تکلیف متقاضیان واقعی اخذ مسکن ملی تا پایان مهرماه مشخص شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تکلیف متقاضیان واقعی اخذ مسکن ملی باید تا پایان مهرماه مشخص شود تا بتوانیم برای شروع و تسریع پروژه‌های موجود در طرح اقدام ملی مسکن تصمیم‌گیری کنیم.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، محمود محمودزاده در جلسه بررسی پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن در استان قزوین که ظهر امروز در سالن جلسات ساختمان مدیریت بحران استانداری برگزار شد اظهار داشت: از حدود 4 هزار نفری که در استان قزوین واجد شرایط هستند، فقط 1500 نفر افتتاح حساب کردند که این نشان می‌دهد وضعیت تقاضای 2500 نفر مشخص نیست.

وی اضافه کرد: بنابراین از مسئولان مربوطه در استان‌ها می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر تکلیف افتتاح احساب متقاضیان باقی‌مانده را مشخص کنند تا اگر متقاضی هستند وارد چرخه اجرای پروژه شوند و اگر نیستند از پروژه حذف شوند. ضمن اینکه در آینده دائم رفت و برگشتی بین متقاضی و دستگاه متولی داشته باشیم، چون نمی‌توانیم پروژه‌ها را متوقف کنیم و یا تغییر دهیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد قابل ملاحظه‌ای از متقاضیان دریافت مسکن در انتظار تایید نهایی یا مدیر در سامانه هستند و هنوز پیامک برای آنها ارسال نشده گفت: بر اساس تصمیم گرفته ‌شده کسانی که تا آخر شهریورماه پیامک واجد شرایط بودن برای آنها ارسال شده و نسبت به واریز وجه اقدام نکردند، از طرح اقدام ملی مسکن حذف می‌شوند و افراد متقاضی در فهرست‌های ذخیره جایگزین آنها می‌شوند.

پیش‌بینی 9 روش برای تامین زمین طرح ملی مسکن

محمودزاده نخستین و مهمترین موضوع در طرح ملی مسکن را تامین زمین دانست و یادآور شد: مهلت تامین زمین برای کسانی که واجد شرایط بودند و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها باید در جلسه یکشنبه آینده که به صورت ویدئوکنفرانسی با وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود گزارش کار خود در این مورد را اعلام کنند.

وی با ذکر اینکه در تامین زمین مبتنی بر تعداد ثبت‌نام‌ شده‌ها عمل نمی‌کنیم ادامه داد: یک برنامه تامین زمین برای 5 سال آتی طراحی کرده‌ایم که به‌زودی شیوه‌نامه آن را به استان‌ها اعلام می‌کنیم. این شیوه‌نامه شامل 9 روش و راهکار عمومی تامین زمین برای همه استان‌ها در سراسر کشور است.

ارزش افزوده زمین‌های مسکن مهر برای توسعه مهرگان هزینه شود

معاون عمرانی استاندار قزوین هم در ادامه این جلسه با اشاره به کمبود اعتبارات استان برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در طرح مسکن ملی اظهار داشت:‌ با وجود اینکه بیشترین میزان مسکن موجود در طرح اقدام ملی در ناحیه منفصل شهری مهرگان ساخته خواهد شد اما تامین زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز با این اعتبارات استانی شدنی نیست.

علی فرخزاد با بیان اینکه اعتبار حاصل از ارزش افزوده زمین‌های مسکن مهر باید برای در خود استان و برای تامین زیرساخت‌های رفاهی مهرگان هزینه شود، افزود: زمین امروز مسکن مهر در ناحیه شهری مهرگان یک زمین کشاورزی بود که در زمان واگذاری زمان متری 5 هزار تومان قیمت داشت. ولی وقتی طرح مسکن مهر روی آن اجرا شد، قیمت آن به بیش از 2 میلیون تومان رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه این ارزش افزوده در سازمان ملی زمین و مسکن متمرکز شده و مشکلات نقاط دیگر کشور را با ارزش افزوده ناشی از افزایش قیمت زمین در ناحیه مهرگان برطرف می‌کنند، در حالی که اعتبار حاصل از فروش این زمین‌ها باید در همین نقطه هزینه شود.

فرخزاد تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌های مالی و اعتباری دولت برای توسعه مسکن مهر در شهرک مهرگان باید وزارت‌خانه راه و شهرسازی این اختیار را به استانداری قزوین بدهد که از همین منابع استفاده کرده و از محل فروش از همین زمین و ملکی که در کنار مهرگان ارزش پیدا کرده برای تامین زیرساخت‌های مهرگان بهره بگیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.