آذری‌جهرمی:ترویج واژه مجعول اینترنت ملی، خیانت به کشور است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کسانی که سعی در جا انداختن واژه‌ مجعول اینترنت ملی دارند، به کشور خیانت می‌کنند؛ شبکه‌ملی اطلاعات مادر شبکه‌های کشور است که اینترنت تنها یکی از سرویس‌های آن است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات افزود: از روز گذشته خبری درباره هزینه توسعه شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی منتشر شد. باید بگویم برای دریافت این بودجه، «شخصا بیشتر از ۲۰ مرتبه پله‌های سازمان برنامه و بودجه را بالا و پایین کردم تا این اعتبار تامین شد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات، ضامن رشد اقتصادی و اشتغال جوانان کشور است.

وی تصریح کرد: اگر شبکه ملی نبود در سال ۹۶ یک حمله اینترنتی روی شبکه صورت می‌گرفت تمام ارتباطات قطع می‌شد. اما امروز سهگمین ترین حمله‌ها بر روی «گیت وی» انجام می‌شود اما شبکه سالم و بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد.  شبکه ملی طالعات ضامن رشد اقتصاد دیجیتال کشور است.

آذری جهرمی اشاره کرد: برای تأسیس مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، چالش‌های حقوقی زیادی داشتیم و شخصاً بیش از ۱۰ جلسه برگزار کردم تا درنهایت توانستیم در شرایط فعلی کشور این پروژه را به سرانجام برسانیم.
وزیر ارتباطات افزود: خبری درباره حمایت ۴۰۰ میلیارد تومانی از پیام‌رسان‌ها منتشر و انتقاداتی در این خصوص مطرح شد. باید بگویم تا الآن دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی هسته شبکه ملی اطلاعات هزینه کرده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل اکنون هسته قابل‌اعتمادی با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه در دسترس داریم. در یک ‌فاز ۱۳ هزار کیلومتر و در فاز دیگر ۱۰ هزار کیلومتر فیبر نوری برای توسعه شبکه کشیده شد. اکنون چهار مرکز ixp (نقاط مراکز تبادل داده ترافیکی شبکه ملی اطلاعات) فعال هستند و ۲ ساب ixp با ساختار جدید در شبکه ارتباطی افتتاح خواهد شد.
جهرمی اشاره کرد: در دو سال اخیر و تنها در یک پروژه هزار میلیارد تومان برای امنیت گذرگاه بین‌المللی هزینه شده است. بخش خصوصی نیز ۱۰۰هزار میلیارد تومان نیز برای شبکه دسترسی ۳G، ۴G و ۵G هزینه شده است.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: اقتصاد دیجیتال در کشور ما از ۲.۵ درصد به ۶ درصد رسیده،  به همین دلیل است که دشمن با ظالمانه‌ترین شیوه‌ها به مردم فشار می‌آورد. در حال حاضر شاهد هستیم که آن‌ها حتی در این شرایط بحرانی بیماری کرونا، اجازه واردات دارو هم به ما نمی‌دهند. این‌ها از بزرگ شدن اقتصاد دیجیتال در کشور ما نمی‌گذرند و تحریم‌های بیشتری را وضع خواهند کرد، به همین دلیل باید بیشتر از گذشته به فکر توسعه فضای مجازی کشور باشیم.
جهرمی خاطرنشان کرد: عمده خدمات ابری و AP ها در دنیا، شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند اما این شرکت‌ها توانستند روی پای خود بایستند. اکنون برای خدمات ابری و DSN نیازی به کشورهای دیگر نداریم.
او بابیان این‌که هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی عدد بزرگی نیست، خاطرنشان کرد: برای توسعه موتور جستجوی بومی بنا نداریم مدلی از سرویس بین‌المللی مانند گوگل که چند صد میلیارد دلار برای آن طی سالیان سال هزینه شده، توسعه بدهیم. ما باید بتوانیم حداقل نیاز داخلی خود را به موتور جستجوی بومی تأمین کنیم. این مرکز برای حمایت از خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات ایجادشده است.
وزیر ارتباطات بابیان این‌که در مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات که امروز افتتاح‌شده حداقل سه ایمیل ایرانی به نام‌های چاپار، ایران میل و رشد سرویس‌دهی خود را آغاز کرده‌اند و هر سه در این مرکز میزبانی می‌شوند، خاطرنشان کرد: اکنون سه پیام‌رسان باکیفیت بالاتر در این مرکز میزبانی می‌شوند. البته طراحی نرم‌افزار بخش مهمی برای موفقیت پیام‌رسان‌ها است، ما در این مرکز داده، بهانه‌های سخت‌افزاری را حل کردیم تا بتوانند کار را پیش ببرند.

وی گفت: پیام‌رسان‌ها صرفاً نیازمند سرور، «رک» و پهنای باند نیستند آن‌ها به خدمات نیاز دارند. پیاده‌سازی خدمات دولت الکترونیکی بر بستر پیام‌رسان‌ها، ایجاد درگاه پرداخت، حمایت‌های خصوصی و قضایی و مسائلی ازاین‌دست باید صورت بگیرد تا پیام‌رسان‌ها رشد کنند.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: حرکت‌هایی خوبی در این زمینه صورت گرفته است، در مواقعی نیز حس کردیم که باید از دیگران کمک بگیریم که این کار را انجام دادیم. ستاد کل نیروهای مسلح برای توسعه برخی زیرساخت‌های مربوط به موتور جستجو به ما پیشنهاد کمک داد که آن را پذیرفتیم و همکاری در این زمینه شکل گرفت. پیام‌رسان‌ها از دیگر موضوعات مهم است که ستاد کل کمک می‌کند، ما از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا در پایان دولت به بتوانیم در حوزه خدمات حیاتی روی پای خودمان بایستیم.
وی تشریح کرد: مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم‌ترین مراکزی است که مطابق با وعده سازمان فناوری اطلاعات، در حال پیاده‌سازی است.
وزیر ارتباطات با تأکید بر این‌که نگران قطع اینترنت و محدود کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی نباشید، تصریح کرد:  دشمن آرزو دارد حضور جریان‌ساز ما در شبکه‌های اجتماعی هر روز کمتر از قبل شود و به‌نوعی محدود شویم. ما به دست خودمان حضورمان در این فضا را خدشه‌دار نخواهیم کرد. مسئولان کشور به این عقلانیت رسیده‌اند که نباید فضای مجازی را محدود کرد و با همدلی که در این‌ بین وجود دارد، می‌توان حضور خوبی در فضای مجازی داشت.
او در خصوص دلیل نام‌گذاری این مرکز به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: حرکت و ایستادگی در مسیر استقلال و حفظ عزت مردم ایران، دلایلی است که باعث شد نام سردار شهید را روی این مرکز بگذاریم. این مرکز ظرفیتی برای افزایش هزار رک دارد و می‌توان برای تمام خدمات پایه و همراهی با کسب‌وکارهای بخش خصوصی از آن استفاده کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.