ظریف:ایران برای مساله مذاکره شده، دوباره گفت‌وگو نخواهد کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را طرف نقض کننده برجام دانست و گفت: ایران هرگز تردیدی برای مذاکره ندارد اما برای آنچه که مذاکره شده است، دوباره گفت‌وگو نخواهد کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در نشستی با اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سوال حکم قصاص یکی از متهمان ایرانی اظهار کرد: همانطور که می دانید، ما دستگاه قضایی مستقل داریم و دولت در تصمیم‌گیری محاکم قضایی دخالتی ندارد.
وی تاکید کرد: اعدام این شخص هیچ ارتباطی به حضور وی در راهپیمایی ها ندارد. تعداد زیادی در راهپیمایی شرکت داشته‌اند و هیچ کدام آنها به اعدام محکوم نشده‌اند.
وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: دولت در دادگاه هیچ دخالتی ندارد، دادگاه از دادستان، شاکی خصوصی و وکلا تشکیل می‌شوند، من نمی توانم درباره احکام دادگاه قضاوت کنم، ممکن است برخی بپسندند و برخی نپسندند. ما نه در آن دخالت داشتیم و نه از حکم آن اطلاعی داشتیم.
ظریف تاکید کرد: این قانون و استقلال دستگاه قضایی است و باید پذیرفته شود.
وی در پاسخ به این سوال که گروه‌های حقوق بشری ادعا می‌کنند این شخص به دلایل سیاسی بازداشت و اعدام شده است، آنها با استفاده از این ادعاها می گویند ایران کشوری نیست که بتوان به عنوان یک بازیگر بین‌المللی اعتماد شود، گفت: بار دیگر اعلام می‌کنم که تصمیم گیری در دادگاه‌ها بر اساس رویه قانونی انجام می‌شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: این پرونده، یک پرونده قتل و نه سیاسی بود.
ظریف ادامه داد: اگر به رفتار بین‌المللی ما نگاه کنید، ما به تعهدات بین‌المللی خودمان احترام گذاشته‌ایم، ما به برجام به عنوان تعهد بین‌المللی خود احترام گذاشتیم، ما هرگز به هیچ کشوری یورش نبردیم، اینها موضوعاتی است که برای شناسایی دولت مسئولیت‌شناس باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: شما دستگاه قضایی خود را مستقل می‌دانید و به همین خاطر هم پمپئو درباره حکم اعدام یک نفر در تگزاس سوال نمی‌کند، فکر می‌کنم رفتار مشابهی هم در ایران وجود دارد.
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: امروز، این آمریکا است که در جامعه بین‌المللی به عنوان بازیگر غیرمسئول که هنجارهای بین‌المللی را نقض می‌کند، بر اساس اقدامات خودسرانه از زور و قدرت استفاده می‌کند.
سوال: به برجام اشاره کردید، اگر بایدن بتواند رئیس جمهوری شود، او نشان داده است که به برجام باز خواهد گشت اما گفته است که مذاکره را برای تحکیم این توافق با گسترش دوره‌های زمانی برخی موضوعات آغاز خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، ایران در این مذاکرات شرکت خواهد کرد؟
ظریف پاسخ داد: فکر می‌کنم ایران عضو مشارکت‌کننده برجام است که مقررات برجام را رعایت می‌کند، بیشترین خویشتنداری و صبر را به خرج داده است. اما آمریکا اینگونه نیست، آمریکا به طور کامل بد عمل کرده است. فکر می‌کنم این آمریکا است که باید نشان دهد به این توافق متعهد است و بار دیگر آن را نقض نمی‌کند.
وی افزود: باید نشان دهند که بار دیگر آنچه که خارج از توافق است را درخواست نمی‌کنند. آمریکا بدون هیچ دلیلی از برجام خارج شد، این کار خسارات زیادی را به مردم ایران وارد ساخت، می دانید امروز ایران حتی قادر نیست واکسن آنفلوآنزا را تهیه کند، به خاطر اینکه آمریکا به ما اجازه نمی‌دهد، پول آن را منتقل کنیم.
وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: همین الان که صحبت می‌کنیم ما برای خرید واکسن آنفلوآنزا سفارش داده‌ایم، برای آنفلوآنزا نه کووید-۱۹، اما نمی‌توانیم آن را به دست آوریم چرا که منتظر اجازه آمریکا هستیم تا از پول خودمان برای آن بپردازیم. این پول خودمان است، ما از هیچ کسی برای اعانه درخواست نکرده‌ایم.
ظریف تصریح کرد: هرکسی که رئیس جمهوری آمریکا باشد، برای ما فرقی ندارد که چه کسی در کاخ سفید باشد، اما رفتار آنها برای ما اهمیت دارد. آمریکا به طور کامل نامسئولانه و خطرناک در جامعه بین‌المللی عمل کرده است و این به آمریکا مربوط است که به اعضای برجام به ویژه ایران ثابت کند به تعهدات خود تحت این توافق عمل خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد آنها میلیاردها دلار به ایران ضرر زدند فقط به خاطر اینکه از رئیس جمهوری سابق آمریکا خوششان نمی‌آمد. این به من مربوط نیست که این رئیس جمهوری یا رئیس جمهوری آینده، از عملکرد رئیس جمهوری گذشته خوشش می‌آید یا خیر، اما آمریکا باید در جامعه بین‌المللی مسئولانه عمل کند که متاسفانه اینگونه نبوده‌اند.
وزیر امور خارجه ایران درباره شرایط اقتصادی ایران و بازگشت به مذاکره ادعایی بایدن، گفت: هیچ کسی در موضعی قرار ندارد که شرطی را قرار دهد. ایران هرگز برای مذاکره تردید نداشته است، اما درباره آنچه که پیش از این مذاکره شده است، دوباره گفت‌وگو نمی‌کنیم.
ظریف افزود: آمریکا باید واقع‌بین باشد، به خاطر اینکه قدرت بزرگ است نمی‌تواند به دیگران دیکته کند. آمریکا تمام تلاش خود را برای کسب توافق بهتر به کار بست، دولت سابق که نامزد فعلی ریاست جمهوری در آن زمان معاون رئیس جمهوری بود گفت این توافق خوبی است.
وی تاکید کرد: ما برای توافقی که انجام شده است، دیگر مذاکره نمی‌کنیم. من در این توافق همه آنچه را که می‌خواستم به دست نیاوردم، آمریکا هم اینگونه بود و اروپایی‌ها هم به هرچه می‌خواستند، نرسیدند. این توافق هشت طرف داشت، هفت کشور به اضافه اتحادیه اروپا. هیچ یک از طرف‌ها، هرچه را که می‌خواست، نگرفت.
وزیر امور خارجه ایران افزود: اکنون آنها نمی‌توانند بازگردند و بگویند من باید هرچه را که می‌خواهم به دست آورم چرا که نتوانستم آن را در دور نخست بگیرم. این حسن نیت نیست، حسن نیت اساس هر توافق بین‌المللی است. از این رو، آمریکا باید بپذیرد که به عنوان یک عضو قانونمند جامعه بین‌المللی بازگردد، تعهدات خود(تحت برجام) را آغاز کند و سپس درباره موضوعات دیگر توافق صحبت کند.
ظریف ادامه داد: ما در فارسی می‌گوییم «نخست برادری خود را ثابت کن بعد ادعای میراث داشته باش».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.