ماجرای جلسه عجیب سران کشورهای آمریکا، انگلیس و شوروی در تهران

محمدرضاشاه را در کشور خودمان تحقیر کردند

سران سه کشور آمریکا و انگلیس و شوروی، در تاریخ ششم تا نهم آذرماه ۱۳۲۲ در کنفرانسی موسوم به کنفرانس تهران، در سفارت شوروی در تهران گرد هم آمدند اما…

به گزارش سرویس خبر ویژه تازه نیوز، وینستون چرچیل، نخست وزیر انگلیس، فرانکلین روزولت، رئیس جمهور آمریکا و ژوزف استالین دبیرکلّ شوروی سابق، سال 1322 برای یک گردهمایی فرامنطقه‌ای، تهران را به عنوان میزبان نشست خود انتخاب کردند.

جلسه‌ای تاریخی که بدون اطلاع مسئولان کشور ما در سال 1322 در تهران برگزار شد و وقتی پادشاه ایران وارد جلسه آنها شد، به شکلی عجیبی تحقیرش کردند.

رهبر انقلاب، امروز در جریان سخنرانی به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، روایت شیرینی از این اتفاق را بیان کردند که در ادامه می‌خوانید:

سران سه کشور، بدون اجازه، بدون ویزا، بدون اطّلاع سران کشور ایران -[یعنی] پادشاهان بی‌عرضه و اطرافیان نادان و ناتوان [آنها]- آمدند در ایران جلسه [برگزار] کردند. محمّدرضا شاه ایران، رفت وارد جلسه‌ی اینها شد، تحقیرش کردند؛ یعنی در جلسه‌ای که سه‌نفری نشسته بودند و شاه وارد شد، دو نفر، یعنی چرچیل و روزولت، برایش از صندلی بلند نشدند؛ یک صندلی گذاشتند آنجا نشست، فقط استالین بلند شد؛ بعد هم کمونیست‌ها در خاطرات بعدی نوشتند که استالین گفت دید که اینها بی‌اعتنائی می‌کنند، برای اینکه او را به طرف خودش جذب کند [از جا] بلند شد!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.