نوسان قیمت خودرو در هفته اول اسفند ۹۹

بازار خودروهای داخلی پس از چهار هفته وارد روندی نزولی شدند. در هفته اول اسفندماه 1399 برخی از خودروهای پرتقاضا در بازار افت قیمت داشتند و برخی دیگر سطوح قیمتی خود را حفظ کردند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصادنیوز، افت قیمت در بازار خودروهای داخلی در حالی شکل گرفته که خودروهای مونتاژی و خارجی در این مدت روندی معکوس را تجربه کرده وروندی صعودی داشتند.. با بررسی این شرایط می توان این گونه تحلیل کرد که رفتار بازار خودرو وابسته به نوع محصولات متفاوت شده است و بازار خودروهای داخلی فعلا میل به تعادل در سطوح پایین دارند در حالی که این تقاضا برای دو دسته دیگر خودروها یعنی خودروهای مونتاژی و وارداتی مشاهده نمی‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، مشتریان خودروهای پرطرفدار در مقایسه با مونتاژی ها و وارداتی ها امیدواری بیشتری به کاهش قیمت دارند به همین دلیل بازار این گروه شکل نزولی به خود گرفته است. آنها بر این نکته نیز تاکید می کنند که بازار خودروهای داخلی با سرعت بیشتری خود را با تغییرات همراه کرده اند به همین دلیل با نزولی شدن بازار دلار سریع تر از سایر بازارهای خودرو، افت قیمت را تجربه کرده اند. این امر نشان دهنده آن است که بازار خودروهای داخلی حکم بازار پیشران را در این زمینه بازی می کنند و با این شرایط به مرور شاهد همراهی سایر خودروها با بازار داخلی ها خواهیم بود.

علاوه بر کاهش قیمت، دپو خودرو در یکی دو ماه اخیر در انبار خودروسازان، نیز به دلایل مختلف افزایش یافته و به اعتقاد کارشناسان فقط یک سیاست ارادی نمی تواند در این زمینه اثر گذار باشد، بلکه عوامل و تصمیم گیری های مختلف موجب به وجود آمدن این روندشده است.

براساس سیاست جدید، خودروسازان امکان افزایش قیمت در سه ماه پایانی سال را ندارند که این نکته موجب شده تا خودرو به صورت قطره چکانی در بازار عرضه شود در این خصوص فعالان بازار خودرو به این نکته اشاره می کنند که در حال حاضر خودرو تولید برج ۱۱ (بهمن ماه) در بازار ،بسیار محدود است و پیش بینی می کنند که این روند برای اسفند ماه نیز تکرار شود.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این نکته نیز تاکید می کنند که در هر بازار یک بخشی با انتظارات مثبت نسبت به تحولات واکنش نشان می دهند، بطوریکه اگر بازار نزولی شود؛ ان بخش پیش قدم نزولی شدن می شود و برعکس. این روند در خصوص بازار خودروهای داخلی صدق می کند. بطوریکه کارشناسان بازار خودرو معتقدند که این امر به دلیل آن است که سمت عرضه و تقاضا در بازار داخلی ها نسبت به مونتاژی ها و وادراتی ها متنوع تر است، به همین دلیل امکان انعطاف در بخش داخلی ها بیشتر است.

بازار در هفته اول اسفند
رصد بازار خودرو در هفته سپری شده نشان دهنده آن است که دامنه نوسان در برخی از برندها بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۱ میلیون تومان بوده این در حالی که برخی از خودروها این هفته را با ثبات قیمت به پایان رساندند.

در هفته اول بهمن ماه براساس ارزیابی های صورت گرفته بیشترین افت قیمت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اختصاص داشت؛ بطوریکه این خودرو افت ۲۱ میلیونی قیمت در بازار را تجربه کرد و با قیمت ۱۸۳ میلیون تومان در بازار معامله شد.

در رده بعدی بیشتری کاهش به سمند LX با موتور EF۷ اختصاص یافته است؛ این خودرو این هفته افت ۱۵ میلیونی قیمت را تجربه کرد.

قیمت پراید در بازار خودرو
خانواده پراید این هفته هم طعم ثبات قیمت را چشیدند و هم روند نزولی پیش گرفت. براساس ارزیابی بازار، پراید ۱۳۱ در هفته سپری شده در محدوده قیمتی ۱۱۰ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته قبل تغییر قیمتی نداشت. اما قیمت پراید ۱۱۱ نیز افت ۵۰۰ هزار تومانی را ثبت کرد و در بازار با قیمت ۱۲۷ میلیون معامله شد.

قیمت خودرو در هفته اول اسفند ۹۹

قیمت محصولات پژو در بازار
در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو ۲۰۶ این هفته را با افت قیمت به پایان رسید. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ افتی ۱۰.۲درصدی داشت و در بازار با قیمت ۱۸۳ میلیون تومان قیمت گذاری شد. افت قیمت این خودرو در حالی است که این خودرو هفته گذشته با قیمت ۲۰۴ میلیون تومان در بازار معامله می شد. ارزیابی صورت گرفته نشان دهنده آن است که ۲۰۶ بیشترین افت قیمت را در مدت زمان مورد بررسی به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر تیپ ۵ این خودرو نیز در هفته سپری شده در بازار افت ۱۰ میلیونی داشت و با قیمت ۲۴۶ میلیون تومان در بازار معامله شد و افت ۳.۹ درصدی را تجربه کرده است. همچنین با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی ۲۳۲ میلیون تومان قیمت خورد و افتی ۳.۳ درصدی را ثبت کرد.

قیمت خودرو در هفته اول اسفند ۹۹

قیمت خانواده سمند در بازار
براساس ارزیابی های صورت گرفته قیمت سمند LX نیز در هفته سپری شده از افت قیمت بی نصیب نبود و با افت ۷.۴ درصدی نسبت به هفته قبل در بازار با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان قیمت گذاری شد. «سمند lx با موتورEF۷ » نیز هفته گذشته ۱۹۶ میلیون تومان در بازر قیمت خورد و افت ۷ درصدی را تجربه کرد؛ سمند lx با موتورEF۷ در هفته گذشته رکورد رشد قیمت در بازار را از آن خود کرد بود.

«سمندسورن» هم ۲۳۷ میلیون تومان در بازار معامله شدند و با این شرایط هفته گذشته را بدون تغییر قیمت به پایان رساند.

قیمت خودرو در هفته اول اسفند ۹۹

قیمت تیبا در بازار
از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته را با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان در بازار معامله شد و نسبت به هفته گذشته تغییر قیمتی نداشت . قیمت «تیبا۲» معمولی نیز در بازار ۱۲۸ میلیون تومان در بازار قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر بوده است.

اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است تنها خودرویی است که در این هفته رشد قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان در بازار معامله شد و رشد یک میلیون تومانی را تجربه کرد.

قیمت خودرو در هفته اول اسفند ۹۹

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.