نقشه کشور به سمت سیاه شدن خواهد رفت

وزیر بهداشت گفت: الان اکثر تقاط قرمز است و برآورد ما این است این نقشه به سمت قرمزتر شدن و حتی به سمت سیاه شدن خواهد رفت! هفته آینده شاهد خیز سنگین‌تر خواهیم بود.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، سعید نمکی در گفت‌وگویی زنده در رصدخانه وزارت بهداشت با بیان این‌که تلخی موج جدید کرونا ما را گرفتار کرده است، اظهار کرد: قبل از پایان سال به شکل‌های مختلف به مردم و مسئولان پیش‌بینی‌هایی از شیوه‌های مختلف با زبان‌های مختلف تهدید، التماس و قسم دادن بیان کردم و ما با تلاش‌ بی‌وقفه همکاران توانستیم موج سوم کرونا را در کشور مهار کنیم و با این‌که بیش از یک ماه ویروس جهش یافته در خوزستان ما را گرفتار کرده بود توانستیم با لطف خدا مرگ‌ها را به میزان ۶۰ نفر در روز نگه داریم.

وی افزود: گفته بودم که اگر رعایت نکنیم بهار بسیار سختی پیش رو خواهیم داشت؛ پیش‌بینی ما این بود که اگر بتوانیم با اجرای طرح تشدید بیماریابی در قالب طرح شهید سلیمانی از ۲۵ اسفند تا ۱۸ فروردین خانه به خانه به دنبال موارد ابتلا بگردیم و کشور را در آتش شدید بیماری نبینیم می‌توانیم مطمئن شویم که بهار آرامتری خواهیم داشت و اگر جمعیت سیال داشته باشیم که ویروس جهش یافته را از نقاط گرفتار به تقاط غیرگرفتار منتقل کنند بهار و تابستان سخت‌تری خواهیم داشت.

نمکی ادامه داد: به دلایل مختلف عرایض ما مورد بی‌توجهی قرار گرفت که کالبدشکافی این بی‌توجهی دردی را از کشور دوا نمی‌کند.

وزیر بهداشت با بیان این‌که آمار بستری‌ها رو به فزونی است و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی احساس بار سنگین بیماری و کمبود امکانات را دارند، تصریح کرد: در بیماران سرپایی خیز شتابنده عمودی داریم؛ آنچه امروز در رابطه با آمار بستری می‌بینید حاصل صف‌های مرغ و خریدهای شب عید و سفرهای نوروزی است و در هفته آینده شاهد خیز سنگین‌تر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تقریبا همه استان‌ها در خیز شتابنده بی‌وقفه در حال پیشرفت هستند، گفت: برای همکاران من که ۱۴ ماه مستمر شباته روز تلاش و خیزهای مختلف را مهار کردند روزهای سختی است؛ قبل از عید گفتیم تاب‌آوری مردم مهم است اما تاب‌آوری کادر بهداشت و درمان کشور که یک روز خوش در ۱۴ ماه نداشته‌اند مهم‌تر است؛ شاید یکی از دلایل این بی‌توجهی‌ها به هشدارهای ما این است که کادر سلامت بی‌صدا و آرام چند خیز را با تمام مضایق مادی و تحریم‌هایی که به مملکت تحمیل شد اداره کردند و صدایشان درنیامد و عده‌ای فکر کردند خیز چهارم نیز تحمل خواهد شد اما متوجه نشدند که خیز چهارم موج سنگین‌تری است.

نمکی با بیان این‌که در ۲۶ اسفند نقشه کرونا در کشور نقاط آبی و زرد بسیار زیادی داشت، گفت: الان اکثر تقاط قرمز است و برآورد ما این است این نقشه به سمت قرمزتر شدن و حتی به سمت سیاه شدن خواهد رفت.

وی با بیان این‌که امروز ۲۵۸ مرگ راتجربه کردیم که برای من بسیار سخت بود، خاطرنشان کرد: در ۱۴ فرودین ۴۷ شهر قرمز ما در اسفند به ۲۵۷ شهر و شهرهای نارنجی به ۱۲۹ افزایش یافته که نشان از بدتر شدن شرایط است.

وزیر بهداشت هشدار داد: میزان رعایت پروتکل‌ها به ۵۸ درصد رسیده که به تعداد ابتلا و بستری و مرگ و میر بستگی دارد و هرچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر شود ابتلا بیشتر می‌شود ما امروز دچار موج سهمگینی شده‌ایم که ما را از موجهای قبلی گرفتارتر می‌کند و مجبوریم با رویکرد جدید مسائل را حل کنیم.

وی افزود: قرار ما این نیست که به دلیل عدم همراهی عده‌ای مردم را در این شرایط سخت تنها بگذاریم و ما با تمام قدرت در خدمت مردم هستیم.

وزیر بهداشت متذکر شد: اول تقاضا می‌کنم همه روسای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی و استانداران و دست‌اندرکاران نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر و با پروتکل‌شکنان برخورد کنند. دوم از مردم تقاضا می‌کنم که این دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت کنند، مراکز سرپایی ۱۶ و ۲۴ ساعته را فعال کردیم و امروز هر عطسه و سرماخوردگی را باید کرونا حساب کنیم مگر اینکه خلافش ثابت شود‌.

وی ادامه داد: سوم این‌که همکاران من در دانشگاه‌ها تخت‌های بیمارستانی بیشتری آماده کنند، ما نخواهیم گذاشت کسی بدون تخت در کشور رها شود؛ رئیس جمهور از سازمان برنامه و بودجه پیگیر است تا در روزهای آتی تعداد قابل توجهی تخت که منتظر تزریق منابع مالی است، آماده شود. ما از نیروهای مسلح، از بخش خصوصی و همه دستگاه‌هایی که امکان کمک کردن به ما دارند نیز تقاضا می‎کنیم ما را تنها نگذراند و مثل گذشته به ما کمک کنند و از همه افراد نیز تقاضا می‌کنیم ما را برای شکست کرونا دعا کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.