غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده است

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلفنی درباره حادثه روز یکشنبه در تأسیسات غنی سازی نطنز گفت:‌ بعد از این حادثه هم با مدیرکل آژانس و معاون مدیرکل در امور پادمان اطلاع دادم که این حادثه از نظر ما از نوع خرابکاری است و نقش و مسئولیت رژیم صهیونیستی برای ما بارز است و آژانس باید به مسئولیت‌های خود عمل و این حادثه را محکوم کند و این حادثه باید در نشست‌های آژانس بلافاصله مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی تلفنی درباره حادثه روز یکشنبه در تأسیسات غنی سازی نطنز گفت:‌ بعد از این حادثه هم با مدیرکل آژانس و معاون مدیرکل در امور پادمان اطلاع دادم که این حادثه از نظر ما از نوع خرابکاری است و نقش و مسئولیت رژیم صهیونیستی برای ما بارز است و آژانس باید به مسئولیت‌های خود عمل و این حادثه را محکوم کند و این حادثه باید در نشست‌های آژانس بلافاصله مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: قصد داریم فردا نامه‌ای را تنظیم و برای مدیرکل آژانس به صورت رسمی بفرستیم.

غریب آبادی بیان کرد: براساس قطعنامه‌هایی که کنفرانس عمومی آژانس تصویب کرده و همچنین مجمع عمومی سازمان ملل، هرگونه حمله یا تهدید حمله به تأسیسات هسته‌ای مغایر با منشور ملل، حقوق بین‌الملل و اساسنامه آژانس است که حتی در برخی موارد متضمن ورود شورای امنیت برای رسیدگی به این موارد است.

وی بیان کرد: تمامی قواعد هنجاری هرگونه حمله و تهدید به حمله را رد می‌کند.

نماینده ایران با بیان اینکه مسئولیت آژانس مسئولیت سنگینی است، اظهار داشت: همه می‌دانیم متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس، سازمان‌های وابسته‌ای هستند و هیچ وقت به مسئولیت خود در قبال جمهوری اسلامی عمل نکردند، ولی این نافی این نیست که ما از آنها طلبکار نباشیم و مسئولیت‌هایشان را به آنها یادآوری نکنیم و حتی بخواهیم اقداماتی را اتخاذ کنیم که مسئولیت‌های این سازمان‌ها جنبه عملی به خودش بگیرد.

غریب آبادی ادامه داد: این سری همین پیگیری‌ها را با آژانس خواهیم داشت و هر تصمیمی کشور بگیرد باید پیگیری کنیم.

وی درباره حادثه گفت: این حادثه کاملا از نوع خرابکاری است و مسئولیت آن را برعهده رژیم صهیونیستی می‌دانیم. هدف این قبیل اقدامات تروریستی مشخص بوده است که تضعیف روحیه و تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای ماست ولی تجربه ما نشان داده ایران اسلامی هرگاه با چنین فشارها و تهدیداتی مواجه شده، قوی‌تر از قبل حاضر شده است و در هر حادثه‌ای ما ضمن جبران آن و انجام اقدامات متقابل، چندین گام جلوتر برداشته‌ایم.

نماینده ایران در آژانس گفت: در مورد این حادثه بلافاصله فرآیند جایگزینی ماشین‌های آسیب دیده توسط همکاران سازمان انرژی اتمی شروع شد. ماشین‌های IR۱ هر کدام یک سو قدرت و ظرفیت دارند، این ماشین‌هایی که الان جایگزین می‌شوند با ۵۰ درصد قدرت بیشتر جایگزین خواهند شد. این تصمیم فنی است و بلافاصله صورت خواهد گرفت.

غریب آبادی ادامه داد: ماشین‌های نسل جدید بلافاصله در نطنز نصب خواهد شد. فرآیند غنی سازی در نطنز در اثر این حادثه متوقف نشده و فرآیند کامل ادامه دارد و زمانبندی‌هایی که رسانه‌های خارجی دادند، مصنوعی است و در اسرع وقت فرآیند جایگزینی انجام خواهد شد.

وی گفت: ایران چندین اقدام فنی دیگر را برنامه‌ریزی کرده که ان‌شاءالله ظرف همین هفته اعلام خواهد شد. در مقابل این اقدامات واکنش جدی هم در عرصه فنی هسته‌ای خواهیم داشت و هم ان‌شاءالله دستگاه‌های دیگر اقدامات متقابل را در حوزه‌های دیگر در دستورکار خودشان خواهند داشت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.