حداکثر سن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به ۷۵ سال افزایش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حداکثر سن ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را جهت تامین نظر شورای نگهبان به ۷۵ سال افزایش دادند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، ایرادات شورای نگهبان به این طرح را برطرف کردند.

در جزء ۲ بند (الف)، اضافه کردن قید «صرفاً» به شرط تابع ایران در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و همچنین اضافه کردن شرط «عدم اخذ مجوز اقامت دائم از سایر کشورها» به شروط مذکور در آن اصل، مغایر اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شده بود که بر اساس اصلاحات انجام شده در مجلس مقرر شد که ایرانی الاصل و تابع ایران بودن به این بخش اضافه شود.

شورای نگهبان، جزء ۲ بند (ب) را مغایر با بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات دانست که مجلس آن را اصلاح کرد و بر این اساس، حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبت نام به این بخش اضافه شد.

وکلای ملت در ادامه جلسه جزء ۷ بند (ب) ماده (۱) موضوع اصلاح ماده (۳۵) قانون را هم اصلاح کردند که بر اساس آن، عبارت «فقدان سو سابقه امنیتی و یا عدم وابستگی به گروه‌های غیر قانونی» به این طرح اضافه شد.

همچنین بر اساس ایراد شورای نگهبان، درنظر گرفتن سابقه تصدی سمت‌های مذکور در جزء (ر) و (ز) به عنوان یکی از شروط عمومی جهت احراز شرایط اختصاصی موضوع بند (الف) این ماده، مغایر اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شد که نمایندگان این موارد را حذف کردند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.