ترامپ: درخواستم برای تعدیل نرخ دلار را قبول نکردند

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر چین را به دخالت در نرخ برابری ارز متهم کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از ایسنا، رئیس جمهور آمریکا از رد درخواستش برای تغییر در نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها توسط مشاورانش خبر داد و افزود: پیش مشاورانم رفتم و از آن ها پرسیدم چه طور است کاری در خصوص دلار انجام دهیم؟ آن ها گفتند که این کار ممکن نیست و باید به طور طبیعی نرخ ارز شناور باشد.

رئیس جمهور آمریکا که برای شرکت در یک گردهمایی تبلیغاتی در جمع هوادارانش در شهر دایتون ایالت اوهایو حاضر شده بود گفت: سیاست های من باعث حفظ مشاغل زیادی در مقابل رفتار تهاجمی چین در بازارهای جهانی شد. وی بار دیگر با تکرار ادعاهای خود در خصوص دخالت عمدی چین در نرخ برابری ارز برای تضعیف رقابت پذیری محصولات آمریکایی گفت: در آن زمان (جنگ تجاری سال ۲۰۱۹) ایده تغییر تعمدی نرخ ارز را مطرح کردم اما مشاورینم مخالفت کردند.

هنوز مشخص نیست که ایده ترامپ در خصوص دستکاری در نرخ ارز چه بوده است. فعلا هیچ کدام از مقامات وزارت خزانه داری یا سایر مقامات در این خصوص حاضر به اظهار نظر نشده اند. آمریکا به مانند بسیاری از کشورهای غربی از نظام شناور ارزی استفاده می کند که نرخ برابری ارز در آن بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می شود.

بانک مرکزی چین ادعای دخالت عمدی در بازار ارز با هدف کسب مزیت رقابتی را تکذیب کرده است. برخلاف ادعای ترامپ، ارزش یوان در روزهای اخیر در برابر دلار پیشروی محسوس داشته و اخیرا به بالاترین سطح دو ماه خود نیز رسیده است.

ترامپ سال گذشته بارها و بارها خواستار پایین آوردن نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا برای کاهش ارزش دلار و حفظ مزیت رقابتی صادرکنندگان آمریکایی شده و وزارت خزانه داری آمریکا نیز نام چین را در فهرست کشورهای مداخله کننده در نرخ ارز قرار داده بود.

دو کشور اواخر سال قبل بر سر پایان دادن به برخی موارد اختلافی به توافقی دست یافتند که به فاز یک معروف شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.