چهارمین واکسن آمریکایی کرونا در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی

شرکت داروسازی آمریکایی نواواکس روز دوشنبه اعلام کرد جلب ۳۰۰۰۰ داوطلب برای بررسی مرحله نهایی واکسن کرونایش را به اتمام رسانده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از همشهری‌آنلاین، این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که در کارآزمایی بالینی انجام‌شده در انگلیس واکسنش ۸۹.۳ درصد در پیشگیری از کووید-۱۹ موثر بوده و در برابر سویه جهش‌یافته واگیرتر انگلیسی نیز تقریبا به همان اندازه اثربخشی داشته است.

نواواکس  برای تولید این واکسن که باید در دو تزریق استفاده شود و هم اکنون در اتحادیه اروپا به طور همزمان در حال بازبینی است، در چند مرکز تولید واکسن از جمله انستیتو سرم هند امضا کرده است.

این شرکت اعلام کرد داوطلبان ۱۸ ساله و بالاتر را از سراسر آمریکا و مکزیک برای بخشی از این کارآزمایی که «سازمان پژوهش و توسعه پیشرفته زیستی‌پزشکی آمریکا» (BARDA) از آن حمایت مالی می‌کند، جلب کرده است.

این شرکت گفت ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی یعنی ۶۰۰۰ نفر لاتین‌تبار، ۱۳ درصد یعنی ۳۹۰۰ نفر سیاه‌پوست و بقیه ۳۹۰۰ نفر دیگر ۶۵ ساله و بالاتر هستند.

نواواکس قبلا اعلام کرده بود که شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی در آمریکا را پیش از بازبینی نتایج برای شش هفته تحت مشاهده نگه خواهد داشت.

این شرکت همچنین گفته است با سازمان غذا و داروی آمریکا در حال مذاکره است تا مشخص شود آیا می‌تواند از داده‌های کارآزمایی واکسنش در انگلیس و آفریقای جنوبی هم برای کسب مجوز واکسن در آمریکا استفاده کند یا نه.

واکسن کرونای ساخت شرکت آمریکایی نواواکس حاوی نانوذرات پروتئینی (که در واقع پروتئین‌های گل‌میخی ویروس هستند که در آزمایشگاه ساخته شده‌اند) به همراه یک ماده تحریک‌کننده ایمنی یا «ادجوان» است.

«اتحاد ابداعات برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌ها» یا CEPI از این واکسن حمایت مالی می‌کند. این واکسن باید در دوز تزریق شود و در درمای ۲ تا ۸ درجه (دمای معمولی یخچالی) پایدار است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.