محبوب‌ترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد!

جدیدترین نظرسنجی صداوسیما درباره انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نشان می‌دهد قریب به یک‌پنجم شرکت‌کنندگان ابراهیم رئیسی را مقبول‌تر از دیگر گزینه‌ها دانسته‌اند و بیش از ۴۰ درصد هم گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

به گزارش تازه نیوز، انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری از آن‌چه احساس می‌شود نزدیک‌تر است! هرچند فضای جامعه تحث تاثیر وضعیت اقتصادی و البته شرایط سیاه کرونایی، کم‌تر دنبال‌کننده اخبار انتخاباتی و نامزدها است، اما همه می‌دانند که امسال، سال انتخابات است و احتمالا در ذهن تصمیماتی داشته یا درحال بررسی هستند.

در این میان مراکز افکارسنجی وارد میدان می‌شوند تا تصویری نسبت به ذهنیت عمومی جامعه به دست آورده و برای برنامه‌ریزی‌های بعدی به کار گیرند. از جمله صداوسیما در تازه‌ترین نظرسنجی خود از میزان تمایل برای شرکت در انتخابات پرسیده، این‌که میان گزینه‌های احتمالی ریاست جمهوری برای کدام‌یک مقبولیت بیش‌تری قائل اند و آیا به انتخابات و برگزارکنندگان آن اعتماد دارند یا نه!

پیش‌بینی انتخابات ۱۴۰۰/ چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود؟

درباره این‌که چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود نه تنها دو ماه پیش از برگزاری انتخابات، که تا لحظه اعلام نهایی نتایج هم نمی‌توان نظر قطعی داد؛ پیش‌بینی انتخابات ۱۴۰۰ که با توجه به کثرت نامزدهای احتمالی و برخی دلایل دیگر سخت‌تر هم شده، اما شاید مقبولیت گزینه‌های انتخاباتی با توجه به نظرسنجی‌ها تا حدودی قابل بررسی و تعمیم به روز انتخابات باشد.

در نظرسنجی اخیر سازمان صداوسیما، شرکت‌کنندگان انتخاب کردند که در این لحظه کدام‌یک را بر دیگران ترجیح می‌دهند. نتیجه این‌که ابراهیم رئیسی ۱۹٫۱ درصد، محمدباقر قالیباف ۸٫۱ درصد، سعید محمد ۴٫۶ درصد، سیدحسن خمینی ۴٫۲ درصد، محمدجواد ظریف ۲٫۹ درصد، محسن رضایی ۱٫۵ درصد، محسن هاشمی ۱٫۳درصد، سعید جلیلی ۱٫۳ درصد، عزت‌الله ضرغامی ۱٫۳ درصد، محمدجواد آذری جهرمی ۱ درصد، محمدرضا عارف ۱ درصد، علی مطهری ۰٫۹ درصد، اسحاق جهانگیری ۰٫۸ درصد، حسین دهقان ۰٫۴ درصد و قاضی‌زاده ۰٫۲ درصد نزد افکار عمومی مقبولیت دارند. همچنین ۲۱٫۴ درصد از شرکت‌کنندگان گزینه تصمیمی نگرفته‌ایم، ۲٫۳ درصد گزینه هیچ‌کدام و ۱٫۲ درصد گزینه سایر را انتخاب کرده‌اند.

چند درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند؟

از میان شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، ۳۱درصد گفته‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند، ۳٫۸ درصد نیز احتمالا شرکت نمی‌کنند، ۶٫۲ درصد هنوز تصمیمی نگرفته‌اند، ۴۹ درصد هم شرکت نمی‌کنند و ۱۰ درصد گفته‌اند قطعا شرکت نمی‌کنند.

سلامت انتخابات و اعتماد مردم

۳۲ درصد از پاسخگویان گفته‌اند که در حد زیاد یا خیلی زیاد به سلامت انتخابات اعتقاد دارند، ۳۳٫۱ درصد در حد کم یا خیلی کم و ۲۹٫۶ درصد اصلا به سلامت انتخابات اعتقاد ندارند.

۲۷ درصد، امیدوار به انتخابات ۱۴۰۰

۲۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که وضعیت اقتصادی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت بهتر خواهد شد؛ ۲۱٫۹ درصد معتقدند که بدتر خواهد شد و ۳۸٫۲ درصد گفته‌اند فرقی نخواهد کرد.

شرکت نکردن در انتخابات نشانه اعتراض است؟

۳۸٫۲ درصد پاسخ‌گویان درحد خیلی زیاد یا زیاد و ۲۶٫۱ درصد درحد کم یا خیلی کم عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را حرکتی برای اعتراض می‌دانند. ۲۹ درصد هم شرکت نکردن در انتخابات را بهترین راه اعتراض نمی‌دانند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.