آخرین خبرهای انتخاباتی از اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

امسال به ‌دلیل شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و البته به ‌دلیل شیوع کرونا، جلسات خصوصی، گعده‌های انتخاباتی و درگوشی‌های ۱۴۰۰ کم‌رونق‌تر از سال‌های پیش است و آرام‌آرام احزاب و گروه‌ها وارد تعیین مصادیق می‌شوند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اعتماد، مرسوم است که از ابتدای سال پایانی دوره دوم رییس‌جمهوری مستقر، کنشگری‌های انتخابات هم آغاز می‌شود. تب و تاب انتخابات هر سال منتهی به انتخابات چنان زیاد است که گاهی تمام وجوه جاری کشورداری هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. امسال اما هم به ‌دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و هم به ‌دلیل شیوع کرونا جلسات خصوصی، گعده‌های انتخاباتی و درگوشی‌های ۱۴۰۰ کم‌رونق‌تر از سال‌های پیش است و آرام‌آرام احزاب و گروه‌ها وارد تعیین مصادیق می‌شوند.

با این همه اما روز گذشته گزارشی از جلسه حزب کارگزاران سازندگی منتشر شد و خبر آمد که در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، موضوع انتخابات۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفته است. آن‌طور که در این گزارش آمده، ابتدای جلسه این هفته شورای مرکزی حزب کارگزاران، محمد عطریانفر گزارشی از جلسات کارگروه «تدوین برنامه‌ها و بررسی مصادیق انتخابات ریاست‌جمهوری» ارایه داد و مقرر شد تصمیمات کارگروه پس از بررسی در کمیته سیاسی در شورای مرکزی مطرح شود. همچنین محسن هاشمی به نمایندگی از کارگروه «رایزنی برای انتخابات ریاست‌جمهوری» از تصمیمات این کارگروه گفت و بر این اساس مقرر شد پس از تدوین برنامه‌های حزب در انتخابات ۱۴۰۰ رایزنی‌هایی با شخصیت‌ها، احزاب تاثیرگذار اصلاح‌طلب و اهالی رسانه انجام شود. با این حال جزییاتی دیگر از جلسه منتشر نشد.

کارگزاران سازندگی احتمالا تنها حزب اصلاح‌طلب است که برای حضور پررنگ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ از هم‌اکنون عزم خود را جزم کرده و ورود به مصادیق را از مدتی پیش و به ‌صورت جدی آغاز کرده است. پیش از این هم از اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی به عنوان گزینه‌های حزبی کارگزاران برای انتخابات و از علی لاریجانی به عنوان گزینه فراجناحی مورد حمایت کارگزارانی‌ها سخن به میان آمده ‌بود.

ورود به مصادیق برای اصولگرایان نیز اگرچه هنوز به صورت جدی آغاز نشده اما آنها به ‌واسطه خاطرجمعی از شورای نگهبان کاندیداهای بالقوه بسیاری دارند که تنها لازم است برای معرفی آنها به توافق رسیده و همه طیف‌ها یا دست‌کم اغلب طیف‌ها روی یکی، دو گزینه به توافق برسند. در این میان نام سعید جلیلی که یک بار رقابت برای ریاست‌جمهوری را سال ۹۲ آزموده، دوباره به گوش می‌رسد. سیاستمدار اصولگرایی که در دولت احمدی‌نژاد حضور داشت اما خط و مرز خود را با این جریان مشخص و البته در این ایام تلاش کرد ایده «دولت در سایه» را عملیاتی کند اما توفیق چندانی نیافت. اخیرا محمدحسن قدیری‌ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «احتمال اینکه سعید جلیلی به عرصه رقابت پا بگذارد بسیار زیاد است.» برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که انتخابات سال آینده رقابت میان وزرای خارجه و دیپلمات‌هاست؛ چراکه مهم‌ترین و اولویت حاکمیت حل مساله دیپلماسی است که از قضا در دوران روحانی نیز راه‌حل قطعی برای آن پیدا نشد. از همین‌رو محتمل است همانقدر که برخی از کاندیداتوری ظریف می‌گویند، حضور دوباره جلیلی نیز از سوی اصولگرایان با استقبال مواجه شود.

در این میان جامعه روحانیت مبارز که اخیرا با تغییرات تشکیلاتی تلاش دارد به روزهای اوج خود بازگردد و همان جامعه روحانیت مبارزی شود که حرف آخر را در تعیین کاندیدای اصولگرا بازی می‌کرد، معرفی کاندیدای تشکیلاتی را منتفی کرده است. حسین ابراهیمی یکی از اعضای این تشکیلات اگرچه گفته بحث در مورد انتخابات ۱۴۰۰ به زودی آغاز می‌شود، اما جامعه روحانیت کاندیدا معرفی نمی‌کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.