فرمول جدید متناسب‌سازی چقدر به حقوق بازنشستگان اضافه می‌کند؟

ارئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری جزئیات فرمول جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از اقتصادنیوز، حسن صادقی با اشاره به اینکه سال گذشته به‌خاطر اشتباه انسانی فرآیند کار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دچار انحراف شده و نارضایتی بازنشستگان را به‌دنبال داشت، گفت: پس از ورود رئیس سازمان تامین اجتماعی که بر توافقات ابتدایی تسلط کافی داشتند، مشخص شد حق با ما است و اشتباهی در محاسبات رخ داده؛ بنابراین دستور بررسی مجدد و اصلاح فرمول داده شد که قرار است این اصلاحات تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه منعکس شود که پس از آن بازنشستگان نسبت به گذشته رضایتمندتر خواهند شد و به اعتراضات اکثریت در این فرمول جدید توجه شده است.

وی با بیان اینکه متناسب‌سازی با توجه به جامعه گسترده بازنشستگان نمی‌تواند بدون ناراضی باشد، گفت: اما این فرمول رضایت نسبی اکثریت را جلب خواهد کرد.

دو کار اشتباه در فرمول گذشته اتفاق افتاده بود که در بازنگری مورد اصلاح قرار گرفت. متناسب‌سازی براساس پایه حقوق تیرماه محاسبه شده بود که باید براساس حقوق اسفندماه محاسبه شده که این اتفاق در اصلاح مدنظر قرار گرفت. همچنین متناسب‌سازی تکمیلی اعمال نشده بود و به جای فرمول اقناعی، فرمول انحرافی جایگزین شده بود که اعتراضات را به‌دنبال داشت که فرمول به‌دست‌آمده جامع‌تر است و تا حدود نظر ۸۰ تا ۹۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی را تامین می‌کند. البته نمی‌توان در این رابطه اظهارنظر قطعی کرد تا زمانی که احکام صادر و اجرایی شود و پس از آن میزان رضایت‌مندی ارزیابی شود.

وی در خصوص اینکه چه میزان به حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با این فرمول جدید افزوده خواهد شد، گفت: نمی‌توان رقم ثابتی را عنوان کرد، اما به‌طور مثال بازنشستگانی که حدود ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان حقوق بازنشستگی داشتند به ۳.۹۰۰.۰۰۰ تا چهار میلیون و کسانی که دو میلیون و ۸۰۰ حقوق داشتند تا چهار و دویست افزایش حقوق خواهند داشت.

به گفته صادقی این افزایش حقوق‌ها شاید در کوتاه‌مدت به نفع بازنشستگان باشد، اما در بلندمدت می‌تواند مشکلاتی را برای صندوق‌های بیمه‌ای ایجاد کرده و بعد حداقل‌های حقوق کارگری را نیز به خطر بیندازد.

به گزارش اقتصادنیوز ، موارد اصلاح شده و مورد توافق کانون عالی بازنشستگان به شرح زیر است :‌

۱. مقرر شد اعمال ماده ۹۶ (افزایش سنواتی) براساس مبلغ مستمری حقوق اسفندماه ۱۳۹۹ برای کلیه مستمری بگیران صورت پذیرد.

۲. علاوه بر اعمال ماده ۹۶ جهت افزایش حقوق سایر سطوح، ضریب ترمیمی درخصوص متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته ضریب زمان برقراری مستمری آنان به نسبت حداقل‌ حقوق مصوب شورای عالی کار افت و کاهش داشته است، (با جبران ۷۵% از نسبت از دست رفته) اعمال می‌شود.

۳. با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری بگیر از سازمان تامین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان مقرر شد، پس از اعمال ماده ۹۶ و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ بازنشسته‌ای نسبت به دریافتی اسفند ماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نباشد.

فرمول جدید که در حال تست بر روی احکام سطوح مختلف دریافتی است، ظرف دو روز آینده به صورت آزمایشی به اجرا درآمده و طی حداکثر ۱۴ روز آینده احکام جدید صادر شده و مابه‌التفاوت حکم، درپرداخت حقوق اردیبهشت ماه لحاظ می‌شود.

3 نظر
  1. بدبخت

    مابازنشستگان سایر سطوح ازبس دروغ شنیدیم ویک کلاغ چهل کلاغ کردن حرف هیچکس راتاباچشم خودمان نبینیم باور نمیکنیم واین حرفهاهم یکی ازان چهل کلاغ است شندرغاز اضافه میشه بقیه اقادزده میخوره

  2. بازنشسته ازکارافتاده

    باسلام،
    انشاالله که اجرا بشه،، ولی این فرمول مخصوصا بند یک، فقط به نفع اون بازنشستگان عزیزی ست که در سال99،،، 400تا 800هزار تومن از متناسب سازی به حقوقشون اضافه شده، ولی به درد ما ازکارافتادگان کلی نمیخوره… چون در سال 99،با یک بی عدالتی فقط 150 هزار تومان از متناسب سازی به حقوق ازکارافتادگان اضافه شد. و اگه 39درصد افزایش حقوق به این رقم اعمال شود فقط 58هزار تومن به حقوق ما اضافه میشه،!! خب الان این 58هزار تومن رقمیه که خوشحال باشیم؟….. مگه قرار نبود ازکارافتادگان کلی، از حداقل حقوق 4200000تومن برخوردار بشن؟… من ازکارافتاده کلی ناشی از حوادث کار هستم و حقوقم با حق عائله مندی و حق اولاد و معیشت و… شد 3700000تومن!! که با حداقل حقوق 500هزار تومن فاصله داره!…. الان این 58 هزار تومان این فاصله رو پر میکنه؟… خواهشا به فکر ازکارافتادگان کلی هم باشید.

  3. بازنشسته

    به احکام بازنشسته کشوری نگاه کنید درسال جدید از تامین اجتماعی خیلی بیشتر هست فاصله همان سه میلیون هست هیچ تغییری نمیکنه ما حقوق سربازی میگیریم .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.