گفتگو با دومان سهند درباره بانکداری هوشمند

بانکداری به سرعت در حال گذر از رسوم گذشته است و فناوری‌های جدید این صنعت مالی را دچار تحول کرده است. در این مورد با یکی از علاقه ‌مندان این حوزه آقای دومان سهند مصاحبه کردیم:

آقای دومان سهند شما قبلا در حوزه سرمایه‌گذاری فعال بودید ولی ظاهراً الان به حوزه پولی و بانکی علاقه‌مند شده‌اید؟
سرمایه‌گذاری هم زیرمجموعه حوزه پولی و بانکی است و بانک‌های سرمایه گذاری در بسیاری از کشورها به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین فعالیت گذشته من بی ارتباط با بانکداری نبود. البته ترجیح می‌دهم در کلیه زیرمجموعه‌های حوزه مالی فعال باشم، گرچه بانکداری نگین انگشتری این صنعت است و البته فعالیت در آن علاوه بر تخصص و تجربه نیازمند مجوزهای قانونی از بانک‌های مرکزی دولت‌ها یا نهادهای مالی بین‌المللی است.

بانکداری در حال حاضر بسیار دچار تحول شده ولی شما همچنان جزو منتقدین بانک‌های حال حاضر جهان هستید؟ 
به نظر من بانکداری سنتی با شعب فیزیکی زیاد، پرسنل بیشمار، برج‌های لوکس به عنوان ویترین و مدیران کت و شلوار کراواتی در حال تلاش بی مورد برای بقا است و نرم‌افزارهای جایگزین و جوانان علاقمند به تغییر در قوانین دست و پاگیر و سنتی به زودی رسوم این صنعت را دچار دگرگونی خواهند کرد. بانک‌های هوشمند تا دهه آینده جایگزین بانک‌های سنتی خواهند شد.

بانک هوشمند که به آن اشاره کردید چگونه بانکی است؟
استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به جای پرسنل و پلتفرم‌های پرداخت به جای عابربانک‌ها و کارت‌خوان‌ها و سایت‌های بانکی به جای شعبه بانکداری هوشمند است. بانک هوشمند دارای زیرگروه‌هایی مانند «فین تک» که به دنبال آنلاین کردن بانک‌ها و حذف کاغذ بازی با استفاده از فن‌آوری‌های نوین است، «پی تک» که صنعت پرداخت را دگرگون کرده، «ولث تک» که جایگزین مشاوران مالی شده و مدیریت سرمایه‌گذاری را آنلاین کرده، «اینشورتک» که ترکیب صنعت بیمه و فناوری است و البته کریپتوکارنسی و بلاک چین که زیرساخت پول‌های دیجیتال است.

به نظر شما مهمترین تحول در بانکداری آینده چه خواهد بود؟
حذف پول‌های کاغذی و قبول پول‌های دیجیتال توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی خواهد بود.

راجع به بانکداری هوشمند در ایران چه نظری دارید؟
به نظرم برای صحبت در این مورد بسیار زود است.

آیا شما به دنبال ورود به این حوزه با ایده خاصی هستید؟
برای فعالیت در تمام حوزه‌های بانکداری نیاز به مجوز بانک مرکزی کشور مربوطه است و من فراتر از رعایت قوانین پولی و بانکی دنیا حرکت نخواهم کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت تخصصی بانکداری هوشمند دومان سهند مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.