هر دوز واکسن فایزر خطر ابتلا به کرونا را ۷۲ درصد کاهش می‌دهد

واکسن کرونا فایزر و BioNTech در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود و حالا پژوهشی جدید از اثربخشی بالای یک دوز این واکسن خبر می‌دهد. یک دوز این واکسن قادر به کاهش ۷۲ درصدی خطر ابتلا به کووید-۱۹ است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از برنا، طبق پژوهش بهداشت عمومی بریتانیا (PHE) که روی کادر درمان با سن کمتر از ۶۵ سال صورت گرفته، یک دوز از واکسن کرونا فایزر سه هفته پس از تزریق، خطر ابتلا به کرونا را تا ۷۲ درصد کاهش می‌دهد. در صورتی که فرد دو دوز واکسن دریافت کند، این میزان تا ۸۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. این سطح بالای محافظت به گونه شایع این ویروس در بریتانیا یعنی B.1.1.7 هم مربوط می‌شود.

به گفته مدیر بخش استراتژی PHE به نام «سوزان هاپکینز»، کادر درمان هر دو هفته یکبار مورد آزمایش PCR قرار گرفته‌اند و هفته‌ای دوبار آزمایش «Lateral Flow» داده‌اند، بنابراین آزمایش‌های زیادی برای موارد ابتلا بدون علائم صورت گرفته:

«در حالت کلی شاهد عملکرد قدرتمند این واکسن در کاهش خطر ابتلا به کرونا با علائم و بدون علائم بوده‌ایم.»

PHE همچنین داده‌های مربوط به آزمایش روتین گونه دارای علائم بیماری بیش ۱۲ هزار نفر را مورد بررسی قرار داده. نتایج از اثربخشی ۵۷ درصدی یک دوز این واکسن در بیماری دارای علائم و افراد بالای ۸۰ سال خبر می‌دهد. این داده‌ها مربوط به چهار هفته پس از تزریق دوز اول واکسن می‌شود و اگر دوز دوم به فرد تزریق شود، پس از یک هفته کارایی آن به ۸۸ درصد افزایش می‌یابد.

داده‌های اولیه همچنین حاکی از آن هستند که افرادی که واکسن دریافت می‌کنند و سپس به کرونا مبتلا می‌شوند، بسیار کمتر از افراد دیگر با احتمال بستری شدن و مرگ مواجه خواهند شد. افراد بالای ۸۰ سالی که پس از واکسیناسیون به کرونا مبتلا شده‌اند، در مقایسه با دیگران تا ۴۱ درصد کمتر بستری می‌شوند و خطر مرگ آن‌ها هم تا ۵۷ درصد کاهش می‌یابد.

طبق پیش‌بینی PHE، افرادی که یک دوز واکسن کرونا فایزر و BioNTech را دریافت کرده‌اند، تا ۷۵ درصد در برابر بیماری شدید محافظت می‌شوند. با توجه به این نتایج، حتی اگر واکسن نتواند بطور کامل از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری کند، نرخ بستری شدن و همچنین مرگ و میر را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.