آژانس دارویی اروپا ادامه استفاده از واکسن آسترازنکا را توصیه کرد

آژانس دارویی اروپا امروز در بیانیه‌ای ضمن تایید ارتباط بین تزریق واکسن آسترازنکا با عارضه لخته شدن خون در عروق مغزی که در مواردی دیده شده است، در عین حال استفاده بدون محدودیت از آن را توصیه کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، آژانس دارویی اروپا EMA با وجود تایید عوارض نادر ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا همچنان تزریق بدون محدودیت سنی این واکسن را توصیه می کند.

با وجود موارد نادر لخته شدن خود در عروق مغزی بعد از تزریق واکسن آسترازنکا اما این نهاد بهداشتی اروپا همچنان به صورت نامحدود استفاده از این واکسن را توصیه می کند.

“امر کوک”، مدیر آژانس دارویی اروپا امروز ( چهارشنبه) اعلام کرد که مزایای این واکسن در مبارزه با کرونا به طور قابل توجهی بیشتر از خطرات آن است.

این نهاد بهداشتی اروپا ارتباط احتمالی بین تزریق واکسن کرونا و لخته شدن خود در عروق مغزی را در افراد واکسینه شده تایید کرده و اعلام کرد که بنابراین لخته شدن خون باید به عنوان یک عارضه جانبی نادر این واکسن در نظر گرفته شود. این عارضه بخصوص در بین زنان در سنین زیر ۶۰ سال در عرض دو هفته بعد از واکسیناسیون خود را نشان می دهد.

کوک در عین حال گفت که فاکتورهای خطر ویژه بعد از یک تزریق واکسن آسترازنکا مانند سن، جنس و یا بیماری زمینه ای هنوز مشخص نشده است.

به این ترتیب آژانس دارویی اروپا هیچ گونه محدودیتی را برای استفاده از این واکسن مشخص نکرده و همچنان استفاده از آن برای افراد بالای ۱۸ سال را توصیه می کند.

آژانس دارویی اروپا اعلام کرده که بیش از ۶۰ گزارش درباره ترومبوزهای مغزی، یعنی لخته شدن خون در عروق مغز بعد از تزریق این واکسن را دریافت کرده است. برخی موارد هم مرگبار بوده اند.

در پی مشاهده مواردی از این عارضه جانبی بعد از تزریق واکسن آسترازنکا بسیاری کشورها محدودیت هایی را برای استفاده از آن اعمال کردند.

نهادهای بهداشتی انگلیس هم در حال بررسی ارتباط احتمالی بین تزریق این واکسن و عارضه خطرناک لخته شدن خود در عروق مغزی است و موقتا تزریق این واکسن برای افراد زیر ۳۰ سال را ممنوع کرده است. به جای این واکسن قراراست واکسن بیون تک و یا مدرنا مورد استفاده قرار گیرد.

پرتغال به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا اعلام کرده که وزرای بهداشت اتحادیه اروپا می خواهند در یک دیدار ویدئویی غیر رسمی درباره نتایج بررسی های آژانس دارویی اروپا مشاوره کنند.

در بسیاری کشورهای اروپایی از جمله آلمان در حال حاضر تزریق واکسن آسترازنکا برای جوانان توصیه نمی شود. در برخی کشورها مانند دانماک و نروژ هم استفاده از این واکسن برای انجام بررسی ها کاملا به حال تعلیق درآمده است. برخی مناطق اسپانیا هم استفاده ازاین واکسن را تا زمان اعلام بررسی های واکسن آسترازنکا به حال تعلیق درآوردند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.