آیت الله مکارم: چهارشنبه سوری از خرافات است

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید به سوالاتی درباره چهارشنبه سوری پاسخ داد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به سوالاتی درباره چهارشنبه سوری پاسخ داد که متن سوال ها و جواب ها به این شرح است:

سوال: استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری چه حکمی دارد؟
* این کار خلاف عقل و شرع است.

سوال: برگزاری مراسم چهارشنبه سوری چه حکمی دارد؟
* چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود، حرام است.

سوال: اگر در مراسم چهارشنبه سوری آزار و اذیتی صورت نگیرد آیا باز هم برگزاری این مراسم اشکال دارد؟ اگر مراسمی باعث شادی مباح چند نفر شود، چرا باید جلوی آن گرفته شود؟
* شادی کردن در چنین شبی اشکال شرعی ندارد، اشکال در این است که معمولا آمیخته با کار‌های ناروایی می‌شود که گاه به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌گردد و هیچ انسان با وجدانی آن را نمی‌پذیرد.

سوال: با توجه به عدم مشروعیّت مراسم چهارشنبه سوری، آیا پریدن از روی آتش و فقط شادی و سرگرمی در این شب اشکال دارد؟ نظر شما در مورد عدم اعتبار مراسم چهارشنبه سوری، فقط معطوف به مسائل خرافی و ضرر و زیان آن است؟
* بسیاری از خرافات منتهی به شرک می‌شود، زیرا بعضی در انجام این مراسم معتقد بودند آتش زردی آن‌ها را می‌گیرد و سلامتی به آن می‌دهد که این عقیده مسئله توحید افعالی را زیر سوال می‌برد البته این که شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید کسی مخالف آن نیست، اما انجام آن مسائل خرافی و خطرناک است که با آن باید مخالفت کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.