پیشنهاد ویژه آمریکا به ایران: تحریم‌ها را بر می‌داریم!

آمریکا تلاش دارد بن بست هسته ای با ایران را با یک پیشنهاد تازه برای تهران بشکند.

به گزارش تازه نیوز، پیشنهاد جدید آمریکا به ایران قرار است در هفته آتی رسما اعلام شود. سایت آمریکایی پولیتیکو از پیشنهاد ویژه آمریکا برای حل بن بست هستعه‌ای و رابطه ایالات متحده با آمریکا گفته و در گزارشی نوشته است: آمریکا تلاش دارد بن بست هسته ای با ایران را با یک پیشنهاد تازه برای تهران بشکند. این پیشنهاد که دربردارنده گشایش در برخی تحریم هاست، در حالی ارائه می شود که به انتخابات ایران نزدیک می شویم.

دو منبع آشنای به اوضاع جاری پرونده هسته ای ایران به پولیتیکو گفتند که مقام های دولت بایدن، نگران از تقویمی که بطور فزاینده ای ناخوشایند می شود، در نظر دارند تا پیشنهاد تازه ای را به ایران ارائه دهند که بتواند همین هفته، گفتگوها را کلید بزند.

یکی از این دو منبع با تاکید بر اینکه هنوز، کار بر روی جزییات پیشنهاد تازه آمریکا ادامه دارد، گفت: این پیشنهاد از ایران می خواهد که برخی فعالیت های هسته ای اش همچون کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی اورانیوم بیست درصدی را متوقف کند و در برابر برخی تحریم های اقتصادی آمریکا برداشته شود.

این دو منبع گفتند: هیچ اطمینانی وجود ندارد که ایران این شرایط را بپذیرد. اوایل امسال، ایران یک پیشنهاد آمریکا را که از نظرش قابل پذیرش نبود، رد کرد و سپس پیشنهاد خودش را ارائه کرد که تیم بایدن آن را ابتدا به ساکن توصیف کرد.

با این حال، پیشنهاد جدید آمریکا به ایران نکته جدیدی برای ایران ندارد؛ مقام های رسمی هر دو کشور آگاه هستند که اگر هیچ پیشرفتی در این چند هفته به دست نیاید، بعید است دست کم تا سپتامبر آینده، اتفاق خاصی رخ دهد و این در صورتی است که اصلا بتوان در آن زمان توافق را حفظ کرد. این هشدارها در شرایطی داده می شود که نیروهای پیشروی داخل آمریکا در حال فشار بر بایدن برای بازگشت به برجام هستند و برخی مقام ها و تحلیلگران هم با این پرسش روبرو هستند که آیا اساسا بایدن صادقانه در پی احیای این توافق هست یا نه.

داریل کیمبال Daryl Kimball، مدیر اجرایی انجمن خلع سلاح، سازمانی که گفتگوها با ایران را از نزدیک دنبال کرده، می گوید: “ایران آماده می شود که محدودیت های بیشتری را از برنامه هسته ای خود بردارد. اکنون زمانی تعیین کننده است که باید از تشدید بحران پرهیز کرد.”

موضوع هسته ای، یک سوژه حساس و بسیار مناقشه برانگیز حساس در ساختار سیاست در ایران است و هنگامی که کارزار انتخاباتی در ایران آغاز شود، بعید است که ایران اجازه دهد گام مهمی در پرونده هسته ای، همزمان و در گرماگرم این کارزار برداشته شود.

از سوی دیگر، مهلت توافق مهم موقتی ایران و آژانس هسته ای هم اواخر ماه می به پایان می رسد. آن توافق موقتی تلاش های ایران برای کاستن سطح دسترسی های بازرسان آژانس را به حالت تعلیق در آورد.

یکی از این دو منبع گفت: پیشنهاد واشنگتن که قرار است همین هفته ارائه شود، بیش از هرچیز به دنبال آغاز گفتگو میان آمریکا و ایران است. یک مقام ارشد دولت بایدن در تماس پولیتیکو، از ارائه جزییات مبادله های دیپلماتیک خودداری کرد و گفت: “به روشنی گفته ایم که آماده بازگشت دوجانبه به توافق هسته ای هستیم. همچنین با شرکایمان بر سر بهترین روش رسیدن به این منظور گفتگو می کنیم از جمله از گذر یک سلسله گام های اولیه دوجانبه. ما به دنبال گزینه هایی برای انجام این کار هستیم که شامل گفتگوهای غیرمستقیم از کانال شرکای اروپایی است.”

در این حال، شاهرخ ناظمی، رییس بخش مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت “بازگشت آمریکا به برجام، نیاز به پیشنهاد خاصی ندارد. تنها لازمه آن، یک تصمیم سیاسی توسط آمریکاست که به اجرای فوری و کامل تعهداتش در توافق برجام و نیز ذیل قطعنامه کلیدی شورای امنیت بازگردد.”

یکی از دو منبع مورد اشاره به پولیتیکو گفت: اوایل امسال، آمریکا پیشنهاد داد که ایران در برابر آزادشدن بخش کوچکی از میلیاردها دلار دارایی های مسدود شده اش، غنی سازی 20 درصدی را متوقف کند. تهران این پیشنهاد را نابرابر تلقی و در عوض پیشنهاد کرد که غنی سازی 20درصدی را برای یکماه متوقف کند و در مقابل آمریکا تمامی تحریم هایش را بردارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا گفت که توپ واقعا در زمین ایران است تا ببینند که آیا مایل به بازگشت به دیپلماسی و نیز پایبندی به توافق هسته ای 2015 هستند یا نه.

بااین حال، به نظر می رسد که ایران، تنها خواستار احیای همان توافق اولیه باشد که گشایش مورد نیاز در تحریم هایی را با خود دارد که به اقتصاد این کشور آسیب زده است. ایران استدلال می کند که چون این آمریکا بود که نخست از توافقی که کارآیی داشت کنار کشید، اکنون هم باید گام نخست را با برداشتن تحریم ها بردارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.