادند.

* اقدام به کارهای به ظاهر نشدنی از ثمرات دفاع مقدس بود و این سرمایه را دفاع مقدس برای ما به وجود آورد که بدانیم بعضی کارها به ظاهر نشدنی است اما اگر همت کنیم شدنی است. دفاع مقدس سرمایه‌های انسانی ما را هم ارتقا داد.

* دفاع مقدس ظاهر بزک شده غرب را هم به ما نشان داد البته در گذشته خیانت و دشمنی دولت‌های غربی را دیده بودیم مثل همین اشغال کشور بعد از جنگ جهانی اول و دوم و شرارت‌های انگلیسی‌ها در جنوب کشور.

* ادبیات جنگ به طور کلی ادبیات بشارتی است. اگر نشاط اجتماعی و امید و سرزندگی می‌خواهیم و اگر برای نسل‌های جوان طراوت می‌خواهیم باید به این گزاره ملکوتی و قرآنی ایمان بیاوریم اینکه خوف و حزن برای ملت آفت بزرگی است و این دو آفت با بشارت قرآنی برداشته می‌شود.

* ما در باب دفاع مقدس کوتاهی کردیم. کارهایی که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت کارهای با ارزشی است ولی کم است و ما نیاز به کارهای بیشتری داریم. ما هر چه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور می‌شویم باید از لحاظ معرفت به دفاع مقدس نزدیکتر بشویم زیرا تحریف در کمین است و دست‌های تحریف گر در کمین هستند. شما مردان جنگ هستید و دفاع می‌کنید ولی بیست سال دیگر خیلی‌ها نیستند و ممکن است دست تحریف این بخش پر درخشش تاریخ ما را مخدوش کند لذا باید کار کنیم و تا معرفت ما بیشتر بشود.

* دفاع مقدس سرمایه‌های انسانی ما را ارتقا داد. خوشبختانه از عناصر حاضر در دفاع مقدس افراد بیشماری بعدها، امروز، دیروز و انشاالله در آینده در بخش‌های مختلف گوناگون کشور مشغول خدمتگزاری بودند و هستند که یک نمونه اش شهید عزیز ما بود شهید سلیمانی که در عرصه دیپلماسی و بین المللی و در منطقه یک فعالیت شگفت آوری داشت. واقعاً هنوز ملت عزیز ایران از گستره کار شهید سلیمانی مطلع نیستند. یک چیزهایی آگاهند اما ریزه کاری‌های کار او خیلی بیش از این حرفهاست. که حالا شاید ان شاءالله در آینده به تدریج آشکار بشود. این یک سرمایه انسانی بود که در جنگ درست شد یعنی پایه گذاری امثال قاسم سلیمانی‌ها در جنگ و در دوران دفاع مقدس گذاشته شد.

*قبول قطعنامه هم در پایان کار در آن شرایط  که امام از آن تعبیر کردند به نوشیدن جام زهر، این هم مدبرانه بود در آن مقطع مدبرانه بود باید انجام میگرفت. اگر مدبرانه نبود اگر عاقلانه نبود امام انجام نمیداد. ما از نزدیک شاهد بود و میدیدم که چه دارد می گذرد. کار بسیار عاقلانه بود. بنابراین از اول تا آخر مسئله دفاع مقدس یک پدیده عقلایی و یکی از عقلانی ترین حرکات ملت ایران بود. و تحریفها را در این باره باید مراقب بود.

کادر درمان خود را فدای مردم کرده است

* کرونا را دست کم نگیرید. اینکه روزی ۱۵۰ نفر از دست بروند چیزی کوچکی نیست. بعضی‌ها ارزیابی مناسبی از کرونا ندارند. اینکه ما هر روز ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر متوفی داشته باشیم، چیز کمی نیست. علاج آن هم دست خودمان است.

* مسئولین از پزشک و پرستار و مدیر که خودشان را فدا کرده و دائم تلاش می‌کنند و ما مردم باید به وظایف خودمان عمل کنیم و فاصله اجتماعی، ماسک و دستوراتی که داده می‌شود و شستشوی دست را دائماً انجام دهیم.

* امروز بحث اربعین پیش آمده و عده‌ای عاشق امام حسین هستند. شما [به عتبات مقدس] رفتید اما بنده که محروم بودم و مشتاق هم هستم اما رفتن برای راهپیمایی اربعین فقط متوقف به صلاحدید مسئولان ستاد ملی کرونا است. اگر گفتند نه که تا الان گفتند نه باید همه تابع و تصمیم آنها باشند. اینکه بلند شویم تا لب مرز برویم و حضرت اظهار ارادت کنیم درست نیست، باید همه در روز اربعین در خانه بنشینند و ۲، ۳ زیارت را بخوانند و نزد امام حسین (ع) شکوائیه کنند و بگویند؛ که ما دلمان می‌خواست بیاییم اما نشد تا یک نظری و کمکی به ما بکنند.

* امیدواریم که خدای متعال از همه جهت برای ملت ایران خیر و صلاح مقدر کند و رزمندگان عزیز ما را که زحمت کشیدند و تلاش کردند را ماجور بدارد و درجات شهدای ما را متعالی کند و خداوند امام بزرگوار ما را که سرحلقه این حرکت عظیم ملت ایران بود و هنوز هم هست، با اولیای خود محشور کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.