جزییات مصوبه شورای ملی فضای مجازی درباره نشر اخبار

مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور درخصوص الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‌ واقع در فضای مجازی ابلاغ شد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایرنا، یکی از مسائلی که همیشه در فضای مجازی محل بحث بوده، نشر اطلاعات و اخبار خلاف واقع در فضای مجازی است. شورای عالی فضای مجازی کشور برای رفع این اختلاف‌نظرها و با هدف صیانت از سلامت و امنیت روانی جامعه و کاهش آسیب‌هایی که از این طریق تعریف به کاربران فضای مجازی وارد می‌شود، مصوبه‌ای را ابلاغ کرد.

تعیین اقدامات پیشگیرانه، واکنشی، ارتقاء سطح مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی هماهنگ و به هنگام برای مقابله با ناهنجاری‌ها از جمله محورهای مهم مصوبه جلسه ۶۸ است که ۱۶ دی‌ماه به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.

گسترش رسانه‌های ارتباطی نوین به ویژه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش جریان تولید و انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری در فضای مجازی شده؛ اخباری که دامنه تاثیر بسیاری را به همراه داشته است، که این موضوع، زمینه مشارکت شهروندان در تولید و انتشار آسان و ارزان محتوای خبری را فراهم کرده است.

نشر و بازنشر وسیع و سریع اطلاعات، اخبار و محتوای خبری تحریف شده و خلاف‌ واقع که عموماً با هدف ضربه به حیثیت اشخاص، آسیب به امنیت روانی، عوام‌ فریبی، بی ‌اعتبارسازی نهادها وگزارش‌های رسمی، ایجاد ترس و وحشت عمومی، برهم زدن آرامش اجتماعی، تضعیف انسجام ملی و تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات‌ صورت می‌گیرد، نیز تسهیل شده و مدیریت شرایط خاص نظیر وقوع بیماری‌های فراگیر، بلایای طبیعی یا رویدادهای مهم سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی را با چالش مواجه کرده است.

برهمین اساس شورای عالی فضای مجازی کشور نسبت به تصویب و ابلاغ الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی اقدام کرده است.

با توجه به این مصوبه، قوه قضاییه با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به ارایه لایحه قضایی مقابله با اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‌ واقع با پوشش همه ابعاد اقدام کرده‌است.

همچنین هیئت‌ نظارت بر مطبوعات درگاه‌های نشر داخلی را به عنوان نشریه الکترونیک محسوب و شیوه‌ نامه جدید نظارت بر تخلفات ناشی از اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف ‌واقع را در چارچوب قانون و آیین ‌نامه‌های موجود تهیه و اجرا می کند.

بر اساس این مصوبه، نهادهای دیگری نیز برای مقابله با نشر اکاذیب در فضای مجازی باید همکاری داشته باشند. سازمان صدا و سیما برای آگاه‌سازی افکاری عمومی، ارتقای تاب آوری اجتماعی و کاهش میزان اثرگذاری و وزارت امورخارجه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماتیک، برای مقابله با موارد ارجاعی از سوی دستگاه‌های مسئول در خصوص عملیات سازمان یافته انتشار اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف ‌واقع علیه منافع و امنیت ملی با منشا خارجی اقدام خواهند کرد.

در این مصوبه برای سکوهای نشر (سازمان و زیرساخت که قابلیت درگاه نشر را دارد) و درگاه های نشر (هر کانال، صفحه یا وبسایت که بیش از ۵هزار مخاطب دارد) جهت مواجهه با پیامدهای اطلاعات، اخبار و محتوای خبری خلاف‌ واقع، وظایفی مقرر شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.