امید به آینده بارسلونا/ تاریخ تکرار می‌شود؟

بارسلونا فصل سختی را سپری می‌کند… ققنوسی از دل این آتش به پرواز در خواهد آمد؟

به گزارش تازه‌نیوز، صالح یعقوبی در خراسان نوشت: هواداران بارسلونا در یک سال اخیر یکی از سخت‌ترین سال‌های فوتبالی خودشان را سپری کردند. تیم محبوب‌شان که عادت به آقایی در تمام لیگ‌ها و رکوردشکنی‌های پیاپی داشت و همه تیم‌ها از رویارویی با آن‌ها هراس داشتند، ناگهان به وضعیتی دچار شد که جام‌های راحتی مانند سوپرکاپ اسپانیا و جام حذفی این کشور هم از دست این تیم برود.

چه اتفاقاتی رخ داد که آبی‌واناری‌پوشان کاتالونیا به این دشواری دچار شدند؟ باید به آینده این تیم امیدوار بود یا بارسلونا هم مانند منچستریونایتد و میلان افتی چند ساله خواهد داشت؟ به تمام این موارد در ادامه می‌پردازیم.

درد مشترک بارسلونا با فوتبال ایران؛ سوء مدیریت

مدیران بارسلونا را اعضای این باشگاه بزرگ و هواداران رسمی انتخاب می‌کنند و در زمان نگارش این متن ایام تبلیغات انتخاباتی این تیم است و سه نامزد اصلی، «لاپورتا»، «ویکتور فونت» و «تونی فریشکا» در حال انجام مناظره‌های انتخاباتی هستند و مدیر سابق این تیم یعنی «جوزپ بارتمئو» که بنای مشکلات امروز این تیم را در پنج سال گذشته بنا نهاد چندی پیش استعفا داد.

بارتمئو که با سه‌گانه این تیم در سال ۲۰۱۵ بسیار محبوب شد و با قهرمانی در جام‌های داخلی و لیگ قهرمانان اروپا نوید یک مدیریت رویایی برای بارسلونا را می‌داد، در سال‌های بعد از آن چنان ضعیف کار کرد تا هم ستاره‌های بزرگی را از دست دهد و هم با خریدهای ناموفق، پردرآمدترین تیم دنیا را با بدهی سرسام‌آور بیش از هزار میلیارد دلاری ترک کند.

خروج نیمار که یکی از دلایل مهمش اختلاف با مدیریت بود ۲۲۲میلیون یورو عاید تیم کرد اما بارتمئو با سه خرید گران دمبله، گریزمان و کوتینیو که هرکدام به طور میانگین نزدیک به ۱۵۰میلیون یورو خرج داشتند بدهکاری زیادی روی دست تیم گذاشت؛ اخراج «والورده» که تیمش صدر جدول لالیگا بود و سپردن تیم به «کیکه ستین» باعث شد هم لالیگا از دست برود و هم نتیجه افتضاحی مانند باخت به بایرن رقم بخورد؛ مدیر سابق بارسا یک تیم رسانه‌ای استخدام کرده بود که باریکنان این تیم را در فضای مجازی مورد هجمه قرار دهند و آخرین شاهکار بارتمئو اصرار به خروج بازیکنانی مانند لوییز سوارز، راکیتیچ و ویدال آن هم با مبالغ اندک و تقریبا مجانی بود و سوارز که سومین گلزن تاریخ باشگاه بود به اتلتیکومادرید پیوسته با گل‌های اغلب سه امتیازی، یک‌تنه در حال قهرمان کردن این تیم است، راکیتیچ هم با گل‌زنی در جام حذفی مقابل بارسلونا، به یاد هواداران آورد که مدیر سابق این تیم ستاره‌هایش را مجانی به رقبای مستقیمش واگذار کرد. این نکات بخشی از فجایع مدیریتی بارسلونا در سال‌های اخیر بود.

افت کینگ مسی، افت بلوگرانا

لیونل مسی که به اعتقاد بسیاری از فوتبال‌دوستان برترین بازیکن تاریخ فوتبال است هم در سال گذشته افت کرد و این مسئله تا جایی پیش رفت که فکسی مبنی بر جدایی از بارسلونا هم ارسال کرد. مسی که از کودکی در آکادمی بارسلونا رشد کرده در طی سالیان متمادی با بازیکنان بزرگی هم‌بازی و زوج شد که از بین آن‌ها می‌شود به رونالدینیو، اتوئو، ایبراهیموویچ، هانری، داوید ویا، نیمار و سوآرز نام برد.

مسی که عادت داشت هافبک‌های بزرگی او را تغذیه کنند در مدت اخیر بسیاری از هم‌بازی‌های مهمش را از دست داد و وقتی با اخراج والورده احساس کرد باشگاه پروژه بزرگی برای کسب موفقیت ندارد، او هم افت کرد؛ بر همگان واضح است که بارسلونا سال‌هاست که به مسی وابسته است و افت او باعث شرایط بدتر تیمش شد.

منتظر روزهای اوج بارسلونا باشید

شاید به نظر بیان چنین حرفی سخت بیاید اما بارسلونا تمام نشانه‌های اوج‌گیری مجدد را دارد. پس از اخراج کیکه ستین، رونالد کومان مدافع اسطوره‌ای بارسلونا در شرایطی که بعد از باخت وحشتناک مقابل بایرن‌مونیخ هیچکس مسئولیت بارسا را بر عهده نمی‌گرفت، تیم ملی قدرتمند هلند را که خودش ساخته بود و مدعی قهرمانی اروپا و جهان بود را رها کرد و برای نجات بارسا، به شهر محبوبش بازگشت.

کومان DNA بارسلونا را دارد و شاگرد «یوهان کرایوف» افسانه‌ای بوده، پروژه احیای این تیم را تا به این‌جا درست رهبری کرده و با تماشای تمام بازی‌های این تیم به این نتیجه می‌رسیم که هربازی بهتر شده‌اند و نقاط ضعف پوشش داده شده و آخرین مورد هم پس از اشتباهات وحشتناک دفاعی، بازی با سیستم پنج دفاعی بود که جواب هم داد.

دیگر امیدواری هواداران این تیم جوانان مستعد و بسیار آینده‌دار این تیم هستند و پدری، آرائوخو، مینگوئزا، ترینکائو، دیونگ، آنسو فاتی، سرجینیو دست، موریبا، و دمبله در کنار ستارگان با تجربه، آینده این تیم را بیمه خواهند کرد و یادآور زمانی است که پویول، مسی، اینیستا، ژاوی و دیگران از آکادمی به تیم اصلی بارسا پیوستند.

تعیین تکلیف مدیریت بارسلونا، که احتمالا لاپورتا مدیر آینده باشد، نقشی مهمی در آینده این تیم دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.