کنایه قابل تامل آیت‌الله سیستانی به استاد ایرانی!

آیت الله سیستانی به شوخی به آقای طارمی گفتند: نکند شما به جمهوری اسلامی خط داده‌اید که کارها را از حرفِ باء شروع کند!

به گزارش تازه‌نیوز، در بخشی از فصل «نجف» کتاب «نجف، بیروت، دهلی» نوشته سید جواد ورعی آمده است: آیت الله سیستانی به شوخی به آقای طارمی گفتند: «نکند شما به جمهوری اسلامی خط داده‌اید که کارها را از حرفِ باء شروع کند!» و بعد مثال‌هایی برای این منظور زدند از آن جمله این خاطره:

«چندی پیش عده‌ای از اهل علم به این‌جا آمده بودند، پرسیدم، شما در ایران چه می‌کنید؟ گفتند: استاد دانشگاه هستیم و درسِ تصوف می‌دهیم. گفتم: شما که فلسفه و عرفان نظری خوانده‌اید، آیا خودتان هم اهل سیر و سلوک هستید؟ گفتند: نه.
گفتم: این که شما تجربه‌ها و مکاشفات دیگران را در کلاس درس برای دانشجویان نقل کنید، چه ثمری و اثری دارد؟ باید ابتدا مقدمات را طی کنید. کسی که خودش اهل سیر و سلوک نیست، تصوف درس می‌دهد!»

به گزارش تازه نیوز، بعد از این نقل خاطره، در کتاب مذکور که انتشارات میراث اهل قلم منتشر کرده، آمده است: اهل منبر در ایران به جای گفتن اولیّات به مردم (مثل نکات اخلاقی از جمله دروغ نگفتن، رشوه نگرفتن و تهمت نزدن در انتخابات) که «مورد ابتلای آن‌هاست»؛ از مقام قرب الهی و فناء فی الله و امثال آن می‌گویند، در حالی که برای جامعه‌ای که گرفتار مسائل ابتدایی است، نباید چنین مطالبی گفت.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.