سفر در زمان بدون ایجاد پارادوکس!

یک فیزیکدان امکان سفر در زمان بدون ایجاد پارادوکس را اثبات کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از دیجیاتو، تا به امروز هیچ فردی موفق به سفر در زمان نشده، با این حال افرادی زیادی روی این موضوع کار می‌کنند و حالا یک فیزیکدان با استفاده از ریاضیات از امکان سفر در زمان بدون ایجاد پارادوکس خبر داده است.

در فیلم‌های زیادی سفر در زمان به تصویر کشیده شده که البته در اغلب آن‌ها شاهد ایجاد مشکلات فراوانی پس از پایان سفر هستیم و قوانین اساسی جهان در آن‌ها زیرسوال می‌روند. برای مثال فرض کنید به گذشته سفر می‌کنید و مانع آشنایی پدر و مادر خود می‌شوید، با این کار موجودیت شما زیر سوال می‌رود.

این مسئله مهم با نام «پارادوکس پدربزرگ» شناخته می‌شود، اما اخیرا یک دانشجوی فیزیک از دانشگاه «کوئینزلند» استرالیا به نام «ژرمن توبر» اعلام کرده که روی «اعداد مربع» کار کرده تا امکان سفر در زمان بدون ایجاد پارادوکس ممکن شود. توبر گفته:

«دینامیک کلاسیک می‌گوید اگر شما از وضعیت یک سیستم در زمان مشخصی اطلاع داشته باشید، به تاریخچه سیستم دست پیدا می‌کنید. با این حال نظریه نسبیت عام انیشتین حلقه‌های زمانی یا سفر در زمان، جایی که رویداد می‌تواند در گذشته و آینده رخ دهد را پیش‌بینی می‌کند.»

محاسبات این فیزیکدان نشان می‌دهد فضا-زمان می‌تواند خود را به گونه‌ای سازگار کند تا از پارادوکس جلوگیری کند. به عنوان مثال تصور کنید فردی به گذشته سفر می‌کند تا از شیوع یک بیماری جلوگیری کند، در صورتی که این ماموریت با موفقیت انجام شود دیگر بیماری برای شکست دادن در گذشته وجود ندارد.

پژوهش توبر که در ژورنال «Classical and Quantum Gravity» به چاپ رسیده، به این موضوع اشاره می‌کند که بیماری از روش‌های دیگری شیوع پیدا می‌کند و می‌تواند از پارادوکس جلوگیری کند و مسافر زمان هرکاری که انجام دهد، نمی‌تواند جلوی این بیماری را بگیرد.

درک کار توبر برای افراد عادی چندان ساده نیست، اما این پژوهش به بررسی تاثیر فرایندهای قطعی و غیرتصادفی روی چندین منطقه دلخواه در فضا-زمان می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه منحنی زمانی بسته مانند آنچه انیشتین پیش‌بینی کرده بود می‌تواند با قوانین اراده آزاد و فیزیکی کلاسیک مطابقت داشته باشد.

این تحقیق یک فرضیه دیگر در زمینه سفر در زمان را نیز برطرف می‌کند. طبق این فرضیه سفر در زمان امکان‌پذیر است، اما مسافران زمان در انجام کارها با محدودیت مواجه می‌شوند و نمی‌توانند کاری کنند که باعث ایجاد پارادوکس شود. در مدل جدید این محدودیت وجود ندارد و پارادوکس نیز غیرممکن است.

با وجود چنین پژوهشی و همچنین تحقیقات گسترده دیگر، در حال حاضر سفر در زمان غیرممکن است و در آینده نزدیک نیز نباید منتظر ساخت ماشین زمان باشیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.