ببینید: ویدئویی کوتاه از ۳۰ سال فعالیت هنری مهران مدیری

ویدئوی جالبی از سه دهه فعالیت هنری مهران مدیری را به مناسبت زادروزش ۱۸ فروردین ببینید.

 

به گزارش تازه نیوز،  کمتر ایرانی است که در منزلش جعبه جادویی را – که از لحاظ ابعاد متنوع است و از نظر انواع مختلف – داشته باشد و مهران مدیری را نشناسد. میان سال مردی که از عنفوان جوانی و با ساخت مجموعه هایی طنز و هم بازی در آن به وجود آورنده ی جریانی تازه از نمایش های تلویزیونی گشت و ساعاتی خوش را در دهه هفتاد برای ایرانیان رقم زد.

مدیری از همان سال های اول به همراه مجموعه ای از نویسندگان و بازیگران خوش درخشید و حاصل آن روزهایش، اسامیِ آشنایی شد که امروز همه از کمدی سازان مطرح و مشهورند.

مهم ترین نکته که در کارنامه مدیری توجه همگان را به خود جلب می سازد، نوع طنز اوست. او برخلاف بسیاری از کمدین های ایران و جهان، هر موضوعی را برای خندیدن انتخاب نمی کند و به عبارتی برای خنداندن مخاطب به هر دری نمی زند. از کمدی های پر سر و صدا استقبال نمی کند. شاید بتوان در دهه های هفتاد و هشتاد آیتم هایی را از این نوع در آثارش پیدا کرد اما می توان گفت هر چه جلو تر می رود به طنز اجتماعی نزدیک تر می شود.

هر چیز قابل نقدی را در آثار او می توان یافت؛ از ساختار های سیاسی و اجتماعی کشور تا عادات و رفتار های اصناف و اقشار مردم. طنزی که به «طنز سیاه» و یا «طنز تلخ» معروف است. البته او به دلیل خلق آثاری در این زمینه مورد انتقادات زیاد و شدیدی از جانب مردم و همکاران خویش قرار میگرد. هر چند مدیری در دهه هشتاد موضع مشخصی برای نقد نداشت و تنها تلاش می کرد تا تفکراتش و انتقاداتش را در قالب ناکجا آبادی زمانی چون «قهوه تلخ» و با ناکجاآبادی مکانی چون «برره» به جوامع وارد کند، اما در دهه نود بی محابا تر و بی پروا تر به نقد از جامعه می پردازد. در «شوخی کردم» با همه اصناف شوخی می کند در «هیولا» هیولاهای جامعه را از انسان ها متمایز می سازد و چگونه هیولا شدن افراد با شرافتی چون شرافت را نشان می دهد و انتقاداتش در «ساعت پنج عصر» متجلی می شود.

در آثار دهه نود مدیری، از سمبل سازی «مستشار الملک» و «کیانوش استقرار زاده» خبری نیست؛ چهره ای واقعی از یک وکیل تحصیل کرده و شریف را به نمایش می گذارد که در طی یک روز برایش چه اتفاقاتی می افتد. او در این دهه بیش از پیش با مردم انس میگرد و با «دورهمی» قدرت اجرای خویش را به نمایش می گذارد.

مدیری را در دهه پنجم از عمر خویش و پس از بیش از سی سال کار هنری هنوز میتوان سکان دار کشتی طنز دانست. کشتی ای که باید دید با شروع فصل جدید دورهمی و دراکولا به کجا هدایت می شود.
نویسنده: علیرضا موسوی
ساخت ویدیو: سپهر فتاحی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.