چند میلیون نفر از مردم ایران تا امروز کرونا گرفته‌اند؟

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در یک نظرسنجی اعلام کرد که تا کنون ١۵.٩ درصد مردم ایران به کرونا مبتلا شده‌اند.

به گزارش تازه‌نیوز، در نظرسنجی ایسپا میزان ابتلا به کرونا با دو شیوه متفاوت سنجیده شده است. در شیوه اول از پاسخگویان خواسته شد بگویند، آیا خودشان در طول دوران شیوع کرونا تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند یا خیر؟ ۱۹.۶% پاسخگویان گفته‌اند قبل از این دچار کرونا شده‌اند و ۸۰.۲% به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند. بنابراین این میزان قابل تعمیم به افراد بالای ۱۸ سال کشور است.

در شیوه دوم ابتدا از پاسخگویان خواسته شد بگویند «اعضای خانواده آن‌ها که با هم در یک خانه زندگی می‌کنند با خود آن‌ها» چند نفر است.

میانگین تعداد اعضای خانوار پاسخگویان که بر اساس پاسخ‌ها به این سؤال محاسبه شده ۳.۸۲ نفر است. سپس پرسیده شده «تا الان چند نفر از این اعضا به کرونا مبتلا شده اند؟»

بر اساس نتایج به دست آمده ۷۳.۲% پاسخگویان گفته‌اند تاکنون هیچکدام از اعضای خانواده آن‌ها به کرونا دچار نشده‌اند. ۱۰.۳% گفته‌اند یک نفر، ۷.۱% دو نفر، ۴.۲% سه نفر، ۲.۹% چهار نفر و ۲.۲% به پنج نفر و بیشر اشاره کرده‌اند. با توجه به محاسبات صورت گرفته بر مبنای نسبت تعداد مبتلایان درخانواده به کل اعضای خانواده، می‌توان گفت بر اساس خوداظهاری پاسخگویان، تاکنون ۱۵.۹ درصد از کل مردم (و نه فقط افراد بالای ۱۸ سال) ابتلا به کرونا را تجربه‌ کرده‌اند.

شایان ذکر است اولا: این میزان برآورد در هر دو شیوه بر اساس خوداظهاری افراد محاسبه شده و ثانیا: افرادی را شامل می‌شود که ابتلاء آنها به کرونا با علائم و علامت همراه بوده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.